ad

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Jennifer Siebel Newsom

Met onder meer: Rosario Dawson

Over Miss Representation

"You can't be what you can't see"

Miss Representation onderzoekt de lage vertegenwoordiging van vrouwen in belangrijke en machtige posities in de Verenigde Staten. Tevens behandelt zij het door de media onder- en verkeerd belichte beeld van wat het betekent om een machtige en invloedrijke vrouw te zijn in de 21ste eeuw.

image

Onderhond

Njah.

De ecodocu, maar dan met vrouwen. Iemand heeft twijfels bij het in de wereld brengen van een dochtertje, en wat doe je dan? Uiteraard, je trekt erop uit en maakt een docu. De laatste jaren is er al aardig wat te doen geweest over vrouwen in de tech business (ondertussen ook met extra rassenkwestie, want de donkere vrouw in de tech business voelt zich aardig buitengesloten), dus ik was ergens wel benieuwd of deze docu iets interessants bij te dragen had. Het antwoord is een vertrouwde en welklinkende njet.

Miss Representation komt met de klassieke argumenten, maar je kan in zowat 50% van de gevallen "vrouw" vervangen door "mens" zonder aan het punt te raken. Verder zijn vele ergernissen ook van die aard dat je je afvraagt of het al die aandacht wel waard is. Maar het vervelendste vond ik nog die mannen doe op hun beurt ook komen janken over geweldige druk vanuit de samenleving en yada yada. Of die koters die denken wat interessants te kunnen bijdragen (maar duidelijk vooral argumenten van het internet naäpen).

Verder een redelijk kritiekloze empowerment docu. Er wordt met cijfers gegoocheld alsof het niks is (zonder context ook, een aantal van de cijfers kende ik al en vallen zeer zeker met een dikke korrel zout te nemen) en als je sommige deelnemers mag geloven is de vrouw het antwoord op alle wereldproblematiek.

Het is jammer want door dit soort belachelijke pulp worden de serieuze problemen (en argumenten) vaak volledig van tafel geveegd. Maar wie zichzelf vrouw noemt en een lekker kritiekloze egoboost kan gebruiken zal hier vast wat aan hebben.