La Terre Outragée (2011)

Alternatieve titel: Land of Oblivion

Frankrijk / Oekraïne / Polen / Duitsland

geregisseerd door Michale Boganim
met Olga Kurylenko, Ilya Iosifov en Andrzej Chyra

25 april 1986, Pripyat, Oekraïne: Valery plant een appelboom met de hulp van zijn vader Alexei en Anya en Piotr vieren hun huwelijk met vrienden en familie. Dan volgt er een explosie in de nabijgelegen kerncentrale in Tsjernobyl, gevolgd door hevige regenval. De lokale gemeenschap, bewust van de gevaren, wordt vier dagen later geëvacueerd en Piotr werkt mee aan de brandblusoperaties. Tien jaar later keert Anya als gids terug naar de onheilsplek. Piotr ging nooit terug en Alexei wordt vermist. Valery, inmiddels een jongeman, gaat op zoek naar zijn gestolen verleden. Voor alle overlevenden zal niets meer ooit hetzelfde zijn.

Dat deze film nog niet bekeken is hier... Ik vond het een bijzonder mooie film! Veel beelden uit de omgeving van Pripyat. goed drama!

De eerste lange fictiefilm van actrice-filmmaakster Michale Boganim brengt ons de ramp in de atoomcentrale van Tsjernobyl in herinnering.
De film spitst zich op in twee delen.
In het eerste gedeelte het dramatisch gebeuren waarbij de cineaste niet nalaat de nadruk te leggen op de lakse en laattijdige interventie van verantwoordelijken overheidinstanties om de bewoners, niet zo direct bewust van de ernst van de toestand,, in veiligheid te brengen.
Het tweede gedeelte heeft een nostalgische tint met als hoofdpersonage Anya (uitstekende vertolkt door Olga Kurylenko, tussenhaakjes, tegenspeelster van Daniel Craig in de Bond-film "Quantum of Solace") die uiteindelijk geen afscheid kan nemen van de regio waar ze is opgegroeid en er een drama beleefde en Valery (Ilya Iosifov) die de herinneringen aan zijn vader boven alles stelt.
Knappe film met menig impressionant beeld van de regio na de ramp.

Knappe film, die het zichtbaar en invoelbaar maakt wat het betekent om in één klap je vertrouwde omgeving, je vrienden en familieleden, het leven dat je gewend was, en in veel gevallen ook je gezondheid kwijt te raken. Michale Boganim doet dat bijna documentair. Zonder stelling te nemen, zonder wijzende vinger, ze registreert meer dan ze veroordeelt. En er is veel om te veroordelen. Olga Kurylenko speelt de rol van Anya, die na tien jaar terugkeert naar de verlaten 'zone' rond om de kernreactor en verzorgt excursies voor westerse toeristen. Ze wordt zonder glamour en nogal van een afstand in beeld gebracht. Slechts één keer een close up, herinner ik me. Ze zal deze rol graag hebben willen spelen, in haar vaderland. De beelden van die verlaten stad, Pripyat, zijn indrukwekkend.