Edwin Boyd (2011)

Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nathan Morlando
met Scott Speedman, Brian Cox en Kelly Reilly

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een Tweede Wereldoorlog veteraan en familieman die verandert in een bankovervaller. Gedesillusioneerd door zijn naoorlogse omstandigheden zit Eddie Boyd gevangen tussen de noodzaak om voor zijn gezin te zorgen en en het najagen van zijn onvervulde droom om naar Hollywood te vertrekken en een ster te worden. Hij ontdekt echter een manier om beide te doen door banken te beroven, in Hollywood-stijl.

avatar van Corcicus
Klinkt lekker.

avatar van xgogax
Schijnt een Canadese " knock-off " ( een imitatie ) te zijn van Public Enemies (2009) van Mann.

Citizen Gangster - avclub.com

avatar van muss1905
xgogax schreef:

Citizen Gangster - avclub.com

Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dus een Knock-off?

avatar van muss1905
Een goed gefilmde vermakelijk film, jemig die man die deed alles om zijn familie 3.5 sterren vind het een fim...om een keer gezien te hebben

avatar van louisvf
Niets nieuws, wel vermakelijk en mooi uitgevoerd.

avatar van Yugnav
3* vooral voor het interessante verhaal. Acteerwerk is ook zeker niet verkeerd, maar de film komt helaas nergens echt goed op gang. Niet allemaal iets te rustig voor mijn smaak...

Het verhaal is al meerdere keren verteld: een man die gedreven door wanhopige omstandigheden in de misdaad verzeild raakt. De regisseur creëerde ondanks de voorspelbaarheid, toch een solide, boeiend en eerlijk portret over de opkomst en ondergang van een keurig geklede bankrover, waar de Canadese pers gefascineerd over kon schrijven. De film gaat meer over de persoon dan over de misdaad, is regelmatig spannend (de muziek past zich naadloos aan), maar focust zich m.i. teveel op bijzaken. Mooi is dat Nathan Morlando laat zien heo kwestsbaar het mannelijk ego kan zijn.

avatar van WaynesW
Goeie soundtrack !!

Film op zich : 2½/5

HALVE TAMME.
Dit soort films zijn meestal wel aan mij besteed,ik ben benieuwd.

avatar van Movie-Addicted
Redelijk acteerwerk, film opzich ging net aan. Toch vond ik hem te smooth, en dat maakt het een beetje ongeloofwaardig. Dat het waargebeurd is, ok. Maar ze hadden veel meer 50s style in de film kunnen verwerken (ik bedoel qua acteren). Het leek net of ik naar een hedendaagse Hollywood film liep te kijken. Jammer...

*2.5

(p.s aan het eind hadden ze wat beter make-up mogen gebruiken, na 14 jaren die verstreken zijn)

avatar van jeuletaxi
Niet vernieuwend maar bleef me boeien tot het eind, ook nog waargebeurd.
Prima film die naar mijn mening zeker een 7 waard is.

avatar van Re73
Wel aardig voor een keer. In het midden wel wat langradig.

avatar van Pazmaster
Redelijke film met een niet zo origineel verhaal. Het eerste uur is het leukst, er hangt een leuk sfeertje. Daarna slaat het helemaal om en wordt het een langdradig drama. Acteerwerk is wel prima. 3 sterren

avatar van T-man
Langdradig, niet boeiend, verder dan een redelijke film kom ik niet.

HALVE TAMME.
Eens met mijn bovenbuurman.

Zeer matige film, ga dan maar voor de klassieker Bonny & Clyde

Goed verhaal, slecht uitgewerkt. Het acteerwerk van veel spelers was absoluut niet overtuigend. Langdradige film.

Goed verhaal. Vond Meneer Boyd in die grijzige afgebeelde tijd juist wel een vooruitstrevend figuur.
Een soort Joker maar dan zonder geweld die in alle vriendelijkheid een bank overvalt.
Jammer dat er naast de hoofdrolspelers niet een wat betere cast kon worden afgeleverd.

Vond dit een leuke en sterke film... vond het acteerwerk erg sterk, en hoe het gefilmd is erg mooi.
Het verhaal komt goed naar voren en er was geen enkel moment dat ik me verveelde goede film geef het daarom ook 3,5

Matige film over een oorlogsveteraan met een gezin, die besluit om banken te gaan beroven. De film speelt zich af in Canada na WOII. Een weinig origineel verhaal met een voorspelbaar verloop. De film ziet er verder wel goed uit en ook het acteerwerk is prima. Ondanks dat er genoeg gebeurd, zakt het hier en daar wel wat in.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Een waargebeurd verhaal...
Bekende acteur Brian Cox ...

Ik vond die Eddie Boyd maar een domme egoïstische man , hij had genoeg kansen om op tijd te stoppen en de dupe werden ze vrouw en kinderen. Wel een geweldige rol van Kelly Reilly als Doreen Boyd .

Niet echt een bijzondere waargebeurde film en ook vrij sober (o.a. weinig kleur) weergegeven. De enige die voor kleur zorgt is de fraaie Charlotte Sullivan. Hoewel het verhaal niet echt bijzonder is en ook vrij voorspelbaar, weet hij wel nog enigszins te boeien en met de uitvoering zit het ook wel goed. Hoofdrol speler Scott Speedman kon me niet echt bekoren en overtuigen maar de rest van de cast deed het nog wel redelijk en dan met name Kelly Reilly en Kevin Durand. Leuk om als tussendoortje gezien te hebben, maar meer ook niet en deze film zal ook niet blijven hangen.

P.S. geinig dat Brendan Fletcher (alias mister rampage) ook een rolletje heeft.

avatar van oemoemenoe

avatar van Onceuponanytime
Degelijke film met goed acteerwerk, alleen wat gebrek aan spanning en hoogtepunten.

Beetje saaie drama film, maar toch wel moeite waard vanwege mooie winter beelden.

avatar van Petina
Ook leuk om te lezen...
CBC Archives

avatar van missl
Wat was ik vroeger verliefd op Speedman, die destijds in een meisjesserie speelde. Voor deze film vind ik hem een te lief hoofd hebben, het verhaal is wel goed te volgen. Wat een boeven, lekker vermakelijk.