Terraferma (2011)

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Emanuele Crialese
met Donatella Finocchiaro, Beppe Fiorello en Mimmo Cuticchio

Het eiland Sicilië is van oudsher een eiland van vissers. De opkomst van het toerisme heeft een groot effect op het gedrag en gewoontes van de eilanders. Ook wordt het eiland overspoeld door illegale immigranten. De invloedrijke familie van een oude visser, een jonge vrouw met de droom op een beter leven en een opgroeiende jongeman... allen zijn oude bewoners van het eiland en zij zien zich geconfronteerd met belangrijke beslissingen die bepalend zijn voor hun toekomst.

avatar van Movie-Addicted
Redelijk vermakelijk, leuke kijk op het heden Sicilië. Wat leeft op toerisme, en de problemen met illigalen. Documentaire had zinvoller geweest, maar filmvorm was ook best te doen. Ik weet trouwens niet of deze film losjes op waargebeurde feiten is gebasseerd, maar ik denk het wel. Verder bevat de film ook mooie shots van de omgeving (eiland)

avatar van Knisper
Dit doet wel heel erg aan Respiro denken, maar misschien wel met een andere toon.

Knisper schreef:

De trailer lijkt in erg geval erg op Nuovomundo. Niet gek uiteraard, alle zelfde regisseur - ben er wel erg benieuwd naar geworden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het bleek uiteindelijk ook echt een mix van Respiro en Nuovomondo. Met de eerste heeft het gemeen dat het hier een concreet verhaal over een gezin op een eiland nabij Sicilië was en met de tweede de lyrische beelden die werden gebruik met name op (onder) zee (de opening en later nog een aantal malen). Helaas wil Crialese erg veel vertellen en aan de orde stellen, niet alleen de vissers, de vluchtelingen, maar ook familiegeruzie na een sterfgeval, ontluikende liefde geboorte etc etc. Het wordt allemaal nét te dramatisch en werkt allemaal nét niet omdat het wordt aangestipt en (soms) eenvoudig opgelost.

De regisseur had duidelijk tot doel een oprechte film te maken over de tegenstelling tussen zomers vakantieplezier, de in armoede levende authentieke vissersbevolking en de bittere realiteit van de vertwijfelde illegale Afrikaanse emigranten, maar verzandt in een veelvoud en mengelmoes van onderwerpen en thema's. Het ernstige drama met komische momenten, bedoeld als een openlijke veroordeling van de situatie, wordt mede door de mooi geschoten plaatjes en stereotype personages, ongewild een melodrama.

gauke schreef:
Het ernstige drama [...]wordt [...] ongewild een melodrama.

Dat vraag ik me af, volgens mij was een melodrama juist de intentie van de regisseur, mede gezien zijn eerdere twee films. Dat het niet werkt ben ik met je eens, teveel door elkaar. Als hij puur een sociaal drama had willen maken had hij een boel verwikkelingen weg moeten laten en dat heeft hij opzettelijk niet gedaan (net als in zijn vorige films).

avatar van henkula
Op een bepaald moment was ik het spoor bijster.

De film vertelt het verhaal van een klein eilandje, dat de traditionele inkomstenbron (visserij) van lieverlee ziet opdrogen en machteloos moet toezien hoe de nieuwe inkomstenbron (toerisme) bedreigd wordt door de aanhoudende stroom van Afrikaanse bootvluchtelingen. Terwijl hij zelf ernstige twijfels heeft over z’n toekomst wordt Filippo heen en weer geslingerd tussen zijn traditionele opa (de wet van de zee) en zijn pragmatische moeder (de wet van de autoriteiten). Wanneer hij op een cruciaal moment voor het laatste kiest en vervolgens geconfronteerd wordt met de dramatische gevolgen daarvan, komt hij voor zichzelf tot het inzicht dat hij jammerlijk gefaald heeft. Datzelfde overkomt zijn moeder min of meer wanneer die het verhaal hoort dat schuilgaat achter het gezicht van een Ethiopische vluchtelinge.

Net als in zijn Nuovomondo gebruikt regisseur Crialese prachtige beelden, maar hij laat na om de accenten in de film afdoende in te kleuren, waardoor het een wat vlak geheel wordt dat niet helemaal past bij de diepgang van het verhaal, dat veel scherpe kantjes kent. Een triest verhaal trouwens over vraagstukken, waarop niemand nog een afdoend antwoord heeft kunnen formuleren, zo er al zo’n antwoord is. Geen wonder derhalve dat de film dat antwoord ook niet heeft...

P.S. Donatella Finocchiaro zou kunnen doorgaan voor een oudere zuster van Leïla Bekhti.

avatar van Drrrrkkk
Op zich best een aardige film, maar onvoldoende uitgewerkt. Hier en daar ook wat kleurloos acteerwerk.

Toch best een redelijk drama met vooral prachtige beelden van Sicilië en ook een aantal fraaie Italiaanse schoonheden (Martina Codecasa en Donatella Finocchiaro). Het verhaal is misschien niet geweldig maar de uitvoering was best aardig en er zitten ook een paar dramatische momenten in. De film duurt niet echt lang waardoor hij lekker wegkijkt.

Ik verheug me er in ieder geval op om in juni weer op vakantie te gaan naar Italië (3e keer achter elkaar waarvan de eerste keer op het prachtige Sicilië).

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Wat een drama over illegale immigranten...
Mooi omgeving eiland Sicilië...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Redelijk mooi HD kwaliteit...
Prima acteerwerk...

avatar van Decec
@Theunissen, alvast prettig vakantie voor as juni naar Italie

avatar van david bohm
De film richt zich mijns inziens op teveel zaken. Een Italiaanse familie die worstelt met de veranderende omstandigheden op het eiland, toerisme en bovendien op het trieste lot van de vluchtelingen. Hierdoor wordt het allemaal wat vluchtig en beklijft weinig.
Redelijk.

avatar van boozebelly
david bohm schreef:
Redelijk.

Uitstekend samengevat. Ik wil daar wel aan toevoegen dat ik het visueel een vrij sterk filmpje vond, waardoor ik toch nog net op een kleine voldoende uit ben gekomen.

avatar van ZenZin
Deze film werpt een artistiek licht op een groot - en zeer actueel...- politiek probleem waardoor het te verdragen blijft.

avatar van K. V.
Tja, het was geen slechte film, maar echt meeslepend vond 'k het niet.
De cast deed het ook niet slecht en kwam wel overtuigend over. Verder zagen de beelden er wel prima uit, je had direct een zomers gevoel.
Zeker geen must-see, maar rotzooi was het zeker ook niet.

avatar van Zeriel
Ik heb niet echt op zitten letten wat meestal niet pleit voor een film, doch het leek mij geen slechte film.

avatar van mjk87
Niet heel bijzonder. Regisseur probeert heel veel in een klein verhaal te stoppen waardoor je het gevoel met de personages nooit krijgt. Zoals al gezegd hier, het is meer een documentaire. Maar echt de sfeer of het gevoel van het leven op een eiland wordt nooit gegeven. Wel zijn de plaatjes af en toe mooi en het eindshot is echt fantastisch. 2,0*.