• 8.263.078 stemmen

Nono, het Zigzag Kind (2012)

Drama / Familie | 95 minuten

Genre: Drama / Familie

Oorsprong: Nederland / België / Verenigd Koninkrijk / Spanje / Frankrijk

Geregisseerd door: Vincent Bal

Met onder meer: Thomas Simon, Isabella Rossellini en Burghart Klaußner

IMDb beoordeling: 6,7 (456)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 3 oktober 2012

Plot Nono, het Zigzag Kind

De 13-jarige Nono wil op zijn vader lijken -de beste politie inspecteur ter wereld- maar raakt iedere keer weer in de problemen. Twee dagen voor zijn Bar Mitswah wordt hij weggestuurd naar zijn oom Sjmoel, die hem weer op het rechte pad moet brengen. In de trein krijgt hij echter een laatste kans om zich te bewijzen… Samen met meester-inbreker Felix Glick, een oude kennis van zijn vader, stopt hij de trein en treedt een wereld binnen van vermommingen, achtervolgingen, Franse chansons en Zohara, een mysterieuze vrouw wiens geheimen Nono’s leven voor altijd zullen veranderen.

image

kappeuter (crew films)

Nono, het Zigzag Kind wint EFA Young Audience Award voor Beste Europese Jeugdfilm

Kinderen in negen Europese steden kiezen de Nederlandse film van Vincent Bal

(afbeelding)

In een echte Europese verkiezing hebben kinderen tussen de 12 – 14 jaar uit Kopenhagen (Denemarken), Erfurt (Duitsland), Izola (Slovenië), Londen (UK), Sofia (Bulgarije), Turijn (Italië), Valletta (Malta), Wroclaw (Polen) en Riga (Letland) de Nederlandse film NONO, HET ZIGZAG KIND van Vincent Bal uitgeroepen tot winnaar van de European Film Academy Young Audience Award 2013; de Beste Europese Jeugdfilm.

De twee andere genomineerde films waren Le Magasin des Suicides (2012) van Patrice Leconte (Frankrijk, België & Canada) en Kopfüber (2013) (Upside Down) van Bernd Sahling (Duitsland).

Na het bekijken van de drie genomineerde films op de Young Audience Film Day op zondag 5 mei brachten 600 kinderen na intensief overleg een stem uit op hun favoriete film. Via een live Skype video verbinding met Erfurt (Duitsland) werd de keuze doorgegeven aan TV-gastheer en entertainer Ben. De awards ceremonie van deze Europese verkiezing was online via een live stream te volgen op yaa.europeanfilmawards.eu

De Duitse juryleden Lisa (14) en Neal (13) overhandigden de award aan Vincent Bal, die niet alleen de juryleden in alle steden maar ook alle medewerkers aan de film, zijn familie en in het bijzonder zijn kinderen bedankte.

In 2012 werd de eerste EFA Young Audience Award gewonnen door de Nederlandse film Kauwboy (2012) van Boudewijn Koole.

yaa.europeanfilmawards.eu

(persbericht)

avatar van gotti

gotti

Meer dan leuk, met een charmante Klaußner. Erg jammer ook dat ie het zo slecht gedaan heeft in de bioscopen. Had veel meer verdiend.

avatar van Askikker

Askikker

Leuke kinderfilm, voor volwassenen misschien wat te voorspelbaar en sentimenteel, maar toch ook heel genietbaar.

Echt in t straatje van Minous, die ik ''ondanks alles'' ook erg tof vond.

De meertaligheid lijkt me wel een probleem voor kinderen.

Ik heb in ieder geval genoten van de begin jaren zeventig; allemaal prachtige auto''s, treinen en motorfietsen uit die periode.

De genoemde liedjes zijn me niet opgevallen, viel nogal mee, want daar ben ik normaal echt heel allergisch voor.

kappeuter (crew films)

De Nederlandse jeugdfilm Nono, het Zigzag Kind wordt binnenkort uitgebracht in de Amerikaanse bioscopen. De rechten zijn verworven door Menemsha Films, een distributeur die zich richt op arthousefilms.

bron

avatar van Robertdeniro

Robertdeniro

Leuke jeugdfilm. Humor, verrassende gebeurtenissen, emoties en tragiek. Ook de setting van vroegere jaren voelt goed aan. De meertaligheid maakt het voor kinderen wat lastiger, maar het verhaal maakt dit ruimschoots goed.

avatar van tattoobob

tattoobob

Een leuke jeugdfilm die best spannend is voor de kleintjes....het acteerwerk gaat van matig tot goed,best een leuk verhaal trouwens ook.

Verder voor een nederlandse jeugdfilm een bovengemiddeld filmpje.

avatar van baspls

baspls

Grappig. Eindelijk een weer een nederlandse kinderfilm die er niet uitziet alsof hij voor 10 euro in een week in elkaar is geflanst. En in het buitenland spreken mensen allemaal Engels i.p.v verlept Nederlands zoals ze meestal doen. Leuk verhaal en allemaal goed gefilmd. Net als Minoes van de zelfde makers overigens, al was die nog veel beter.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Vreselijke tegenvaller waar ik hoge verwachtingen van had maar m'n aandacht al na een minuut of 5 was kwijtgeraakt. De oubolligheid straalt er van af en de hoofdrolspeler is een van de slechtst acterende kinderen die ik in tijden heb gezien. Het enige waar ik nog een beetje lol mee had was de priester uit Das Weisse Band in een totaal andere rol. Maar voor de rest? Bah.

avatar van mrklm

mrklm

Nono [Thomas Simon] heeft een gelukkig leven met zijn vader Jacob [Fedja van Huêt] en Gaby [Jessica Zeylmaker], maar vlak voor zijn 13e verjaardag stoort hij zich steeds meer aan het feit dat zijn vader niet wil praten over Nono’s jong gestorven moeder [Camille De Pazzis]. Non’s droom om net zo’n goede inspecteur te worden als zijn vader lijkt uit te komen wanneer hij een geheimzinnige brief ontvangt die hem uitdaagt om een groot mysterie op te lossen. Hij krijgt daarbij hulp van de slimste dief ter wereld [Burghart Klaußner] die hem meeneemt op een avontuurlijke reis naar Frankrijk waar Nono ontdekt wie hij werkelijk is. Bals eerste speelfilm sinds het veelvuldig bekroonde Minoes (2001) leunt op een sterke ondersteunende cast en is een luchtige, vermakelijke avonturenfilm voor jong en oud. Het laatste half uur ontvouwt zich alsof dit een familiedrama is en overtuigt een stuk minder. Maar er is een grappige scène in een chocoladefabriek en voor de kenners is er een mooie visuele verwijzing naar Minoes.