L'Isola delle Svedesi (1969)

Alternatieve titels: No Man's Island | Twisted Girls | Island of the Swedish Girls

1 stem

Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door Silvio Amadio
met Catherine Diamant, Ewa Green en Wolfgang Hillinger

Manuela vlucht naar haar vriendin Eleonora om van mishandelende man verlost te zijn. Ze besluiten samen naar een eiland, dat in het bezit is van Eleonora, te gaan. Alles lijkt in orde, totdat haar man onverwachts opduikt...

Ik dacht, leuk, een vroege giallo, met een lesbische relatie, zijn tijd dus ver vooruit. Nou, dat valt tegen. Gemaakt door Silvio Amadio, die later nogal wat films op z'n naam bracht met Italiaanse stoeipoes Gloria Guida, en daar wel leuke films mee maakte. Deze film is, op het slot na, niet vooruit te branden. Van de lesbische relatie komt niet veel terecht en het bloot stelt ook niet veel voor. Een giallo is het ook al niet, hooguit een relatiedrama. Hoewel, drama, voor enig drama moet je tot het eind wachten. De film maakt ook niet duidelijk hoe dat eiland (en de film) aan die vreemde naam komt.

Veel beginnersfouten van Amadio, die toen toch al tien jaar bezig was. In het begin maakt de film niet duidelijk waarom de mooie Manuela (Catherine Diamant) van haar man af wil. In haar mooie Fiat cabrio (okergeel, mmmm) rijdt ze naar een niet genoemd eiland voor een strandvakantie bij haar vriendin Eleonora. De dames lijken wel wat meer voor elkaar te voelen dan vriendschap, maar wat precies, daar komen we niet achter. Het blijft bij zwoele blikken en een voorzichtig kusje. Ze hangen een beetje om elkaar heen, liggen op het strand en gaan leuk uit winkelen. Voor ons ook leuk? Nauwelijks.

De mooie Catherine Diamant laat een paar keer voorzichtig haar borstjes en haar achterkantje zien, en dat is het dan wel. De minder mooie Ewa Green laat helemaal niets zien, maar dat is niet erg. Verder wordt er absurd veel gerookt in deze film, de pakjes Marlborough moesten duidelijk op. Ook staat de gebruikelijke fles J&B whisky weer nadrukkelijk in beeld, zoals in iedere Italiaanse film uit die dagen. Dat hadden die Schotten goed voor elkaar.

Voor de actie moet je wachten tot de man van Manuela zijn rechtmatig bezit komt opeisen. Want zo gaat dat in Mediterrane landen. De vrouw is het bezit van de man en als ze bij hem weg wil vraagt de man zich niet af waarom, maar is in z'n eer aangetast en begint wild om zich heen te slaan. Zo ook hier. Daaraan is trouwens nog niets veranderd. Waarom het voor de rest zo'n tamme boel is, komt misschien omdat mijn kopie maar 79 minuten duurde, terwijl het origineel volgens IMDb 95 minuten lang was. Weer iemand met de schaar bezig geweest om alle pittige beelden er uit te knippen?