Heb Medelij, Jet! (1975)

Nederland

geregisseerd door Frans Weisz
met John Kraaykamp, Piet Römer en Elsje de Wijn

Sjacheraar Tim, inmiddels een brave huisvader, komt zijn oude kameraad Bodde tegen. Bodde haalt Tim over om met hem op stap te gaan onder het motto: "Lachen, lachen, lachen!". Tim belt zijn vrouw op met de mededeling "dat het wat later wordt", terwijl Bodde hem steeds weer overhaalt om bij hem te blijven voor een nieuw handeltje of een prachtig plan en zo zwerven ze het land door. Onderweg troggelen ze van iedereen geld af en ontmoeten ze de jonge, knappe Aafke. Is Tim niet te oud voor dit alles?

De film was gebaseerd op het boek 'Geef die mok es door, Jet' van de destijds zeer succesvolle Heere Heeresma - stevig onder handen genomen door oa. Dimitri Frenkel Frank.

Johnny en Rijk zouden de hoofdpersonen spelen. Maar Rijk haakte af. Voorgevoel van naderend onheil ?
De film is erg onevenwichtig en maar zelden voluit leuk. Ton van Duinhoven speelt een rol die nergens bij past.

Geen succes dus. Frans Weisz brak na deze film met producent Rob Du Mée, en Du Mée ging failliet en heeft nooit meer geproduceerd. Wat toch jammer was.

Beetje flauwe film met hier en daar wel een leuke grap. Acteerwerk is ook niet echt om over naar huis te schrijven. 2*

Lang geleden gezien. Vond het als kind wel aardig. te lang geleden om een beoordeling te geven.
Wel jammer dat Rijk niet meedeed.

Ik vind dit helemaal geen onaardige film, niet te hoge verwachtingen hebben, dan kun je je best vermaken en is het soms zelfs best amusant. Persoonlijk vind ik Piet Romer helemaal zo slecht nog niet als substituut voor Rijk de Gooyer. Een beetje doorzichtig zijn de trucs wel, die het duo toepast om mensen op te lichten. Het camerawerk is ook zeer goed, mooi van sfeer. Prettige country-achtige muziek van Ruud Bos en de montage van Ton Ruys is vlot. Ton van Duinhoven heeft een prachtige bijrol aan het eind, ca. laatste 25 minuten ofzo. Zeker geen slechte film naar mijn mening, maar helaas dacht producent Rob du Mee er anders over. Hij heeft nooit meer een film geproduceerd sindsdien en is in 2003 overleden.

avatar van BlueJudaskiss
Help, wat een oubollige film en wat een ouderwets Hollandse kneuterigheid! Niettemin om een keertje te zien best aardig, al was het alleen maar om de erg leuke Piet Römer. 2,5*

Nogal truttig en oubollig inderdaad, met een sporaidsch leuke grap.

robertus65
Erg oubollig allemaal, dat is deze flauwe plattelands komedie zeker. Zou nu niet meer kunnen. Wel mooie opname en leuke muziek.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
En wederom bereikt de Nederlandse cinema het zoveelste dieptepunt in de jaren zeventig met een komedie waarin de humor ontbreekt. "Heb medelij Jet, is er voor mij dan geen plaats meer in bed?" zegt zo ongeveer alles over het niveau van deze film. Slecht.

avatar van niethie
Ditmaal geen Johnny en Rijk, maar Johnny en Piet. Veel verbetering? Niet echt!
Zoals de meeste voor me al gezegt hebben is dit natuurlijk hopeloos gedateerd en valt er naast het tijdsbeeld en wat flauwe grapjes niet veel leuks aan de film te beleven.

1,5 sterren

Dick2008
Vroeger op tv gezien maar kon me er weinig van herinneren. Dus nu maar weer eens bekeken en ik moet zeggen dat ik het een aardige film vind al waren mijn verwachtingen anders.

Het duurt even om in het verhaal te komen. Johnny Kraaykamp speelt erg goed, maar Piet Romer speelt ook zeker niet slecht. Ton van Duinhoven vond ik helaas minder en Ronnie Bierman met altijd van die ordinaire rollen vond ik echt niks aan. Elsje de Wijn ziet er lief uit maar hangt er vaak maar wat bij.

Sommige grappen vind ik goed geslaagd andere minder en dat geldt ook voor de oplichterspraktijken die in de meeste gevallen ook niet heel geloofwaardig overkomen. We waren toen anders maar zeker niet gek. Verder vind ik veel kleine details, die het tijdsbeeld van toen tonen, prettig om te zien. Vaak vind ik films uit die tijd gedateerd overkomen maar bij deze film viel het best mee. Misschien komt het door het landelijk karakter in deze film wat in verhouding minder snel dateert.

avatar van FunkStar
Haha! Geen verkeerd woord over Ronnie Bierman. Zij is een van mijn grote Nederlandse Film Diva's! En VEEL te vroeg overleden...

Past heel goed in het rijtje Nederlandse films uit die jaren, maar toch vind ik dit geen 'nog eens uit de kast-pakker'... Ik vind Naakt over de schutting, Help de dokter verzuipt en De inbreker toch leuker.

Zonder dat ik het vooraf gepland had, had ik gisteravond een thematische double bill met Boogie (2008) en deze Heb Medelij Jet. Een man met een gezin blijft hangen bij een oude jeugdvriend en probeert oude tijden te doen herleven om te onderzoeken wat hij mist.

Het zal niet verwonderlijk zijn dat de Roemeense versie de betere film opleverde. Heb Medelij Jet zette ik als titel altijd in het rijtje Help de Dokter Verzuipt, Naakt over de Schutting en zo. Qua output en bezoekersaantallen waren de beginjaren 70 misschien succesvol, maar de films werden minder en minder van kwaliteit. hugohei haalt het in zijn openingspost aan. Weisz zag het helemaal niet meer zitten. Ik kwam de quote "ik wilde er van af en tegen een boom aanrijden" tegen.

Toch is de film helemaal niet zo slecht. Toegegeven er zijn slechte onderdelen, de huwelijksmiserie van Kraaykamp is slecht uitgewerkt en de affaire met De Wijn is een lachertje. De obligate frontale blootscène in een Fries meer als dieptepunt. Ook is de afwikkeling van het verhaal als Van Duinhoven en Bierman komen opdraven in een heel andere toon dan het begin en dat is jammer. De eerste helft is het best. De combi Römer en Kraaykamp werkt op zich prima en dit is weer zo'n film met het Friese equivalent van couleur locale. Met als hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) Piet Römer aan het fierljeppen (al kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat er een stand-in is gebruikt ). Over de Ronnie Bierman "twist" van Dick2008 en FunkStar kan ik duidelijk zijn. Ik ben ook fan!

Ergens doet Ton van Duinhoven me in deze rol wat aan Carol van Herwijnen denken. Die laatste zag ik onlangs nog als arts in een aflevering van In Voor en Tegenspoed.

Maar dit geheel terzijde.

avatar van fritsje
Echt hollands jaren 70 flauw.welweer een leuk voor mij herkenbaar tijdsbeeld.wat mij wel opviel is dat iedereen zo slecht te verstaan is ook zette ik de tv harder veel dialoog ging in het achtergrond geluid op.die elsje de wijn was trouwens best wel een lekker ding toen !