• 8.485.792 stemmen

Genre: Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Frans Weisz

Met onder meer: John Kraaijkamp Sr., Piet Römer en Elsje de Wijn

IMDb beoordeling: 5,7 (78)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 2 oktober 1975

Plot Heb Medelij, Jet!

Sjacheraar Tim, inmiddels een brave huisvader, komt zijn oude kameraad Bodde tegen. Bodde haalt Tim over om met hem op stap te gaan onder het motto: "Lachen, lachen, lachen!". Tim belt zijn vrouw op met de mededeling "dat het wat later wordt", terwijl Bodde hem steeds weer overhaalt om bij hem te blijven voor een nieuw handeltje of een prachtig plan en zo zwerven ze het land door. Onderweg troggelen ze van iedereen geld af en ontmoeten ze de jonge, knappe Aafke. Is Tim niet te oud voor dit alles?

avatar van hugohei

hugohei

De film was gebaseerd op het boek 'Geef die mok es door, Jet' van de destijds zeer succesvolle Heere Heeresma - stevig onder handen genomen door oa. Dimitri Frenkel Frank.

Johnny en Rijk zouden de hoofdpersonen spelen. Maar Rijk haakte af. Voorgevoel van naderend onheil ?

De film is erg onevenwichtig en maar zelden voluit leuk. Ton van Duinhoven speelt een rol die nergens bij past.

Geen succes dus. Frans Weisz brak na deze film met producent Rob Du Mée, en Du Mée ging failliet en heeft nooit meer geproduceerd. Wat toch jammer was.

avatar van Quido

Quido

Beetje flauwe film met hier en daar wel een leuke grap. Acteerwerk is ook niet echt om over naar huis te schrijven. 2*

avatar van Wouter

Wouter

Lang geleden gezien. Vond het als kind wel aardig. te lang geleden om een beoordeling te geven.

Wel jammer dat Rijk niet meedeed.

avatar van BOND31

BOND31

Ik vind dit helemaal geen onaardige film, niet te hoge verwachtingen hebben, dan kun je je best vermaken en is het soms zelfs best amusant. Persoonlijk vind ik Piet Romer helemaal zo slecht nog niet als substituut voor Rijk de Gooyer. Een beetje doorzichtig zijn de trucs wel, die het duo toepast om mensen op te lichten. Het camerawerk is ook zeer goed, mooi van sfeer. Prettige country-achtige muziek van Ruud Bos en de montage van Ton Ruys is vlot. Ton van Duinhoven heeft een prachtige bijrol aan het eind, ca. laatste 25 minuten ofzo. Zeker geen slechte film naar mijn mening, maar helaas dacht producent Rob du Mee er anders over. Hij heeft nooit meer een film geproduceerd sindsdien en is in 2003 overleden.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Help, wat een oubollige film en wat een ouderwets Hollandse kneuterigheid! Niettemin om een keertje te zien best aardig, al was het alleen maar om de erg leuke Piet Römer. 2,5*

avatar van gotti

gotti

Nogal truttig en oubollig inderdaad, met een sporaidsch leuke grap.

avatar van robertus65

robertus65

Erg oubollig allemaal, dat is deze flauwe plattelands komedie zeker. Zou nu niet meer kunnen. Wel mooie opname en leuke muziek.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

En wederom bereikt de Nederlandse cinema het zoveelste dieptepunt in de jaren zeventig met een komedie waarin de humor ontbreekt. "Heb medelij Jet, is er voor mij dan geen plaats meer in bed?" zegt zo ongeveer alles over het niveau van deze film. Slecht.

avatar van niethie

niethie

Ditmaal geen Johnny en Rijk, maar Johnny en Piet. Veel verbetering? Niet echt!

Zoals de meeste voor me al gezegt hebben is dit natuurlijk hopeloos gedateerd en valt er naast het tijdsbeeld en wat flauwe grapjes niet veel leuks aan de film te beleven.

1,5 sterren

avatar van Dick2008

Dick2008

Vroeger op tv gezien maar kon me er weinig van herinneren. Dus nu maar weer eens bekeken en ik moet zeggen dat ik het een aardige film vind al waren mijn verwachtingen anders.

Het duurt even om in het verhaal te komen. Johnny Kraaykamp speelt erg goed, maar Piet Romer speelt ook zeker niet slecht. Ton van Duinhoven vond ik helaas minder en Ronnie Bierman met altijd van die ordinaire rollen vond ik echt niks aan. Elsje de Wijn ziet er lief uit maar hangt er vaak maar wat bij.

Sommige grappen vind ik goed geslaagd andere minder en dat geldt ook voor de oplichterspraktijken die in de meeste gevallen ook niet heel geloofwaardig overkomen. We waren toen anders maar zeker niet gek. Verder vind ik veel kleine details, die het tijdsbeeld van toen tonen, prettig om te zien. Vaak vind ik films uit die tijd gedateerd overkomen maar bij deze film viel het best mee. Misschien komt het door het landelijk karakter in deze film wat in verhouding minder snel dateert.

avatar van FunkStar

FunkStar

Haha! Geen verkeerd woord over Ronnie Bierman. Zij is een van mijn grote Nederlandse Film Diva's! En VEEL te vroeg overleden...

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Past heel goed in het rijtje Nederlandse films uit die jaren, maar toch vind ik dit geen 'nog eens uit de kast-pakker'... Ik vind Naakt over de schutting, Help de dokter verzuipt en De inbreker toch leuker.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Zonder dat ik het vooraf gepland had, had ik gisteravond een thematische double bill met Boogie (2008) en deze Heb Medelij Jet. Een man met een gezin blijft hangen bij een oude jeugdvriend en probeert oude tijden te doen herleven om te onderzoeken wat hij mist.

Het zal niet verwonderlijk zijn dat de Roemeense versie de betere film opleverde. Heb Medelij Jet zette ik als titel altijd in het rijtje Help de Dokter Verzuipt, Naakt over de Schutting en zo. Qua output en bezoekersaantallen waren de beginjaren 70 misschien succesvol, maar de films werden minder en minder van kwaliteit. hugohei haalt het in zijn openingspost aan. Weisz zag het helemaal niet meer zitten. Ik kwam de quote "ik wilde er van af en tegen een boom aanrijden" tegen.

Toch is de film helemaal niet zo slecht. Toegegeven er zijn slechte onderdelen, de huwelijksmiserie van Kraaykamp is slecht uitgewerkt en de affaire met De Wijn is een lachertje. De obligate frontale blootscène in een Fries meer als dieptepunt. Ook is de afwikkeling van het verhaal als Van Duinhoven en Bierman komen opdraven in een heel andere toon dan het begin en dat is jammer. De eerste helft is het best. De combi Römer en Kraaykamp werkt op zich prima en dit is weer zo'n film met het Friese equivalent van couleur locale. Met als hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) Piet Römer aan het fierljeppen (al kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat er een stand-in is gebruikt ). Over de Ronnie Bierman "twist" van Dick2008 en FunkStar kan ik duidelijk zijn. Ik ben ook fan!

avatar van weide

weide

Ergens doet Ton van Duinhoven me in deze rol wat aan Carol van Herwijnen denken. Die laatste zag ik onlangs nog als arts in een aflevering van In Voor en Tegenspoed.

Maar dit geheel terzijde.

avatar van fritsje

fritsje

Echt hollands jaren 70 flauw.welweer een leuk voor mij herkenbaar tijdsbeeld.wat mij wel opviel is dat iedereen zo slecht te verstaan is ook zette ik de tv harder veel dialoog ging in het achtergrond geluid op.die elsje de wijn was trouwens best wel een lekker ding toen !

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Klein nationaal tintje vandaag. Beetje een vergeten Frans Weisz film. Ik kan me ook niet herinneren dat deze vroeger op TV werd uitgezonden. Veel verhaal zit er ook niet in. Heere Heeresma-verfilming over een vertegenwoordiger in broodroosters die zijn ouwe gabber na 10 jaar burgerlijk leven weer tegenkomt en nog even zoals vroeger met bedrog en handeltjes aan de kost komt. Flink wat Hero product placement. We komen in Friesland en Limburg. Rijk de Gooyer kon niet of had geen zin en dus mocht Piet Römer op komen draven naast Kraaykamp. Leuk tijdsbeeld verder. Verhaal zit er niet veel in, maar het kijkt aangenaam luchtig weg. Onderweg kunnen we nog wat toenmalige BN-ers spotten. Bram Biesterveld (Pommetje Horlepiep) als conducteur, Mimi Kok, Pieter Lutz (ober), Sacco van der Made (in de eerste scène), Gerard Thoolen (bruidegom), Ronnie Bierman, Ton van Duinhoven en ik dacht nog even Ad Visser te zien als één van de mensen die met de auto van Kraaykamp bezig is, maar mogelijk zag iedere jongen met bril en lang haar in 1975 uit als Ad Visser.

avatar van clubsport

clubsport

Als kind ooit eens gezien en het maakte op mij toen best wel indruk , ik was wel nieuwsgierig of dit anno nu nog steeds zo zou zijn .

de vermakelijkheid ligt anno nu meer in het tijdsbeeld en de luchtigheid van de film , het is gedateerd maar wat dan nog ? dat is totaal geen minpunt en zeker geen nagatief argument als beoordeling voor de film zelf .

De oplichterspraktijken zijn soms wat te makkelijk en de slachtoffers laten zich vaak ook wat te makkelijk foppen

maar an sich heeft deze film zeker wel zijn charme en het duo Piet en Johnny is een geslaagde combi .