La Caza del Oro (1972)

Alternatieve titels: Too Much Gold for One Gringo | They Believed He Was No Saint | Demasiado Oro para Gringo

Spanje / Italië
Western

geregisseerd door Juan Bosch
met Anthony Steffen, Daniel Martín en Tania Alvarado

Een stel bandieten wacht de vrijlating van een oude goudzoeker af, waarvan ze denken dat hij 28 zakjes met goud verstopt heeft. Ze willen de man allemaal aan het praten zien te krijgen, maar enkel de slimme Trash weet zijn vertrouwen te winnen. Samen met de Mexicaanse desperado José begint hij zijn zoektocht naar het goud. Er zitten echter teveel mensen in zijn bende, inclusief een gevaarlijke moordenaar...

Hun bestaan is inmiddels wel afdoende aangetoond : buddy/ komedie spaghetti's met stoicijn Steffen...ook hij had weinig keus in de nadagen van het genre waarvan hij een icoon was en is. Voor de duidelijkheid : het betreft hier geen Trinitaeske klucht, maar eerder een ironische variant op het reeds lichtvoetige en u welgekende IBIBIC, met Steffen als Clint natuurlijk en Martin- niet George- als zijn chicano sidekick Paco in de Tuco rol.
Het gaat dus ook om de zoektocht naar een goudschat, hiet nog vrij origineel ingeleid met een introductie in de county jail waar ene Carver na 20 jaar zal worden vrijgelaten. Nooit heeft hij verteld waar hij zijn legendarische goudschat heeft verborgen, iedere outlaw uit de omgeving zal trachten hem zijn geheim bij vrijkomen te ontfutselen. Niet allen de outlaws : ook gevangenisdirecteur Baldassare en corrupte zakenman Induni zitten er achter aan.
Uiteindelijk zijn het Steffen/ Trash en Paco/ Martin- ouwe celmaat van Carver- die de ouwe meeslepen, achternagezeten door zowel een posse van Baldassare als door een van outlaws. In die posse hele- not- originele typetjes als een dominee en een apache die trouwens blauwe ogen heeft..
Wat volgt is een serie picareske avonturen zonder uitgesproken kluchtigheid maar wel heel veel flauwe wisecracks, uitmondend in het onvermijdelijke Mexicaanse dorpje waar- daar issie weer- Fernando Sancho een schrikbewind uitvoert. Gelukkig krijgen de 2 hulp van de schone Maria- Alvarado , en wie weet ook van San Fermin...
Het betreft hier een duidelijk ter plekke geimproviseerde film die van avontuur naar avontuur racet, wat betekent dat de film afhankelijk van de uitgebroede situatie dan weer vermakelijk is, en dan weer volkomen inkakt . Over het algemeen wel redelijk uit te zitten, deze pretentieloze genrefilm waarin de IBIBIC citaten en parafrases veelvuldig zijn. Schijnbaar was scenarist Donati gefrustreerd dat Leone hem voor die film een keer niet om zijn diensten had gevraagd.
De bodycount is mager, van Bosch hoeven we geen visuele hoogstandjes te verwachten verder dus alles draait ook om het verhaal dat net genoeg weet te vermaken.
Bij mijn weten was deze slechts uitgebracht op DVD in IT zonder onderschriften, zo te zien heb ik me vergist. En die 16 + rating ?