Algiers (1938)

Drama / Romantiek

geregisseerd door John Cromwell
met Charles Boyer, Hedy Lamarr en Joseph Calleia

De Fransman Pepe Le Moko is een dief, die met een fortuin aan juwelen uit Frankrijk gevlucht is. Pepe leeft al weer twee jaar in de vrijwel ondoordringbare wijk Casbah in Algiers. De Franse justitie dringt er op aan dat Pepe zo spoedig mogelijk gevangen genomen moet worden, maar de sluwe inspecteur Slimane weet, dat dit een kwestie van tijd is. De minzame Pepe ziet de Casbah steeds meer als zijn gevangenis, vooral wanneer hij de mooie Parisiènne Gaby, die de Casbah bezoekt, ontmoet. Gaby doet Pepe denken aan de boulevards in Parijs, waarnaar hij niet terug durft. Ondertussen wekt Gaby de jaloezie van Ines, Pepes Algerijnse minnares en ze dreigt hem te verraden aan Slimane.

avatar van Dogie_Hogan
Zou voorloper zijn van CASABLANCA (Pepe Le Moko).