Wohin und Zurück - Welcome in Vienna (1986)

Alternatieve titel: Welcome in Vienna

Oostenrijk / West-Duitsland / Zwitserland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Axel Corti
met Gabriel Barylli, Nicolas Brieger en Claudia Messner

De in de tweede helft van de jaren dertig van Oostenrijk naar Amerika geëmigreerde jood Freddy keert als Amerikaanse soldaat naar zijn oude vaderland terug. Hij beleeft er de definitieve afloop van de Tweede Wereldoorlog als de nazi's onvoorwaardelijk capituleren en ziet hoe hun terreur is ingestort. Zijn idealistische hoop op een betere toekomst botst met de realiteit, omdat de joden nu te maken krijgen met corruptie en afgunst, de koele houding van het Amerikaanse leger en voormalige Duitse nazi's die hun straf kunnen ontlopen in ruil voor hun kennis over de Russen.