Wonen op de Wallen (2011)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Eveline van Dijck

Als je het over de Wallen hebt gaat het al gauw over junks, prostitutie, rotzooi op straat en lawaaiige toeristen. Eind jaren tachtig dreigt de buurt aan verloedering ten onder te gaan. Totdat het de bewoners teveel wordt en het heft in eigen handen nemen. Twintig jaar geleden mondt hun protest uit in de buurtkrant d’Oude Binnenstad. Wonen op de Wallen is een film over buurtschap en buurtcohesie. Over de bewoners die in het decor van postcode 1012 leven en werken, die er inspiratie opdoen en er hun brood verdienen.

avatar van SnakeDoc
Documentaire was me allemaal net wat te oud bollig. Een stel 50 plussers die de Wallen een warm hard toe dragen. Leuk natuurlijk, maar ik zie toch liever een ander soort documentaire.

Volgens mij kun je het beste gewoon een aantal camera's neerzetten en lekker kijken wat er allemaal voor langs loopt. Lijkt me vermakelijker dan het in beeld brengen van een stel senioren die het toerisme en afval op straat in de Wallen zat zijn.