• 10.935 nieuwsartikelen
  • 8.998.204 stemmen

Chiedi Perdono a Dio... Non a Me (1968)

Western | 93 minuten

Genre: Western

Alternatieve titel: May God Forgive You... But I Won't

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Vincenzo Musolino

Met onder meer: Giorgio Ardisson, Dragomir Bojanić 'Gidra' en Cristina Iosani

IMDb beoordeling: 6,1 (296)

Gesproken taal: Italiaans

Plot Chiedi Perdono a Dio... Non a Me

Terwijl Cjamango weg is van zijn ranch, wordt deze overvallen door een groepje bandieten dat zijn familie uitmoordt. Volledig van slag besluit Cjamango wraak te nemen. Één voor één spoort hij de bandieten op en vermoordt hen. Ondertussen komt hij er achter dat een familielid van zijn vermoorde vrouw betrokken is bij deze zaak.

logo tmdbimage

avatar van ronnieboy

ronnieboy

Deze keiharde spaghetti western is een must see voor de liefhebber van dit genre. Hoofdrolspeler Giorgio (George) Ardisson is goed op zijn plek als wraakzuchtige "loner ". Leuk om Dragomir Bojanovic (Anthony Gidra) nu eens als heftige Bad Guy te zien in plaats van zijn meestal goede rollen.

avatar van thunderball

thunderball

Deze net bekeken en maakte deel uit van de 25 op één blu ray schijfje gepropte Spaghetti western films, die ik een tijd geleden heb aangeschaft.

Spaghetti westerns zijn globaal te verdelen in twee verschillende types:
de wraakfilm en/of de zoektocht naar een berg geld/goudschat.
Deze valt duidelijk onder die eerste.

Aardige, vlotte actiewestern met Adisson ok in hoofdrol, maar mist charisma en klasse van b.v. een Nero, of Gemma.

De schurken zijn lekker gemeen en worden werkelijk met bosjes neergeknald, zeker in de finale, waarbij de held handig gebruik maakt van een machinegeweer.

Verder speelt de soundtrack natuurlijk flink leentje buur bij Morricone en wordt er zelfs pure plagiaat gepleegd door de John Barry track Dawn Raid on Fort Knox van de James Bond Goldfinger soundtrack praktisch letterlijk te kopiëren.

Geen topper, maar degelijk en aardig vermaak voor de liefhebber.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.