Man Ooman (2008)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Andreas Johnsen en Rasmus Poulsen

Wie al eens langs een muziekzender zapt, kent ze wel: de videoclips waar dames met stevige rondingen wulps aanschurken tegen machomannen. You ain’t seen nothing yet. De clips zijn een flauw afkooksel van het echte werk. 'Man Ooman' schetst een onthutsend beeld van de uiterst seksueel agressieve, lichtjes absurde Jamaïcaanse dancehall dansstijl en bij uitbreiding de subcultuur die ermee samen hangt. In het land met het hoogste aantal moorden en grote armoede, maar ook met het grootst aantal kerken en een levendige muziekcultuur, zijn de verhoudingen tussen mannen en vrouwen – vanuit westers perspectief – nauwelijks te vatten.