• 8.523.635 stemmen

Toen Was Ik Al Beroemd (2010)

Documentaire | 48 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Carin Goeijers

Met onder meer: Joop Korzelius

Plot Toen Was Ik Al Beroemd

Ooit was Joop Korzelius een gevierde jazzdrummer, die bakken met geld verdiende en rijen meisjes achter zich aan had. Zijn meest succesvolle bandje was het Flamingo-quintet, maar hij speelde ook met Wim Sonneveld. Nu woont de 84-jarige al jaren bij wat hij gekscherend het Leger des Hels noemt. Terwijl in beeld een tevreden Joop rustig tussen de outcasts zit te roken vertelt hij over zijn optreden in het Koninklijk Paleis, toen prins Bernhard nog een moppie meespeelde. Groter kan het contrast tussen zijn leven van toen en nu bijna niet zijn. Net als het verschil tussen hem en de bewoners van het bejaardentehuis waar hij een kamer kan krijgen. Zij gedragen zich echt als oude mensen, terwijl hij vooral zijn kater wil wegspoelen met een eye opener, het eerste biertje van de dag. Daar doen ze bij het Leger niet moeilijk over. Dus hoe vreselijk zijn zus het ook vindt dat hij daar woont, voorlopig is hij nog niet uit het bedompte kamertje weg.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 1911 stemmen

Wel aardig in beeld gebracht allemaal maar blinkt niet uit.

Sapperdeflap

Onrustige documentaire over jazz drummer Joop Korzelius. Ik had geen enkel moment dat ik in de documentaire kwam. De man heeft volgens mij een boeiend leven geleid maar dat kwam voor mij niet uit de verf. Ik miste voor het eerst in een documentaire een rustige en licht ironische voice over als tegenwicht van de wat sfeerloze en onrustige registratie. Er had wat meer van zijn muziek in gemogen, zeker bij sommige plotselinge overgangen.

avatar van Mug

Mug

De documentaire pretendeert ook niet het levensverhaal van Korzelius te vertellen en al helemaal niet te ontrafelen. Korzelius is tevreden, begrijpt niet waarom iemand zo graag oud wil worden, en is geestelijk nog een puber (naar eigen zeggen).

Ome Joop lacht er flink op los, slaat het ene blik bier na het andere achterover, begrijpt het nut niet van de koffiepauze (koffie?) bij het Leger des Heils, en weet een ieder om zich heen te charmeren. Het enige dat hij wil is sterven in zijn slaap zonder zelf een potje pillen in te slikken.

Hier en daar een losse ontmoeting met andere Nederlandse jazz-grijsjes voelt echter te geforceerd en haast gescript aan. Overbodige opvulling. De telefoongesprekken met z'n zus zijn echter hilarisch en zijn wegdromerijen zijn tragisch-komisch van aard.

Het is een ode aan het leven, hoe onbegrijpelijk ook.

avatar van Robi

Robi

• 2035 berichten

In de beschrijving van de tv-gids kreeg ik het idee dat het hier om een gevierd beroemdheid van weleer ging die nu compleet aan lager wal was geraakt en verguisd door zijn familie.

Behoorlijke sensatie journalistiek dus. In werkelijkheid gaat het hier om een grappige oude man die lekker doet waar hij zelf zin in heeft en verder overal schijt aan heeft. Prima toch.

De documentaire maakster heeft het allemaal goed weergegeven. En dat sensatieverhaaltje is dus duidelijk nodig om mensen te laten kijken naar deze documentaire, want zo bijzonder is het nou ook allemaal weer niet.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

De titel en grotendeels het begin van de film doen sterk vermoeden dat het belangrijkste element van deze film de beroemdheid van Joop is. Hoe een grote drummer nu bij het Leger des Heils zit. Persoonlijk vond ik dat amper uit de verf komen en ook totaal niet interessant. Je ziet af en toe wat foto's van vroeger en dan krijg je die ergerlijke en vervelende ontmoetingen met bekende mensen uit de muziekwereld. Die scènes voelen inderdaad bijna gescript aan en sterk zijn ze sowieso niet. Maar vergeet je die 'beroemdheid', dan heb je aan Joop Korzelius alsnog een prachtige man voor een portret. De sympathiek ogende en bijna altijd lachende oude man is geweldig om naar te kijken. De telefoongesprekken en het bezoek aan zijn bekakte zus uit 't Gooi zijn schitterend. En het bezoek aan het bejaardentehuis aan het einde was ook prachtig om te zien. Wat dat betreft bevat de film een paar erg sterke momenten, maar bepaalde delen voelen rommelig aan. Op deze manier had het element van de beroemdheid beter gewoon helemaal weggelaten kunnen worden.

U zei? 3 sterren.

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Sobere documentaire. De plotomschrijving op documentairenet liet iets anders vermoeden dan dit verhaaltje over een oude, jolige man met een 'bekend' verleden. Om dit laatste weer te geven was er meer contrast nodig geweest. Contrast tussen familie toen en Joop nu. En in het algemeen 'Joop toen' en 'Joop nu'. Nu het bij 'Joop nu' blijft, ontstaat er vrij eenzijdig beeld. Daarnaast was ik niet bekend met het werk van de Flamingo's of een van de andere bandjes van Joop; een goede documentaire had hier ook wat meer inzicht in verschaft. De beelden waarbij Joop wegdroomt, maar die tegelijkertijd met zijn voice-over levendig worden gemaakt, is een leuke vinding, maar desondanks een onvoldoende voor deze docu. 2,5*

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Ik hou wel van dit soort documentaires, zoals ook die over Willem Breuker, Jan Akkerman enz. Toevalligerwijs toentertijd (2011) opgenomen op de videorecorder. Daarna nog diverse keren bekeken. Blijf echter steeds zitten met het gevoel dat er wat méér uit te halen was geweest.

Zijn manier van leven bij het Leger des Heils wordt goed en uitgebreid belicht. De link met zijn beroemde verleden is dat minder. Met 48 minuten is de docu ook een tikje aan de korte kant om dit allemaal uitvoerig over het voetlicht te brengen.

Grappig om te zien dat men hem geplaatst probeert te krijgen in een verzorgingstehuis in de Schinkelbuurt in Amsterdam-Zuid. Hij voelt daar helemaal niets voor en ironisch genoeg is dat tehuis inmiddels gesloopt...

Ik kom niet verder dan een magere '3'.