Arcana (1972)

Italië
Horror / Mystery

geregisseerd door Giulio Questi
met Lucia Bosé, Maurizio Degli Esposti en Tina Aumont

Een Siciliaanse weduwe verdient haar brood als helderziende in Milaan. Maar ze heeft in werkelijkheid geen buitenzintuiglijke gaven. Haar zoon heeft in tegenstelling tot haar wel bovennatuurlijke krachten en met de hulp van zijn moeder wordt hij een magiër. Problemen ontstaan wanneer hij verliefd wordt op een cliënte van haar. De zoon verzuimt te begrijpen hoe sterk de werkelijke krachten zijn waarover hij beschikt. En dat leidt ertoe dat mensen uit zijn omgeving er gek van worden.

Bizarre film van Questi,trouwens ook zijn laatste ff.Zoals hij eerder een eigen draai gaf aan de spaghetti en de giallo,zo doet hij het hier met de psychohorror.
Film bestaat uit 2 delen waarvan we de eerste kunnen omschrijven als een psychohorror zoals Bertolucci of Bellochio die gemaakt zouden kunnen hebben ( let ook op de découpage ) en het 2de deel als een horror die Jodorowsky gemaakt zou kunnen hebben als hij definitief in een trip was bijven hangen.
Weird dus,wat nog het meest geldt voor de figuur van Degli Espositi,een soort Bressoniaanse autistisch/schizoide jongeling die niet alleen mensen een collectieve psychose bezorgt, maar ook huisgerei laat vliegen( reminded me of poltergeist 4 or something),af en toe in zijn broek pist en uiteraard geregeld bij mammie in bed kruipt,waar hij bondage spelletjes met haar speelt en wat in haar tepels snijdt.Al draait hij pas goed door wanneer hij verliefd wordt op aspirant bruidje Aumont ,die hij dan ook resoluut verkracht.
Nog gekker wordt het in het tweede deel,dat blijkbaar de POV van de geheel mal geworden zoon weergeeft en bestaat uit een reeks willekeurige associaties,waaronder een zeer lange sequentie waar we zien hoe Bose op Sicilie kikkers uitspuwt.Het geheel wordt dan besloten met een Jodorowskyaanse random massa- executie.
Communist Questi stopt behalve Freud ook plenty Marx in zijn filmpje,en het lijkt erop dat de manier waarop het onbewuste de geest van de held overneemt analoog is aan maatschappelijke chaos en hoe het irrationele achterlijke Sicilië de grootstad Milaan overneemt..De klanten van Bose zijn figuren uit de burgerij die nog knettergekker zijn dan zijzelf, en ook op groteske wijze in beeld worden gebracht.Zij is trouwens de weduwe van een arbeider die verongelukte tijdens werkzaamheden in- kijk eens aan -de ondergrondse( p.s: zij heet Tarantino).
Pluspunt is overigens de Ortolaniaanse score van Pisano,vooral de intro is geniaal.