La Marcia su Roma (1962)

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Dino Risi
met Vittorio Gassman, Ugo Tognazzi en Roger Hanin

We schrijven 1919 en Domenico Rocchetti en Umberto Gavazza zijn twee jonge, nieuwe rekruten die zich hebben aangemeld bij de sterk opkomende fascistische partij in Italië. Echter, tijdens de befaamde Mars naar Rome van Mussolini en zijn onderdanen ontdekken de twee al snel dat zo'n beetje elk punt uit het fascistisch programma met voeten wordt getreden, met als dieptepunt de moord op een onschuldige spoorwegbeambte.

Voor de veranderig een R/G/T/A/S commedia all'italiana, die zijn antie fasjisme in een welkom afwisselende komische vorm giet. De 2 helden zijn de ultieme losers in een klassiek-picareske roadmovie met alle standaardelementen die daarbij horen, al is de humor hier meer slapstick dan we van de makers gewoon zijn.
Ook nog een aardige rol van Brega als fasjisiese überthug die trouwens op dezelfde manier aan zijn eind komt als zijn personage in ILIBIC. Logisch gezien de identiteit van de scenaristen.
De score bestaat voornamelijk uit alle mogelijke uitvoeringen van la giovinezza.