Auschwitz (2011)

Canada / Duitsland
Drama / Documentaire

geregisseerd door Uwe Boll
met Arved Birnbaum, Maximilian Gärtner en Uwe Boll

In "Auschwitz" vraagt Uwe Boll aan Duitse schoolkinderen wat zij weten over de holocaust en specifiek over de gebeurtenissen in Auschwitz. Wanneer de film tot de conclusie komt dat dit bar weinig is schakelt zij over naar gruwelijke beelden van Auschwitz. Geen hoofdpersonen of helden; enkel een vertoning van de feiten.

avatar van SnakeDoc
Dan moet je meer van zulk soort materiaal kijken, dan kom je er wel achter dat dit echt 1 van de mindere is. (zie ook de link in mijn eerdere bericht)

avatar van Jonesy
Vanaf het moment dat die motor in beeld komt met kentekenplaat 666 gewoon ergelijk niet meer serieus te nemen. Wat een troep is dit zeg..

avatar van Drs. DAJA
Auschwitz is 15 mei voor het eerst in Nederland op groot scherm te zien bij Cinema OT301 in Amsterdam op de Uwe Boll 2.0 filmavond, met verder Darfur en een interview met Uwe Boll. Vragen insturen kan via pm of via facebook.

Meer info: Cinema OT301 en facebook

avatar van SnakeDoc
Ik sla ff over als je het niet erg vind

avatar van Thorak
Darfur is anders een behoorlijk sterke en inderukwekkende film. Met films als die bewijst Boll toch zeker een goede film te kunnen afleveren!

avatar van kurWA
Wat een slechte documentair !
Kon die Duitse kids van tegenwoordig niet aan zien!

avatar van thejazzscene
Uwe Boll, doe eerst wat onderzoek voordat je erin vliegt aub. Deze film zit vol historische fouten. Zyklon B gebruiken om 30 man uit te roeien... ja hoor. Weinig choquerend en al helemaal niet aangrijpend. Verspilling van kleur tov de werkelijke zwart-wit beelden.

avatar van Thorak
Wat zou er niet waar zijn aan het Zyklon B verhaal volgens jou dan? Het lijkt me toch een algemeen bekend feit dat dit het middel was dat gebruikt werd.
Zyklon B wikipedia.

thejazzscene schreef:
Zyklon B gebruiken om 30 man uit te roeien... ja hoor.
De fout zit `m niet in de Zyklon-B, maar in de 30 man.

avatar van knusse stoel
Ik vond de film én de documentaire redelijk goed, zij het dat de film in het begin veel leek op het begin van de docu maar op zich geen probleem. (ik had het geheel op 2 DVD's)
Wat ik wel een probleem vond, is de soms zeer karige kennis van de eigen landsgeschiedenis door de jeugd geintervieuwd door Uwe Boll.
Een voorbeeld: een jongen van rond de 15 jaar die zegt dat er in Auschwitz wel duizend mensen zijn doodgemaakt. Het waren in werkelijkheid duizend maal zoveel! (ongeveer 1.000.000)
Daarentegen was er ook een jongen van dezelfde leeftijd die meer wist en soms zelfs meer dan mij en ik heb mij er redelijk in verdiept en ben in Auschwitz/Birkenau en Gross-Rosen in Rogo%u017Anica geweest. Eerstgenoemde is zeer aangrijpend en lijkt orgineel.
Waarschijnlijk zou dit een goede docu/film zijn om in de 1e klas van het voortgezette onderwijs te laten zien, dus ook aan de groepen jongeren die tegenwoordig het nogal bagatelliseren!
Vergeet niet; een volk dat zijn geschiedenis niet kent, vervalt wederom in herhaling.

Die lengte van 70 minuten hierboven genoemd, klopt volgens mij niet. Het totaal zal langer zijn omdat de film al ruim een uur duurde.

Nog even iets over de cijfers hier beneden van het aantal vergaste mensen in een gaskamer, de nieuwe gaskamers (zijn niet meer gebouwd) zouden ongeveer 11 - 11 meter worden, dus praat je echt over tientallen per moordpartij.

avatar van 6-6-6
Ik vond deze film iig indrukwekkend genoeg.
3,5 sterren en cijfer 7,2.
Ik wil eerst wel even wat meer lezen over de Holocaust.
Kom hier later nog wel op terug.

avatar van richette
persoonlijk kan ik uwe boll best waarderen maar dit vond ik echt bagger eerste klas

Brr....waar Schindlers list stopte gaat deze verder, op een bijzonder gruwelijk en expliciete wijze. Niet voor de tere zieltjes...

Arnhemmer schreef:
De fout zit `m niet in de Zyklon-B, maar in de 30 man.

Je bedoelt neem ik aan dat de capaciteit groter was dan 30?

avatar van Arnhemmer
Precies! Hoewel Zyklon-B niet duur in de aanschaf was, is het aannemelijker dat de nazi`s, voor de moord op 30 man, eerder voor een vuurpeleton zouden hebben gekozen.

Er waren voordat Auschwitz uitgebreid werd ook kleinere gaskamers. Geen idee hoeveel mensen daar in pasten, maar erg relevant vind ik het niet. Ik geloof dat ik deze film oversla, maar hier boven wordt wat histerisch gedaan over de eventuele feitelijke onjuistheden. Vreemd. Dat is toch helemaal het punt niet.

Ziegler schreef:
...hier boven wordt wat histerisch gedaan over de eventuele feitelijke onjuistheden. Vreemd. Dat is toch helemaal het punt niet.
Dat is juist wel het punt, Ziegler. Uwe Boll was vreselijk geschrokken over het feit dat de hedendaagse Duitse jeugd zo bitter weinig van de holocaust wist. Daarom heeft ie besloten om deze film te maken. Als je dat, met een educatief doel voor ogen doet, moeten wel alle feiten kloppen! Anders is het, zoals nu het geval is, een gemiste kans. Wel hulde voor zijn poging en achterliggende gedachte!

Ik snap wat je bedoelt, maar vind het er toch niet zo toe doen. Ten eerste klopt het denk ik wel. In den beginne was de capaciteit nog niet groot, daarnaast doet het voor de voorlichtende werking er niet toe of nu juist dat feit (of het uniform van de militair, of de deur grijs of blauw was, of het uberhaupt wel in Auschwitz plaatsvond) er wat minde toe.
Ik neem aan dat Uwe aanliep tegen heel andere misvattingen. 'Er zullen hier en daar echt wel zaken zijn misgegaan, maar dat gebeurt altijd in een oorlog'. Dat type misvattingen. Nie of er 100 of 30 personen in een gaskamer pasten.

avatar van john mcclane 2
Natuurlijk heeft uwe Boll niet al te best staat als regisseur .

Maar dit hakt er in.
Ik moest een enorme agressie onderdrukken .
En het is gezien de jongste generatie die blijkbaar ( begin van de film) toch goed dat ie dit wil Laten zien .meer wil ik er niet over kwijt.

avatar van dvdcrusher
Aangrijpende documentaire over het concentratiekamp van Auschwitz. Schokkende beelden, niets wordt aan de verbeelding overgelaten. De vergassingsscenes waren voor mij iets te frequent, na de eerste keer had ik het wel door. Verbijsterend zijn de interviews waaruit blijkt hoe weinig jongeren iets afweten van de jodenvervolging in Duitsland. Ik zie het nazisme hier in Belgie ook steeds meer opkomen. Bij de jeugd is nazisme cool en trendy en de jaren 30 zijn duidelijk niet ver meer af. Hoog tijd dat deze documentaire in alle scholen wordt getoond. 4 sterren

avatar van Ajax&Litmanen1
dvdcrusher schreef:
Hoog tijd dat deze documentaire in alle scholen wordt getoond. 4 sterren

You're joking? Een Uwe Boll rommelwerkje moet als schoolmateriaal dienen? Dit was echt een barslechte film, slechts gericht op het choqueren.
Scholen moeten Schinder's List of Auschwitz: The Nazis & the 'Final Solution' opzetten als ze hun leerlingen voor willen lichten over de Holocaust.

avatar van dvdcrusher
Volgens mij is niets verkeerd met dit 'werkje'. Of is het misschien de regisseur die je niet bevalt en praat je heel anders als hij door Lynch werd gefilmd?? Mij om het even wat getoond wordt als het maar de realiteit weerspiegelt. Schindler's list duurt te lang denk ik om de aandacht van leerlingen zolang vast te houden (al vind ik het zelf ook een prachtige film), daarom deze keuze en de beste manier om bij te blijven is door te choqueren. Neem bvb de film Irreversible, de meeste kennen deze film enkel wegens de harde verkrachtingsscene. Alles beter dan niets want nu denken veel scholieren dat de holocaust een soort aprilgrap was - als ze het al niet ontkennen - en zijn er steeds meer jongeren die de figuur van Hitler verheerlijken.

avatar van umbra
Wat een saaie en lelijke documentaire. Ik dacht na het lezen van sommige reacties dat deze kei hard was en ging inslaan als een bom, niet dus. Da interview met die tieners was al über loos en de verfilming van toen en de archiefbeelden waren niet veel beter of boeiender.