Hexen (1954)

Oost-Duitsland

geregisseerd door Helmut Spieß
met Lothar Blumhagen, Alfred Maack en Albert Garbe

In 1949 zijn in het Thüringse dorp Hunsdorf de mensen nog steeds bezig met bijgeloof. Ongewone gebeurtenissen proberen ze altijd te verklaren als iets bovennatuurlijks. Steeds opnieuw verdwijnen er varkens van de boerderijen, zonder ook maar één spoor achter te laten. Wie anders dan heksen kunnen verantwoordelijk zijn voor deze gebeurtenissen? Althans, dit vermoeden de dorpelingen. Politieman Kühlemann wordt naar Hunsdorf gezonden om het mysterie van de verdwenen varkens op te lossen. Maar hij slaagt er niet in om de mensen van hun bijgeloof af te krijgen. Hij kan daardoor niet op de hulp van de boeren rekenen. Zij vinden zijn onderzoek nutteloos.