Thale (2012)

Noorwegen
Fantasy / Thriller

geregisseerd door Aleksander Nordaas
met Silje Reinåmo, Erlend Nervold en Jon Sigve Skard

Twee mannen runnen de "No Shit Schoonmaak Service". Ze maken alles schoon, afhankelijk van wat zich voordoet. Zo ook de overblijfselen die ontstaan na de meest vreselijke en bloederige moorden. Op een dag ontdekken zij iets wat beiden niet snel meer zullen vergeten.

avatar van Pim1993
Wat een troep!

De beelden zijn ronduit amateuristisch, de acteurs zijn overbetaalde figuranten en de spanning is ver te zoeken in deze flater.

Budgetproblemen hebben deze film echt de das om gedaan, zeer spijtig, maar overduidelijk te merken in elk aspect van de film!

Ik had het gevoel dat elk kwartier van de film anderhalf uur duurde. Hoe kan een film van 76 minuten nou zo traag zijn. Het verhaal sprak me aan maar heeft me flink teleurgesteld.

Nee echt gewoon niet.... helaas.

avatar van wendyvortex
Vrij korte (76 minuten), maar geslaagde Noorse horror-fantasy, trailer verklaart meer dan de hele film zelf, die ons alleen via telepatische weg antwoorden geeft.
De meningen zijn duidelijk verdeeld, een beetje love-it-or-hate-it-film, nogal trippy en zonder dure FX, maar prettig afwijkend van het standaard horror- en fantasy-voer.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige film, en geen idee waar de lage waardering vandaan komt. Een creature feature 2.0, met een aangename sfeer, een adembenemend mooie hoofdrolspeelster, wat mystiek en mooie muziek. Was hier erg van onder de indruk.

avatar van Rickyman
Een heel mooi fantasie/horrorfilmpje: mysterieus, vaag, spannend, grappig en ook wat actie..
Had hier en daar misschien wel beter uitgewerkt mogen worden, maar heb me er prima mee vermaakt. Erg leuk gedaan.

avatar van leatherhead
Interessante mislukking. Aan potentie geen gebrek, maar helaas stevent dit matige allegaartje al gauw af op een wat armtierige bedoening. De film tracht van een hoop walletjes te eten maar excelleert eigenlijk nergens. De wisselwerking tussen horror, mysterie, fantasy en soms een scheutje humor moet kennelijk voor de variatie zorgen, maar het wil er allemaal niet zo lekker uitkomen. Mede dankzij acteurs van b-garnituur en een hoop opzichtige CGI.

Het sfeertje is daarentegen soms best genietbaar. Hoewel uiteindelijk niet sterk genoeg, passeren er zo nu en dan wat fraaie plaatjes en aardige vondsten de revue. Typisch zo'n film waarin originele elementen hand in hand gaan met jammerlijk amateurisme. Kleine 2*.

avatar van EW101
De film is net als Troll Hunter(die film wordt ook genoemd op mijn dvd; ondanks de film totaal anders is), een Noorse urban-legend film.

Een vrij saaie film, ondanks het een interessant uitgangspunt had naar mijn mening. Het ligt voornamelijk aan de hoofdpersonages en de uitleggende flashbacks. Daarbij lijkt het wel of de acteurs ongeïnteresseerd zijn. Hierdoor komen de problemen die de hoofdpersonen hebben, totaal niet goed over.

De setting in het bos met de ondergrondse kelder is nog het meest sfeervolle deel van de film. Het wezen (met folklore erachter) zelf mag er ook wel zijn.

Leuk feitje: In de beschrijving achter op de dvd, hebben ze de naam van het wezen, 'Thale' (en tevens filmtitel) , verkeerd gespeld.

Best een aardige kortdurende Noorse Fantasy / Thriller (met een vleugje Horror) film (heeft wel wat weg van de Sciencefiction / Thriller film "Splice (2009)"), waarvan het verhaal lekker vaag en mysterieus is en dat trekt me altijd wel aan.

In dit verhaal draait het om de twee mannen Leo (gespeeld door Jon Sigve Skard) en Elvis (gespeeld door Erlend Nervold) die het schoonmaak bedrijf "No Shit-reinigingsdienst" runnen (Leo is de baas). Ze zijn daarbij vooral gespecialiseerd in het schoonmaken van overblijfselen, die ontstaan na de meest vreselijke en bloederige moorden. Op een dag als ze bezig zijn met het schoonmaken van een afgelegen huisje in de bossen, waar een oudere man is dood gegaan (de overblijfselen zijn verspreid door wilde dieren), ontdekken ze iets in de kelder van het huisje wat ze beiden niet meer snel zullen vergeten, namelijk de mysterieuze vrouw "Thale".

Het mysterieuze verhaal zit opzicht best leuk in elkaar en wist mij in ieder geval te boeien en te vermaken van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 75 minuten) en dat ondanks dat het verhaal zich vrijwel de hele tijd afspeelt op één locatie afspeelt, namelijk in en rond het afgelegen huisje in de bossen van Noorwegen. Omdat het allemaal zo lekker vaag en mysterieus is (draagt natuurlijk ook bij aan de sfeer), mede ook door wat ze te horen krijgen via gevonden cassettebandjes en via flashbacks van "Thale", is het verhaal soms ook best spannend en zeker in het laatste gedeelte van het verhaal. Het verhaal bevat ook wat actie (iemand heeft het namelijk gemunt op "Thale") en is hier en daar wat grappig, zoals de getuigenverklaring van Leo en Elvis op het politiebureau op het einde:

"Getuigen beschrijven de vermiste vrouw als tussen de 20 en 30 jaar oud en tussen de 1,60 en 1,70 meter lang. Getuige 1 voegt er bovendien aan toe dat de vermiste vrouw mogelijk een "Huldra" is."

Het einde van het verhaal vond ik best aardig en het was ook mooi wat "Thale" (oftewel de mysterieuze vrouw die ze treffen in de kelder van het huisje) deed voor Leo, die lijdt aan longkanker en niet meer lang te leven heeft.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (is dan ook een film uit Noorwegen), maar de drie hoofdrolspelers, te weten Jon Sigve Skard (in de rol van Leo, die aangeeft dat hij longkanker heeft), Erlend Nervold (in de rol van Elvis, die een onwettig kind heeft en wiens moeder zeurt om geld welke Elvis niet heeft) en Silje Reinåmo (in de rol van Thale, die op een mens lijkt, ze is overigens niet de enige, en door iemand op jonge leeftijd werd mishandeld, of beter gezegd "waarop werd geëxperimenteerd", en werd opgesloten in het huisje in de bossen, waarin ze opgeroeid), in het verhaal deden het wel leuk en verdienstelijk en Silje Reinåmo vond ik best een mooie verschijning, die ook nog eens regelmatig topless (glimpen van haar borsten en kont en vooral het eerste) is te bewonderen, omdat ze de vaak rondloopt zonder kleren aan.

Hoogstand is het allemaal niet en de film is waarschijnlijk ook gemaakt met een beperkt budget, maar als een tussendoortje is deze vage en mysterieuze Noorse Fantasy / Thriller film best goed te doen en met circa 75 minuten (daardoor wordt het eigenlijk ook nooit ergens echt saai of langdradig) kijkt hij ook gewoon lekker weg.

Prima film wat mij betreft. Theunissen vat het goed samen. Heb me ook geen minuut verveeld. Er hangt steeds een vage dreiging in de lucht en een erotisch tintje is er ook wel. Maar ook al is het lekker mystery/fantasy, het gaat toch ook wel ergens over. Over onsterfelijkheid misschien? Het slot vond ik sterk. Wat me opviel, er wordt wel veel gekauwd in deze film. O ja, voor ik het vergeet, de muziek is prachtig.