Mordi e Fuggi (1973)

Italië / Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Dino Risi
met Marcello Mastroianni, Oliver Reed en Carole André

Drie gangsters zijn linkse activisten en beroven een bank. Ze gijzelen om represailles te voorkomen een industrieel van een farmaceutisch bedrijf en zijn vriendin. Ze krijgen alle media achter zich aan en de familie van de industrieel is helemaal niet willig om hem terug te krijgen.

Hostage/ brigate rosse komedie uit 73, Risi durfde wel. En ging op zijn bek, want niet iedereen ter plaatse zat te wachten op lekker lachen met gijzelaars en terroristen. De regisseur schreef het trouwens met Zapponi en Maccari.
Wie is die meneer met die hoornen bril op de poster ? Wel eh...Mastroianni dus, de farmacie industrieel die door 3 thugs onder wie Reed en een wijfje- Machiavelli- toevallig wordt gegijzeld met zijn vriendinnetje Carole André, met wie hij een dirty buitenechtelijk weekend wil doorbrengen...alsof er iets smerigers is dan een weekend en famille, maar dat terzijde.
Wie hoopt dat we vervolgens een spectaculaire action-packed hostage/chase/siege filmpje te zien krijgen, heeft pech. Het is satire ook op italocrime: de chase over de autostrada verloopt in een slakkengangetje, en de 5 worden niet zozeer achtervolgd door de coppers als wel door een horde dagjesmensen en media, tussen wie de oplettende kijkers Alvaro Vitali als cameraman zullen herkennen ! Ok, er zit 1 echte chase sequentie in maar die duurt slechts even.
Verder nemen de terroristen doodgemoedereerd een hapje in een wegrestaurant, logeren ze bij een gepensioneerde fascistische generaal en amuseert een hier wel erg vadsige Reed zich met het schaterlachend bekijken van een...Franco en Ciccio film ( per un pugno nell'occhio, dacht ik )
Op het eind komen we in wat serieuzer vaarwater : de gijzelnemers worden in cold blood door de politie geluiqideerd. De politie komt er niet te best af, en hoewel salonterrorist Reed en co. er niet best afkomen geldt dit ook voor de- we schrijven de seventies- perfide gifmenger Mastroianni en zijn ondraaglijke gezin, vrouw en schoonmoeder die vinden dat deze vreemdganger wel een nekschot verdient, eigenlijk.
Zoals ik al zei werd deze film in IT tamelijk geboycot, wat betekent dattie nog steeds niet op DVD uit is en daar ook nooit op tv is. Er is een TCM versie, maar daarin is Mastroianni door een ander gedubd en praat Reed om onduidelijke reden met een Duits accent !