Vabank (1981)

Polen
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Juliusz Machulski
met Jan Machulski, Leonard Pietraszak en Witold Pyrkosz

Lodz, Polen in de jaren '30. Na zes jaar gevangen te hebben gezeten door verraad van een medecriminineel, komt de legendarische Kwinto vrij. Wraak is het enige dat zich meester heeft gemaakt van zijn gedachten. Hij is een ouderwetse kluiskraker, vervuld van trots en loyaliteit. Hij ontdekt al snel dat zijn goede vriend is vermoord door dezelfde kerel die hem verraden heeft. De man heet Kramer en is nu een bankdirecteur. Met een werkloze medekraker en twee jonge assistenten die tegen hem opkijken, besluit Kwinto nog één keer een kraak te zetten. Ditmaal om Kramer terug te pakken.