Abuso di Potere (1972)

Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Camillo Bazzoni
met Frederick Stafford, Marilù Tolo en Franco Fabrizi

In Palermo wordt de journalist Enrico Gagliardi vermoord. Inspecteur Luca Miceli wordt belast met het onderzoek en moet het opnemen tegen de maffia. Hij leidt zelf ook nog een moeilijk bestaan vol zorgen en emoties. Luca weet de plaatselijke maffialeiders op de knieën te krijgen, maar dat leidt in zijn privéleven tot een dramatische climax.

Hij bestond nog amper : de poliziottesco...deze kwam voor de gekende klassiekers en wijkt er tamelijk van af in dier voege dat actie, geweld en chases hier helaas niet de hoofdmoot vormen. Is sterk vergelijkbaar met Bazzoni's eerdere italocrime EVIGDLN, iets Damiani achtigs dus . Wat we bij die film over de stijl zeiden kunnen we hier min of meer herhalen, een wat saaiige, degelijke, praatzieke film over de mafia geset op Sicilië, al werd ie trouwens opgenomen in Salerno. Je zou dit ook een proto- tv film noemen, zo doet hij meestentijds aan.
De actie zit vrijwel geheel aan het eind waarin wij pas op de eerste chase worden getracteerd, serieuze shoot outs kunnen wij nergens bespeuren.
Stafford draaft hier op als- origineel- ontslagen rogue cop, ontslagen natuurlijk vanwege het aftuigen van verdachten en andere abuso di potere. Zoals u begrijpt zit de held ook privé in de shit via een nakende echtscheiding, zodat hij zich al snel fanatiek op de casus Gagliardi- Orsini , vermoorde onderzoeksjournalist, stort. De fysieke dader- genreschurk Leontini- heeft hij al snel te pakken, maar de jacht op zijn opdrachtgevers moet dan nog beginnen...
Wie die opdrachtgevers zijn en waarom zal niet verrassen, en heel erg interessant is het imho ook allemaal niet. Dit ondanks de vele gekende namen in de cast : Gaipa als de bad guy, Fabrizi en Zacuto als collega's van Topaze Stafford, Koldehoff als zijn superieur, Pellegrin als DA en Tolo als hoertje/ femme fatale die voor de neo- noir inslag zorgt.
Ik moet wel zeggen dat ik het niet eens ben met de laatste zin uit de synopsis, de laatste bijzin begrijp ik ook niet geheel. Maar goed, u moet het zelf zien.
Score van Ortolani, goed weer met die inleidende gitaar en briljant tijdens de chase.
Deze film die ik slechts de completisten zou aanbevelen is op DVD uitgebracht door cinekult en bevat geen anderstalige onderschriften, al kan daar ongetwijfeld een mouw aan gepast worden