Shu Dan Long Wei (1995)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Jing Wong
met Jet Li, Jacky Cheung en Charlie Cho

Na een mislukte poging om zijn vrouw te redden van de kwade 'dokter', neemt Kit Li een baan als bodyguard voor de wereldberoemde acteur Frankie Lane. Maar de geschiedenis herhaalt zich en Kit wordt gedwongen zijn verleden onder ogen te zien als De Dokter en zijn gang een poging doen om de Russische kroonjuwelen te stelen door een luxueus hotel te bezetten.

avatar van JayLunar
Ik snap die lage stemmen niet. Ik vond dit een erg vermakelijke Die Hard-kloon. Een typisch Wong Jing vehikel: een slecht en/of gejat maar vlot verteld verhaal boordevol actie, stunts en mooie vrouwen. 3,5*

avatar van Paco Delavega
Ik vond vooral de humor erg leuk in deze film, met name Jacky Cheung als: hij in eindgevecht tegen die grote kerel vecht in een bruce lee-pak

avatar van YuLaw16
Ah, vreselijke kut dubbing. Actie was daarintegen leuk, en jacky cheung stal de show. Jet li kwam echter niet in actie. 3/5

Beter dan the defender.

avatar van sinterklaas
Oh en er word ook erg veel in geschoten

Die kale kerel met die M60 vond ik grappig, hoe ie dat witte autootje volpompt

en dit klopt niet: ....om de kroonjuwelen van Rusland te stelen tijdens een expoditie in Rusland....

Wie zegt dat die kroonjuwelen uit Rusland komen en hij speelt zich in HongKong af, niet in Rusland.

avatar van Lexcoaster
Zo, net afgelopen. IPV Meltdown (2004) werd deze film vertoont op tv. Erg vermakelijk onzin filmpje, met leuke grappen en dito actie. Heel onzinnig allemaal, maar wel vermakelijk. Prima actiefilmpje. 3*

Ramon K
Engelse dub toch?

avatar van stephan73
Meltdown is een zeer slechte film. Hong Kong cinema zit vol valkuilen en deze film is er één van. Ik ben er zowaar ingetrapt... wat een troep.
De actie-scenes waren (soms) nog wel te doen, maar de humor was tenenkrommend.
Dat Jet Li (die toen toch echt wel betere Hong Kong films op zijn naam had staan) hier aan mee deed, is me een wonder... hij doet het dan ook op de automatische piloot.
De rampzalige Engelse dub, zorgde voor de laatste druppel.

avatar van Lexcoaster
Inderdaad, het is allemaal zo precies slecht als je al zegt, maar dat maakte de film juist zo leuk vond ik, lekker fout. Die engelse dub vond ik niet storend, maar had het achteraf ook liever in Chinees gezien ja.

avatar van stephan73
Lexcoaster schreef:

Dit is voor mij echt niet een film die zo slecht is dat hij weer leuk wordt. Wat dat betreft heb ik betere slechte films gezien. Nee, dit was gewoon waardeloos!

avatar van Lexcoaster
Ik heb ook 'betere slechte' films gezien. Toch kon deze mij bekoren, ik heb namelijk ook 'écht slechte' films gezien, en daarmee vergeleken vind ik dit een meesterwerk.

avatar van niethie
Oeh lang geleden alweer dat ik dit zag. Kan me herrineren dat het wel een aardige en redelijk vermakelijke Die Hard kloon was. Verder steeg het voor mij nou niet bepaald uit boven de reeks simpele actiefilms die Jet Li halverwege de jaren 90 maakte.

2,5 sterren.

Ietwat teleurstellend.

Hoewel dat redelijk typerend is voor die HK cloons van Amerikaanse actiefilms. Het is allemaal wat ruwer (meer onschuldige slachtoffers die op wredere manieren aan hun eind komen - zowaar onthoofd door de wieken van een helicopter) maar het actiewerk blijft ver onder het niveau van Woo. Enige wat het nog leuk maakt is de hoeveelheid.

Verder inderdaad een nogal directe Die Hard cloon. Cheung is eigenlijk hoofdpersonage en loopt doorheen de film als Lee persiflage, Jet Li heeft jammer genoeg maar weinig om handen en komt bijna niet aan de bak in de vechtscenes.

Duurde ook allemaal iets te lang, te pover uitgewerkt en pas het laatste half uur een beetje amusant. Na '94 heeft de hele HK industrie toch ook echt een harde klap gekregen. Ongelofelijk als je dit vergelijkt met de film die amper een jaar of twee eerder uitkwamen.

(en dubs kijken is natuurlijk uit den boze, dan kijk je toch gewoon niet )

Onderhond schreef:
Na '94 heeft de hele HK industrie toch ook echt een harde klap gekregen. Ongelofelijk als je dit vergelijkt met de film die amper een jaar of twee eerder uitkwamen.*

In wat voor opzicht?

In kwalitatief opzicht.

avatar van J.T.O
Keek met heel weinig verwachting, misschien komt het door de stress wat ik heb, maar ik heb flink genoten van deze film

avatar van movierobert
Chineese komedie Die Hard alleen slechter. Had er meer van verwacht, maar zat er niet in. Beetje nep allemaal en dan ook die dubbing de bij maakt het helemaal bagger. Het leek wel of die kleuterklas in het begin deze film heeft gemaakt. Van de humor moet je houden voor mij viel er weinig te lachen. Dit is wel één van de slechtste actiefilms die ik ooit heb gezien.
2,5* voor de vele actie & Jet Li

Sjeezus wat een troep weer. En ongelooflijk dat deze film op momenten werkt als een trein. Alleen jammer dat de rest van de momenten (en die zijn in de meerderheid) wel erg vervelend zijn.

Sowieso is het eerste half uur bijna niet door te komen. Bijna geen actie, vervelend gedoe rond de diva neigingen van Jacky Cheung en de humor is 95% van de tijd te treurig voor woorden (hoewel ik moet toegeven dat er ook een paar grappen zijn die wel geslaagd zijn). Na dat compleet overbodige eerste half uur, begint het eindelijk. Ik had hem serieus al bijna afgezet en was langzaam begonnen met doorspoelen (en dat doe ik eigenlijk nooit).

Maar de film begon dus eindelijk na een half uur. Ik heb me in eerste instantie echt verbaasd over deze Die Hard kloon. Dat deze film daar op inspeelt, de setting gebruikt en er op voortborduurt, snap ik allemaal wel. Dat de film zo erg kopieert, hele personages overneemt, scenes letterlijk gebruikt en dat er werkelijk helemaal niets origineel was, had ik niet verwacht. Ik heb dat zelden zo schaamteloos gezien.

Toch heeft deze film echt wel wat te bieden. Ik vond de actiescenes (waar er van mij meer in hadden moeten inzitten) behoorlijk goed. Vrij hard (mensen worden zonder pardon voor hun kop geschoten), bloederig, dynamisch, gevarieerd en weinig compromisvol. Ik vond deze film in al zijn onoriginaliteit en ondanks alle gebreken fun uitstralen. De actie is natuurlijk het belangrijkste in de film (en hier dus geslaagd), dus het blijft jammer dat daar slechts op momenten de focus op komt. Want het is behoorlijk stijlvol (die had ik nog niet genoemd). In trashcinema, iets waar Italianen decennialang in hebben geëxcelleerd, is dat stijlvolle en de fun belangrijker dan originaliteit. Zo ook hier.

En dus kom ik uit op een gelijkspel. 3 sterren. Apart geval.

avatar van sinterklaas
Wel wonderbaarlijk dat je hem dan toch nog 3 sterren geeft.

Niet als je mijn post goed hebt gelezen.

avatar van RuudC
Afgrijselijke dubs en flauwe humor. In dat opzicht lijkt het wel op Legend of the Red Dragon. Beide films van dezelfde regisseur, maar het verschil is wel heel erg groot. Meltdown boeit nauwelijks. Er is hier behoorlijk wat afgekeken van de Die Hardreeks, alleen probeert men op een overdreven manier grappig te zijn. De scenes die opvallen, zijn dan wel weer heel cool, zoals met dat witte autootje in het vuurgevecht. Helaas zijn dat soort momenten schaars. Het plot is te mager, zelfs voor een actiefilm. Een goede dosis humor kan dat gemis opvangen. Bepaalde momenten waarin de badguy de reporter in een hoek drijft door het gooien van tientallen slangen zijn bijvoorbeeld bizar, maar komisch. De meeste humor moet toch komen van de dialogen en het bijbehorende gestuntel, maar juist daar blijft men zwaar in gebreke. Het is zelden grappig. Daar komt nog bij dat Meltdown ietwat aan de lange kant is en vrij weinig martial arts bevat. Slechts aan het eind is er een echt goed gevecht te zien. Een mooie hommage aan Bruce Lee’s Game of Death. Verder niet eens een gemiste kans, maar gewoon een slechte film. Van Jet Li ben ik overigens veel beter gewend.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt,

Dick2008
Gewoon slecht. Ze willen te leuk doen in deze film en dat werkt niet. Door er van alles bij te halen en met veel actie proberen ze het niveau nog wat op te krikken maar tevergeefs. Na een overigens nog wel goed, zelfs spannend/onverwacht intro zakt de film als een plumpudding in elkaar en het komt nergens meer goed. 2.0

avatar van mjk87
Soort van humoristische Die Hard in Hongkong die visueel erg pover is en met en humor die de mijne niet is. Zo slecht dat het grappig wordt, met alle schurken met zonnebrillen op ook binnenskamers en 's nachts, maar op de verkeerde manier grappig dus en zeker niet voor de dik 100 minuten die deze duurt. Vooral luid en schreeuwerig met af en toe aardige actie en enkele aardige momenten, maar verder snel vergeten. Vreselijke dub trouwens ook. 1,5*.