Da Xiao Jiang Hu (2010)

China / Taiwan
Actie / Komedie

geregisseerd door Yen-ping Chu
met Benshan Zhao, Shenyang Xiao en Eric Tsang

In het oude China woont schoenlapper Wu Di nog samen met zijn moeder. Hij is gek van vechtsport-plaatjesboeken, maar is zelf ongetraind in vechtsporten. Nadat hij de schoenen van de mooie zwaardvechtster Yuelou heeft gerepareerd, helpt hij haar later tijdens een gevecht. Ze bedankt hem en verteld hem dat ze op de Qin-berg woont als hij haar ooit nodig heeft. Hij kan haar echter niet vergeten en besluit haar te gaan opzoeken. Dit is het begin van een hilarische reis.

Geinig.

Ondertussen toch al aardig wat van Yen-ping Chu gezien, ook iemand die al best lang bezig is. Dat verklaart waarom deze film toch iets beter liep dan ik origineel verwacht had. Dacht eigenlijk een Chinese poging vast te hebben van een jong, beginnend Chinees regisseur, maar dat is het dus duidleijk niet.

Just Call Me Nobody is een simpel martial arts filmpje, met de nodige humor (beetje vreemde humor ook wel, met enkele referenties naar uiteenlopende zaken, van 2046 tot Star Wars), een paar aardige martial arts scenes (hoewel nooit écht volledig serieus) en een klein beetje drama om het verhaal net iets meer gewicht te geven.

De film ziet er goed uit, de humor is bij momenten best leuk en het tempo is lekker vlot. De film duurt ook niet al te lang. Het is zeker geen film die erg lang zal bijblijven, maar wie zin heeft in 90 minuten vlotte martial arts fun heeft met deze Just Call Me Nobody een perfect filmpje aan de haak. Althans, als je het ergens kan opduiken, want ondertussen toch al 7 jaar oud en het is de eerste keer dat ik de titel zag voorbijkomen. Een grote hit is het dus niet geworden.