I'll See You in My Dreams (1951)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Michael Curtiz
met Doris Day, Danny Thomas en Frank Lovejoy

Biografie over de befaamde songwriter Gus Kahn en zijn zingende vrouw Grace die ten alle tijden aan zijn zijde stond. Kahn schreef enkele memorabele Amerikaanse evergreens als Dream a Little Dream of Me, Makin' Whoopee en That's My Baby en begon in zijn vrije tijd, naast dat hij in het gewone leven een verkoper van aardewerk was. Hij ontmoet een werkneemster bij een muziekfirma Grace LeBoy, die hem overtuigt serieus zijn werk te laten horen en zijn plaatje probeert te pluggen.

De films van Doris Day zijn perfect om even uit de dagelijkse sleur te breken en wat heeft ze toch een goddelijke stem.

avatar van mrklm
De indrukwekkende muzikale catalogus van de Gus Kahn staat centraal in deze wat oppervlakkige, maar onderhoudende biografie over de pieken en dalen in het leven van de Amerikaanse hitmachine en zijn echtgenote Grace LeBoy, zijn steun en toeverlaat en een voortreffelijke zangeres bovendien. Een mooi vehikel voor Doris Day die als geen ander recht weet te doen aan de liedjes. Mijn favoriete moment is Makin' Whoopee, hier gezongen als duet en een masterclass in muzikale timing. Day doet zelfs een sublieme imitatie van Al Jolson wanneer ze - in blackface (!) - diens grote hit (geschreven door Kahn) TToot Toot Tootsie (Goodbye) ten gehore brengt.