Gang De Qin (2010)

China
Komedie / Drama

geregisseerd door Meng Zhang en Jae-Yong Kwak
met Wang Qian-Yuan, Hailu Qin en Shin-yeong Jang

Staalarbeider Chen heeft als passie muziek en speelt accordeon in een bandje met vrienden. Op een dag kondigt zijn van hem vervreemde vrouw aan dat ze van hem wil scheiden en dat ze de volle voogdij over hun dochter wil hebben. Chen is gek op zijn tevens muzikale dochtertje en kan niet verdagen om haar niet meer te zien. Als haar wordt gevraagd bij wie ze nu wil wonen antwoordt ze praktisch: "bij wie me een piano kan geven". Chen zou nooit in zijn leven een piano kunnen betalen. Samen met de leden van zijn band bedenkt hij diverse plannen om toch aan een piano te geraken.

Een origineel idee met een tamelijk warrige uitwerking. Regelmatig wordt met irrelevante scènes ingebroken in de verhaallijn. De opvallende soundtrack met o.a. een paar Russische (!) smartlappen is eigenlijk nog het meest opvallende onderdeel van deze nogal neerslachtige film, die de genreaanduiding ‘komedie’ slechts sporadisch waarmaakt.