All-Star Superman (2011)

Animatie / Actie

geregisseerd door Sam Liu
met de stemmen van James Denton, Christina Hendricks en Anthony LaPaglia

Door een reddingsactie nabij de zon raakt Superman oververzadigd door diens straling. Hierdoor degeneren zijn cellen razendsnel. Zelfbewust van zijn onvermijdelijke aanstaande dood gaat hij diverse confrontaties aan op Aarde en probeert hij die nogmaals een keer te redden van haar ondergang.

Onsamenhangende film die eigenlijk bestaat uit een stuk of 8 afleveringen van een serie samengepropt in 1 film.

Vermakelijk, maar meer ook echt niet.

avatar van Pistons
Niet zo spectaculair maar wel mooi geanimeerde film op zo'n typische comicmanier. Het was wel relatief vermakelijk.

Het was niet heel erg goed ofzo, maar gwoon een grappige leuke comic 3*

avatar van louisvf
Minst goeie dc

avatar van MovieHolic
Inderdaad een mindere ...

Fonzzz002
Als iemand die niet goed bekend is met het Superman universum vind ik All-star Superman een saaie en focus-loze film. De film springt van scenario naar scenario, personage naar personage, zonder enige fatsoenlijke uitleg over wie de personages zijn of hoe de regels van het universum precies werken. Als je een fan bent van de strips is het waarschijnlijk leuk zoveel personages in één film te zien, maar voor mij heeft het niet gewerkt.

Het verhaal gaat over dat Superman binnen een bepaalde tijd doodgaat, en je volgt hem gedurende de laatste weken van zijn leven. Je zou zeggen dat dit concept mogelijkheden bied om Superman dingen te laten doen waar hij nooit het risico voor wou nemen, maar tachtig procent van de dingen die gebeuren zijn situaties waar Superman niet voor heeft gekozen, situaties waarin hij "gewoon weer een schurk moet verslaan". Bijna geen van de situaties heeft een logische samenhang met de ander: zo is Superman het ene moment aan het handje-drukken met twee gespierde tijdreizigers, waarvan ik geen idee had wie het waren, en word hij het andere moment gepest door Kryptonians waarvan ik ook geen idee had wie het waren. Voor ik het wist zat hij in een “eindgevecht” met een compleet ander personage. Je had minstens de helft kunnen wegknippen en je zou niets van het verhaal missen.

Ook stoorde me ik aan de stommiteit van de personages. Het zijn er, om eerlijk te zijn, teveel om ze in het kort te verwoorden. Om er een aantal op te noemen:
- Het feit dat Lois Lane Superman niet geloofd wanneer hij hard bewijs toont Clark Kent te zijn vond ik ongeloofwaardig, helemaal als je nagaat dat het enige opmerkelijke verschil tussen Superman & Kent de bril is.
- Lois Lane probeert Superman te doden met een wapen dat kryptonite afvuurt, waarom zou zij Superman willen doden? Dat voelt geheel buiten het personage van Louis Lane. Superman is niet verbaasd dat Lois hem probeerde te doden en doet alsof het alledaagse bezigheid is. Het personage waar Superman, in iedere adaptatie, verliefd op is probeerde hem te vermoorden nadat hij zijn geheime identiteit had verteld, zou hij zich niet een beetje gekwetst voelen?
- Lois Lane word bijna vermoord door een personage wat ik niet ken en verder niets met het verhaal te maken heeft. Vlak nadat ze gered word zegt ze tegen Superman “vandaag was de perfecte dag!”. Dus bijna vermoord worden valt onder jou logica als “een perfecte dag”?
- Waarom probeerde Superman Lex Luthor niet te stoppen zodra hij doorkreeg dat Luthor superkrachten voor zichzelf probeerde te maken? Het enige verschil, wanneer Luthor superkrachten heeft, is dat zijn executie word uitgesteld maar Luthor leert er verder niets van. Er waren zoveel betere oplossingen en ik begreep niet waarom Superman uitgerekend voor deze oplossing ging.

Wat de film goed doet is dat de animatie van hoge kwaliteit is, en er hier & daar een paar lachmomenten waren. Maar zelfs voor een stripboekenfilm stoorde ik me teveel aan het verhaal en de stommiteiten van de personages. Ik vind het zonde zoveel mankracht op een animatiefilm te zetten en vervolgens met zo’n slordig script aankomen. Een film als de Flashpoint Paradox is mij goed bevallen, onlangs dat ik niet bekend ben met Flash. Maar de Flashpoint Paradox focust zich op één probleem met een logische opbouw, en hoewel ik met helft van de personages niet bekend was kon ik genieten van de film. All-star Superman is een opeenhoping van personages die ik niet ken, keuzes van personages die ik niet begreep en het tekort aan focus zorgde dat het een saaie zit was.