Aegri Somnia (2008)
Genre: Thriller
Speelduur: 95 minuten
Oorsprong:
Canada
Geregisseerd door: James Rewucki
Met onder meer: Tyhr Trubiak en Mel Marginet
IMDb beoordeling: 5,2 (110)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Aegri Somnia
"The wound will relieve the pressure."
Edgar leeft teruggetrokken na de plotselinge dood van zijn vrouw. Achtervolgd door hallucinaties en omringd door een gezichtsloze stad die hem lijkt mee te sleuren naar zijn ondergang, begint Edgars wereld uiteen te vallen. Wanneer zijn nachtmerries werkelijkheid lijken te worden, blijken er nog maar twee opties te zijn: de gevangenis of het paradijs.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film - vanavond gezien maar vraag niet hoe - oogt als een nachtmerrie waarbij de afwisseling van Z/W en kleur i.m.o. goed gekozen is. Toch kwam het filmpje mij allemaal een beetje vermoeiend over maar het uitstekende begin en het einde waar alles op zijn plaats terecht kwam maakte deze film het bekijken voor mij niettemin meer dan waard. Het had echter allemaal nog veel meer indruk op mij kunnen maken als ik deze film gewoon op het grote TV flatscreen scherm had kunnen bekijken. Daar aan deze film nergens aan te komen en ook niet te pindekazen was bleef er maar een mogelijkheid over. Deze film op het internetscherm via Dailymotion - de enigste mogelijkheid volgens mij - te bekijken. En dat werkte natuurlijk niet. Deze film moet het juist vooral hebben van het audiovisuele en dus het grote scherm. Daarom is deze film voor mij ook moeilijk te beoordelen, hoewel een ruime voldoende volgens mij toch wel op zijn plaats is.
3,5* o.v.
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
Veelbelovend, maar niet helemaal wat ik ervan had gehoopt.
Aegri Somnia wil iets te graag Eraserhead zijn. De typische Lynchiaanse awkwardness heb ik zelden door iemand anders met succes zien uitgevoerd dan door Lynch zelf. Imitatie-Lynch is just not the real thing. Dat heeft vooral impact op het acteerwerk van Tyhr Trubiak, wat een overdreven nadrukkelijk/naief karakter heeft. Bij Lynch heeft dat soort acteerwerk vaak een sfeerverhogend effect, hier niet. Hier komt het vooral ondermaats over.
Beeldtechnisch gezien werd ik niet echt ingepakt. Hier en daar wel een paar mooie beelden gezien; had ik geen verwachtingen bij de film gehad, dan zou dit me in positieve zin zijn opgevallen. Maar vanwege die hoge verwachtingen mocht het allemaal wel wat meer zijn. Ik had vooral op iets abstracters gehoopt.
Qua spanning werkt het ook niet helemaal. Het was allemaal wel wazig en onconventioneel, maar ik vond de film nergens echt eng of verontrustend, daarvoor was het tempo niet strak genoeg en bleef de sfeer van de film te veel hangen in de duidelijk herkenbare pogingen om deze te op te wekken.
Slecht is deze film overigens ook zeker niet. Visuele innovatie is schaars, en deze film doet een oprechte poging hiertoe. Dat het vaak blijft steken in bekende vormen en goede bedoelingen is jammer, maar het is goed dat men het blijft proberen. Volgende keer beter.
3*
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
En hier heeft volgens mij een filmliefhebber gemeend ook maar eens film te moeten maken.
Drie leuke scenes aan mekaar verbonden door flinke citaten van pak hem beet de Duitse Fritz Lang-films, Orson Welles, Hellraiser en vooral heel veel David Lynch (met name Eraserhead).
Had allemaal nog wel aardig kunnen werken, maar met name het toneelmatig acteren maakt meeleven onmogelijk en ook die mindf*ck kan je dan wel vergeten.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Een hele poos geleden hierop gestuit op Moviemeter en enkele recensies gelezen, en promt daarna de titel vergeten. Damn, dacht ik. Zoekopdrachten uitgeprobeerd met verwijzingen naar Canada en Horror binnen dit en dat jaar, geen resultaat dat leek op mijn herinnering naar de titel/poster, en de titel was ik alweer vergeten. Misschien gaf ik de hoop daarna ook iets te snel op en liet dit min of meer maar voorbijgaan. En dan op een dag deze film aangeraden gekregen van een MM-vriend, en hey... dat is die ene...
Meteen ook besteld op Ebay, (Uitgave van Absurd Machine, R1) en gelukkig deed hij het ook nog in mijn dvd-speler, dus wat regio betreft hoef je er geen zorgen om te maken, willen mensen deze dvd aanschaffen. En ook dit is weer zo'n soort filmpje zoals ik al meteen verwachte en iets waar ik ook nooit genoeg van kan krijgen.
Door de film heen denk je aan de volgende filmtitels waar deze makkelijk aan gekoppeld kan worden: Pop Skull, Visions of Suffering, Eraserhead, Nuit Noire, de hallucinaties uit The Rambler, en wat elementen van Chris Cunningham en een beetje van Off Screen (van Boe), dat zich voornamelijk draait om een ernstig knagende verwroeging, waarvan de associaties hier op de voorgrond spelen, en wat, ook hier, lekker dik word aangelegt met de groezelige, donkere en voornamelijk zwart-witte shots, geëxperimenteer met kleuren en elementjes en het bijpassende creepy ambient muziek die door bijna de hele film gonst en de sfeer in toom houdt. En sommige scene's zijn gewoon cool.
We hebben het over Edgar, een zeer ingesloten, sub assertieve en onzekere man die leeft met zijn dominante obsessieve vrouw die hem aan het lijntje houd, in een grauw appartement in een troosteloze stad. Je zou haast zeggen dat deze film zich alleen maar nestelt in menselijke gevoelens en dat associeert met de situaties en de omgeving. Als op een dag Edgar zijn vrouw op een rituele wijze dood in bad vind, staat zijn leven volledig op zijn kop en denkt de film ook met Edgar mee, waarin we mee mogen dolen door een claustrofobische, en ziekmakende nachtmerrie die hier, ondanks je kan zien dat het budget beperkt is, wel op een buitengewone kunstachtige wijze is neergezet en die ook steeds meer fucked up en enger word en waarbij we elk moment weer worden verrast met van allerlei soorten elementen waarbij het toch wel duidelijk is dat de regisseur alles uit de kast heeft getrokken of misschien zelf iets op zijn lever heeft. Wat, na de dood van zijn vrouw, begint bij een buurmeid/collega dat gewoon een valse bitch is die Edgar op een genadeloze wijze belazerd en bespeeld heeft, nadat je er eerst vanuitging dat ze een luisterend oor wou wezen, loopt door naar de doodenge hallucinaties van Edgar die ook alle kanten op lijken te gaan, en wordt het hier ook lekker subtiel en dreigend opgebouwd, en komen de demonen, letterlijk(!) en figuurlijk ook steeds dichterbij en ik kan garanderen dat het steeds erger, enger en onnatuurlijker wordt met het moment. In elke scene, en seconde van de film schuilt de waanzin in een klein hoekje en Edgar word steeds gekker, en waarom is daarnaast bijna iedereen in de omgeving zo genadeloos en bot tegen Edgar? Ja... naast alle creepy stuff, speelt de uitzichtloosheid ook een sterke rol. De film probeert ook duidelijk te vertellen, dat gevoelens na een traumatische gebeurtenis gewoon onmenselijk zijn en hoe Edgar hier ook wordt neergezet is ongekent, met zijn ogen zwart van de wallen en de constante gekwelde blik.
En nou terug naar de talloze schitterende shots en elementen waar de regisseur lekker mee aan het spelen is. De nachtclub-shot vond ik ook alweer meer dan toepasselijk, vooral de kleuren, die strippers met slangen, en al dat botte uitschot dat daar huist (alsof het lijkt of Edgar ook alleen maar gestoorden tegenkomt op zijn pad, net zoals die obsessieve psycholoog, die pokerbende, zijn baas en dat buurmeisje van hem), en dan al helemaal die "Prison of Paradise" reclameposter op het toilet. De horror-elementen zijn hierin echt grenzeloos, en je kan alweer zien dat de engste horrorfilms zich nog wel tussen de twee oren afspelen, ook al heb ik meestal een bloedhekel aan films die zich niet daadwerkelijk plaatsvinden, maar gedroomd of verzonnen worden door de acteur. Momenten zoals die stem/ogen en eventueel een gezicht uit die ruizende tv, die spiegelscene, die zuster, die demonen (wat uiteindelijk een sekte word) die met hun kop schudden, en die (lijkt hier dan wel weer uit een Hollywood-horror te zijn weggelopen) visioenen van Edgar's dode vrouw, en dan ook nog die poppen... zijn gewoon onvergetelijk, en kunnen wat mij betreft ver op de voorgrond door naar de volgende ronde. En hoe meer je ook steeds je kop erbij moet houden en verder is er kwa acteren het amateurisme bijna nergens meer te vinden, en kan je je erg inleven in Edgar en weet de film maar steeds als een naald onder je huid te drijven en al je gevoelige punten en angsten te prikken.
Het einde zag ik wel al een klein beetje aankomen (of was dat de bedoeling van de regisseur), maar de twist over Edgar geeft nog eens een fikse finaletrap, en de laatste rilling.
Aegri Somnia is een film die nog steeds bij mij in moet werken want ik weet ook even niet meer waar ik hier zoeken moet en what the fuck ik allemaal wel niet heb gezien. Eén ding kan ik wel zeggen: je wil het niet dromen of voelen, want ik denk dat alle nachtmerries die ik in mijn leven heb gehad nog sprookjesverhalen zijn vergeleken met de nachtmerrie van Edgar. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik deze titel weer teruggevonden heb en op dvd heb, die nu eens eindelijk niet out of print is.
Onvergetelijke, en onaangename ervaring!
5,0*
housemoviewatch
-
- 218 berichten
- 828 stemmen
Aegri Somnia
Tja.. wat moet ik ervan zeggen. Vrij hoge score terwijl ik het eerste uur moeite had me ogen open te houden. Kan aan mij liggen dat dit niet mijn smaak is maar ik vond de film vrij matig. Gebeurt weinig tot het laatste half uur. Qua uiterlijk is de film wel goed gemaakt. De kleuren geven de film een donker gevoel wat ook in werkelijkheid gebeurt. De creepy figuren zijn dan wel weer goed gemaakt. Maar het geheel geef ik 2 sterren. Als de film het eerst uur iets meer pit had gehad was mijn score waarschijnlijk heel wat hoger geweest.
maurice32
-
- 1194 berichten
- 1681 stemmen
Aegri Somnia
Tja.. wat moet ik ervan zeggen. Vrij hoge score terwijl ik het eerste uur moeite had me ogen open te houden. Kan aan mij liggen dat dit niet mijn smaak is maar ik vond de film vrij matig. Gebeurt weinig tot het laatste half uur. Qua uiterlijk is de film wel goed gemaakt. De kleuren geven de film een donker gevoel wat ook in werkelijkheid gebeurt. De creepy figuren zijn dan wel weer goed gemaakt. Maar het geheel geef ik 2 sterren. Als de film het eerst uur iets meer pit had gehad was mijn score waarschijnlijk heel wat hoger geweest.
Helemaal mee eens .
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Auke Briek verwoord goed hoe ik er ook over denk. Een dappere poging en de goede bedoelingen zijn evident aanwezig, maar de ietwat amateuristische zweem die over de film hangt verhindert de sfeer soms wat. Jammer genoeg zit de film ook opgezadeld met een wat flauw verhaaltje (inclusief voorspelbare clou), waardoor het audiovisueel nooit écht de vrije loop krijgt. Had inderdaad ook op iets abstracters gehoopt, voor een film met een stijl als deze vond ik het wat te rechtlijnig. Acteerwerk kon verder totaal niet, ook geen echte vereiste bij een film als deze, maar Trubiak sloeg bij momenten een werkelijk belachelijk figuur. Soort krampachtige en slechte imitatie van Jack Nance uit Eraserhead.
Tot zover de negativiteit, want Rewucki toont met deze film wel degelijk veel potentieel. Audiovisueel imponeerde voornamelijk de nachtmerrie sequenties, die helaas wel wat kort van duur waren. Enkele fraaie plaatjes ook wel, met name de shots van bovenaf vielen in positieve zin op. De soundtrack is een combinatie van duistere ambient, weirde, vervormde geluiden en onheilspellend gefluister die bij wijlen goed uitpakt om een bevreemdende sfeer neer te zetten.
Jammer genoeg werd die dus niet altijd genoeg doorgetrokken en oogt de film soms wat goedkoop. Toch kan er een kleine 3* vanaf. Daarvoor is het audiovisueel speciaal genoeg, met hier en daar sterke vondsten.
Het laatste nieuws
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.