Aegri Somnia (2008)

Canada
Thriller

geregisseerd door James Rewucki
met Tyhr Trubiak, Mel Marginet en Warren Louis Wiltshire

Edgar leeft teruggetrokken na de plotselinge dood van zijn vrouw. Achtervolgd door hallucinaties en omringd door een gezichtsloze stad die hem lijkt mee te sleuren naar zijn ondergang, begint Edgars wereld uiteen te vallen. Wanneer zijn nachtmerries werkelijkheid lijken te worden, blijken er nog maar twee opties te zijn: de gevangenis of het paradijs.

A sick man's dreams

Aegri Somnia is één van de beste films die ik heb gezien. Zo, dat is er iig al uit. Een vreemd genoeg totaal onbekend pareltje waarin de sfeer op een zeldzame manier te voelen en te proeven is. Een haast onbeschrijfelijk spannend en disturbing stukje cinema waar je U tegen zegt.

Schaduw
Na enkele minuten is de indruk al gemaakt, zelden zulke schitterend vormgegeven shots gezien. Shots die duidelijk moeten maken dat Edgar lijkt te leven in een wereld, eenzaam en triest. Een stad gehuld in mist, een cliché beeld maar zoals hier uitgevoerd, is het onovertroffen. Rewucki blijkt een onvervalst geniaal gevoel te bezitten voor sfeer, dé hoofdrolspeler in dit beangstigende stukje nightmare-cinema. Het gevoel in een droom rond te dwalen of in een nachtmerrie vast te zitten, is overal aanwezig. Krankzinnig sterke atmosfeer die hier wordt neergezet, continue vastgehouden en dat is een must. Ik merkte dat het grootste deel van de dialogen volledig langs me heengingen omdat ik vooral werd opgezogen door de ruimte rondom de personages. Volledig gevuld door schaduw, ijzersterk doorbroken door subtiel en bovendien geniaal spel met licht.

Beangstigend
Waar het vooral een blijvende indruk mee heeft gemaakt, is de nightmare-like feeling en de strak opgezette droom-sequences. Voor het eerst in lange tijd weer met zweet in de bilnaad, volledig gefocust en mee opgaand in de scenes zitten kijken. Vanaf het tamelijk zweverige begin tot aan de tweede helft van de film die spanning creeërt met bekende middelen maar dan op een zeldzame manier toegepast. Een spanningsboog die de volle speelduur benut, zo hoort het! De visuele kracht die Aegri Somnia uit weet te stralen en daarbij de spanning weet te creeëren, is de volledige verdienste van de haast natuurlijke aanleg voor dit soort zaken, die Rewucki lijkt te bezitten. Composities die indruk maken en belichting die álles juist accentueert, genieten geblazen!

Zwart/Wit
Inderdaad; zwart/wit. Voornamelijk, moet gezegd worden, want de keuze is voor elke scene bewust gemaakt. Om die reden zal er meer dan eens worden geschakeld naar kleur. Ook hiermee wordt meermaals diepe indruk gemaakt. Er wordt tijdens deze momenten veel met warme kleuren gespeeld (rood/oranje) of bijzonder kille (groen). Beide roepen ze een totaal ander gevoel op, volledig aangesloten op de desbetreffende scene. De buitenlocaties worden ontzettend onaangenaam dankzij de stijlvolle regie die precies dat gevoel van eenzaamheid oproept. Zelfs op een drukke locatie, zoals in de club, lijkt het alsof hij in z'n eigen onzekerheid verdwijnt

Smetvrij?
Helaas kan ik daar niet met volle overtuiging ja op zeggen. Hoewel de eerste pak 'm beet; 90 minuten bijzonder indrukwekkend zijn (met meerdere scenes die tot het beste behoren wat ik ooit heb gezien), eindigt het toch te uitleggerig. Een typisch schizofrenie twistje die behoorlijk misstaat in een film zoals deze. Het uitleggerige karakter van dit einde sluit niet aan op de rest. Het onwetende gevoel verdwijnt iets en dat was nou net iets wat het voorgaande allemaal zo sterk maakte. Het vervreemde gevoel van droom/realiteit hoeft wat mij betreft geen enkele reden te krijgen maar dat is erg persoonlijk.

Klank
Aegri Somnia overspoelt je met een verschrikkelijk sterk gevulde ambiance. Een continue lage dreigende bass en slim gespeeld met het uitsluiten van veel meer dan dat. Gaaf gespeeld tijdens de nachtmerries en de dreigende momenten, het vaag gefluister en rare FXjes dragen veel bij aan de sfeer. Op z'n minst disturbing. Het zorgt voor dreiging in elk donker stukje op het scherm, een uitspraak die je wel vaker hoort maar zelden zo terecht was.

Uiteindelijk kan ik m'n top10 weer verrassen met een nieuwkomer. Een meesterwerk dat meermaals uitzonderlijk spannend is en een atmosfeer creeërt + in stand houdt waar je kippenvel van krijgt. Cinematografisch onvoorstelbaar goed...gaat dit zien.

avatar van jeroentjuhhhhh

Wellicht leuk om te weten is dat het grootste deel van de reviews (positief) het volgende schrijven:
Aegri Somnia has much in common with Welles' The Trial and Lynch's Eraserhead and Twin Peaks.

Canadian filmmaker James Rewucki captured the most profound elements of David Lynch's Eraserhead and Adrian Lyn's Jacob's Ladder with unparalleled precision in his latest film

It's got a nice combination of "Eraserhead" while also taking you to whatever the hell planet Terry Gilliam lives on

avatar van McSavah
Interessant, hoe/waar te zien?

edit: zie dat de dvd in ieder geval op Amazon staat

avatar van Montorsi
Lijkt ook wel een klein beetje op Zoetrope.

avatar van Fortune
klinkt heel goed Jeroentjuhhhh, binnenkort even kijken.

avatar van misterwhite
Staat vanavond op het programma
Ben benieuwd. Nog eens bedankt Jeroen

Indrukwekkende film

Aegri Somnia lijkt op een combinatie van: Eraserhead + Pi + Pop Skull. Het is echt één van de meest bizarre films ooit maar visueel ongeloofelijk. En daarom ook die 4.5*.
Die sfeer is ook echt angstaanjaagend. Wreed gewoon hoe een film op gevoel kan inspelen. Wat ook nog leuk was waren die wezens in de film. Echt cool gemaakt en gaven iets weird. Het einde zal mij ook nog bij blijven, echt een grote WTF!

Een mooie trip en zeker de moeite waard.

avatar van jeroentjuhhhhh
Tof dat je 'm ook zo kon waarderen

avatar van $pecial
Zo dit ziet er ook weer interessant uit Bedankt Jeroentjuh je bent vaak met goede tips gekomen voor mij persoonlijk !

avatar van wyatt earp
De trailer deed me heel sterk aan Eraserhead denken, zoals misterwhite net ook zegt. Ben heel benieuwd. Binnekort maar ergens op de kop zien te tikken.

avatar van $pecial
Tot op heden kan ik deze film nergens vinden ..

Mooie Poster .

avatar van Naomi Watts
Sterke film inderdaad.

Visueel erg interessant, sfeervol en beklemmend maar voor een visueel meesterwerk is het allemaal niet smooth genoeg. Qua feel inderdaad een soort Pi en Eraserhead. Film begon heel erg goed met de badkuip scene, dat maakt het zwart/wit functioneel door dergelijk gespeel met zwart/wit en kleur. Helaas gebeurde dat opvallend weinig, iets dat ik wel verwacht had. Ik vond de sfeer in de film behoorlijk beklemmend in het eerste gedeelte, vooral dat met die vrouwelijke collega. Ik had gehoopt dat daar wat meer mee gedaan zou worden.

In het tweede deel wordt het allemaal nog veel weirder. Schimmen, veel noize maar helaas zitten er tussen die disturbing scenes iets te veel scenes die die sfeer een beetje onderuit halen. Jammer dat Argri Somnia de beklemmende sfeer niet wist vast te houden bij mij, al begrijp ik goed dat anderen dat wel hebben bij deze prent. jammer van de MPS twist op het eind, iets te onorigineel en ook totaal out of place. Voor de rest een prima film, visueel interessant maar de visuele truukjes die ik nou net tof vond werden te weinig herhaald, maar visueel mooi blijft het zeker. Misschien ruimte voor verbetering bij een herziening, de DVD is iig prima.

avatar van jeroentjuhhhhh
^O^. Kan me ook goed vinden in je kritiekpuntjes (vooral van het einde), al is het 'klein' houden van de trucjes denk ik uiteindelijk wel juist.

Als ik terugdenk aan de scenes die ik disturbing vond, zijn dat vooral de dialogen. Heel naar sfeertje hangt er omheen, precies zoals in een droom eigenlijk.
de DVD is iig prima.

Meteen bestellen dan maar! Welke cover heeft de uitgave ?

avatar van Naomi Watts
De cover is dezelde als de poster. Hoop dat dat je tevreden stelt .

Dialogen waren heel disturbing inderdaad. Vooral omdat bijna iedereen in raadsels praat, vooral die Virgil vond ik maar een vreemde kerel. Het meest disturbing vond ik de gedragspatronen, vooral die vrouwelijke collega. Ene moment zei ze wat liefs en vlak daarna weer de botheid zelve.

Ben ik met je eens, is dan ook eerder een persoonlijke voorkeur maar ook goed dat Aegri Somnia niet leunt op een zelfde gimmick.

avatar van misterwhite
Leuk dat je hem ook waardeerd

Naomi Watts schreef:
De cover is dezelde als de poster. Hoop dat dat je tevreden stelt .

Schitterende poster!

avatar van Stu-Pot
Laat me raden, in België niet te vinden?

avatar van wyatt earp
Damn ik krijg gewoon kippevel van die trailer heerlijk.

avatar van Goldenskull
Goed, maar had er wat meer van verwacht.

Het camerawerk en de belichting zijn over het algemeen sterk, maar dat kan ik van Tyhr Trubiak niet zeggen. Vond hem niet geweldig acteren en de clou uiteindelijk ook nogal flauw. Verder hier en daar wel een aardige scène, maar als geheel niet consistent genoeg. Vanaf een minuut of twintig voor het einde deed het me een aantal keer aan Zoetrope denken. Ik zie hierboven Montorsi die titel al noemen, maar ik geloof dat hij deze film niet gezien heeft. In ieder geval een terechte vermelding, maar Zoetrope is veel beter.

dominion
@ Goldenskull waar heb je deze film gezien ?

avatar van Goldenskull
Het internet is je vriend.

dominion
Prison or Paradise the choice is yours

Werkelijk Fantastisch !

Heb weer een nieuwe film gevonden voor in mijn top 10.
Hij komt gelijk op nr. 2.
Wat een meesterwerk is dit toch.

Heb van begin tot eind op het puntje van mijn stoel zitten kijken.
Werkelijk een van de beste en meest angstige Horror/Thrillers die ik heb gezien in tijden.
Voor een budget van 150,000 dollar hebben ze echt een kunstwerk geleverd veel beter dan de films uit Hollywood met super bekende acteurs.

Gigantisch sfeervol en deed me gelijk met de zwart wit sequences denken aan Eraserhead alleen vind ik dit filmpje honderd keer beter.
Het stukje in die nachtclub bijvoorbeeld werkelijk schitterend en geniaal.
Acteurs zijn best wel goed terwijl het eigenlijk amateurtjes zijn waar nog nooit iemand van heeft gehoord.
Vooral die rol van Edgar was erg goed met zijn enge gezichtsuitdrukking en creepy lange jas.
Echt goed gedaan hoe hij laat zien dat hij ongelukkig en depressief is.
Zielig ook dat hij helemaal geen vrienden en familie heeft en het is dan ook begrijpelijk dat hij depressief is.

Er word geweldig goed gebruik gemaakt van kleurenfilters.
Het duistere omgeving en schaduwen zijn werkelijk beangstigend en de film is echt super spannend.
Vond vooral de monsters geweldig erg gothic en creepy net zoals het hoort.
De stukjes dat Edgar zijn tijd verdoet in dat donkere huis waar hij helemaal alleen in de schaduwen zit waren erg mooi gedaan met een hele lugubere soundtrack.
Kan hier dus ook echt uren en uren over doorlullen .

Ga de dvd dus echt zeker in huis halen.
Mijn dag is nu ook gelijk helemaal goed omdat ik hier echt verschrikkelijk erg naar uit keek en eindelijk heb kunnen zien.
Zeker een film die veel meer aandacht verdient.

Ik dank Goldenskull ook met heel mijn hart want dankzij hem heb ik dit werkje kunnen zien.
Heb alleen wel het laatste kwartiertje gemist want die pakte mijn download niet .
Zo snel mogelijk eens kopen zodat ik hem op mijn tv kan kijken.
Heb gewoon zin om hem weer opnieuw te kijken .
En een van de mooiste posters die ik ook ooit heb gezien.
Laat James Rewucki maar meer van dit werkjes maken.

5 dikke sterren !

avatar van McSavah
Zo, twee 5 sterren erbij waarvan eentje nog niks van de film heeft gezien en eentje die het laatste kwartier heeft gemist...

kappeuter (moderator)
Downloadberichten + voorbarige stem verwijderd.

kappeuter (moderator)
Ongein + reacties verwijderd.

avatar van Glacius
Waar kan ik deze film in godsnaam vinden? Geen buitenlandse webshops please.

Alleen in Amerika verkrijgbaar

avatar van Glacius
Ik kan niet in Amerika bestellen, heb geen credit card noch betaal ik via paypal. Als iemand het voor mij zou willen doen, inclusief wat andere films, mogen mij een pm sturen. Natuurlijk krijg je een vergoeding voor de moeite

PersianPride
Glacius schreef:

Hey, al kunnen uitvogelen waar je aegri somnia wel kan downe of kopen? Groetjes Maistro