Capitaine Conan (1996)

Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Philippe Torreton, Samuel Le Bihan en Bernard Le Coq

In de Eerste Wereldoorlog leidt Conan, een strijder, een ploeg van 50 roekeloze vechters. Tegen het einde van de oorlog gaat de groep naar Boekarest. Conan probeert ervoor te zorgen dat ze niet in de problemen raken. Ze slaan echter heftig aan het vechten. Om ervoor te zorgen dat Conan niet veroordeeld wordt, zorgt zijn vriend Norbert ervoor dat hij de rechter is bij de rechtszaak. Als ze later samen naar de Russische grens worden gestuurd om tegen de bolsjewieken te vechten, lijkt alles weer pais en vree.

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV >ARTE > 00:40 uur

Verhaal speelt zich af op het einde van WO I en de maanden die er op volgden. De partijen zijn enerzijds een Franse eenheid en daartegenover een mix van Duitsers en Bulgaren. Hevige gevechten, man tegen man, in overvloed bij het begin van de film, gevolgd door de melding dat de oorlog voorbij is. Van dan af richt de film zich vooral op menselijke gedragingen tijdens en na de gevechten : de heldhaftigheden, de lafheid, de misdragingen naast het front, de gelatenheid en het verzet wanneer het front nog eens wordt verlegd.
Film die de gruwel van de oorlog nog eens onderlijnt, de nadruk legt op de vele misbruiken die er uit voortvloeien en tenslotte wijst naar de onheelbare wonden die bij al wie het meemaakte zijn geslagen.
Een heel bijzondere en ook ongewone oorlogsfilm.