ad
  • 8.117.220 stemmen

Salem's Lot (1979)

Horror | 112 minuten / 184 minuten (uncut versie) (miniserie, 2 delen)

Genre: Horror

Speelduur: 112 minuten / 184 minuten (uncut versie) (miniserie, 2 delen)

Alternatieve titels: Blood Thirst / Salem's Lot: The Miniseries / Salem's Lot: The Movie

Geregisseerd door: Tobe Hooper

Met onder meer: David Soul, James Mason, Lance Kerwin

Releasedatum: 1 januari 1979

Over Salem's Lot

Een schrijver keert na jaren terug naar zijn geboorteplaats, om erachter te komen dat de lokale bevolking nogal vreemd gedrag vertoont. Hij denkt dat het Marsten House, een oud huis op de top van een heuvel, er iets mee te maken heeft. Een moderne bewerking van Bram Stoker's Dracula door Stephen King.

avatar van John Milton

John Milton

Dat beeld van dat vriendje voor het raam heeft me een groot gedeelte van mijn kindertijd achterna gezeten

avatar van keimpeS

keimpeS

Goede jeugdherinneringen aan deze film, wat me altijd bij is gebleven dat broertje voor het raampje krassend met zijn nagels over het glas. Ik zie dat ik niet de enige ben in dit haha.

Verder is het een goede film die wat tv-serie achtig overkomt, nu deed de film me minder dan destijds, maar ben inmiddels ook alweer stukkie ouder. De dvd uitgave is niet geweldig met 4:3 beeld en 1.0 geluid.

avatar van mikey

mikey

Wat ik ook nog herinner was de veronica omroepster die in slaap was gevallen tijdens de nachtshift en om 1.30 am de nacht al gapend moest aankondigen. En ik dacht nog: hoe kan je bij zo iets engs nu in slaap vallen?

1986 of zo?

avatar van joolstein

joolstein

Degelijke verfilming van een Stephan King boek door Tobe Hooper de maker van:

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Nu is dit meer een telefilm of miniserie aangezien de uncut versie rond de drie uur duurt. (deze ook gekeken). Het was voor mij denk ik 20 jaar geleden dat ik deze film voor het laatst had gezien, en ik moet zeggen het is nog steeds een prima film! Na ongeveer 2 uur komt dan plotseling de vampier in beeld, deze is redelijk indrukwekkend. Maar wat ik toen al vond en nu nog steeds was het slechte eind, wat een slecht in beeld gebrachte special effect was/is dat.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Nog steeds kippenvelscènes.... dat enge gezweef voor het raam. Brrrr.

Ik vond het als kind verschrikkelijk verontrustend en heb de film sindsdien nooit meer terug gezien. Tot vandaag dus.

Gelukkig is het nog steeds effectief eng. Ondanks dat de film/miniserie 3 uur duurt blijft de film erg spannend en bleef ik geboeid kijken.

Wat me wel heel erg tegenviel na al die jaren is de verschijning van de oppervampier.

Eigenlijk een beetje lachwekkend hoe die daar zo in die keuken staat.

Een ding is zeker: vannacht slaap ik met het raam dicht!

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Blu-ray review Salem's Lot

avatar van Boeikens

Boeikens

Heerlijke sfeeropbouw maar wel tergend langzaam.

Die mislukte Nosferatu aan het einde is ook wel een afknapper

avatar van RuudC

RuudC

Gedateerd, maar nog steeds wel leuk. Ik betrap mezelf er nog wel op dat ik me regelmatig verbaas over die lelijke, onpraktische kapsels. Met name die van Hutch. Tijdens het kijken heb ik me wel afgevraagd hoe de film zou zijn, als die een stuk korter was. Blijkt dat er dus ook een versie van twee uur is. Het voordeel van de lange versie, is dat er heel wat energie in de opbouw gestoken wordt. Het duurt wel even voor je erin zit, maar het is ook wel weer eens leuk als de horror goed opgebouwd wordt.

Zo heeft het wel wat als de ondode kinderen vanuit de mist opduiken voor slaapkamerramen en er langzaam steeds meer mensen verdwijnen. Het is alleen wel zo dat er eigenlijk niet echt iets bijzonders gebeurt. De opbouw is erg traditioneel en dus zit het grootste deel van het spektakel in het laatste kwartier. Ik kan me voorstellen dat veel mensen deze Nosferatu wat teleurstellend vinden, maar ik heb eigenlijk best genoten van de rol van James Mason (blijf dat stemmetje van Eddie Izzard in mijn hoofd houden als ik hem zie). Salem's Lot is vooral een sfeervolle prent. Soms wat naargeestig.

Eindelijk eens gezien dan. Ik kocht deze film ergens in 2011. Mede omdat de poster de Zweedse band Ghost inspireerde.

avatar van Geralt of rivia

Geralt of rivia

Weet iemand of je deze als 14 jarige kan kijken ? . Heb IT christine en gremlins al gezien .

avatar van goongumpa

goongumpa

Kan zeker.

avatar van Geralt of rivia

Geralt of rivia

goongumpa schreef:

Kan zeker.

thanks dan ga ik hem nu lekker in de halloween periode kijken .

avatar van Kaspertijn

Kaspertijn

Ik heb de volledige versie van twee afleveringen bekeken. Hoewel deze productie voor televisie was bedoeld en de middelen dus beperkt waren, kan het resultaat vandaag nog altijd wel boeien. Natuurlijk zijn heel wat zaken gedateerd en staat niet iedereen sterk te acteren, maar het verhaal wordt boeiend verteld. Waarschijnlijk is dat de verdienste van regisseur Tobe Hooper die creatief weet te roeien met de beschikbare riemen. De schrikeffecten zijn vaak een slag in het water, maar op vlak van sfeerschepping wordt wel vaak de juiste toon aangeslagen. Lekker ouderwets vertier waarbij zelfs de snerpende violen op de soundtrack niet ontbreken. Ben nu ook benieuwd naar het vervolg 'A Return to Salem's Lot', maar die blijkt moeilijk vindbaar.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Kaspertijn schreef:

Hier kan ik helemaal in vinden. Ik heb vanmiddag ook de 184 minuten durende versie na zo'n 35 jaar herzien. En heb mij weer uitstekend vermaakt met Salem's Lot. Het vervolg ga ik binnenkort ook kijken, maar die voor de eerste keer. Heb die nl. nog maar net in mijn bezit,

avatar van jipt

jipt

Spannende geloofwaardige vampierenfilm van Hooper. Ik zag de lange versie. 4*

avatar van Basto

Basto

Ooit op vhs gezien en vond m toen best goed. Het zwevende kind voor het raam is me altijd bijgebleven, de rest van de film niet.

Maar dit bleek bij herziening op blu ray een hele fijne film te zijn. Aardige personages, heerlijk sfeertje en de eind 70tiger jaren fotografie blijft prachtig. Kunnen de gelikte moderne horrors niet mee wedijveren.

Heb me ondanks de speelduur van 3 uur erg goed mee gemaakt. De laatste 20 minuten zijn Hooper op zijn best. Een niveau dat hij hierna zelden haalde. Ook leuk te ziet waarom de producenten van Poltergeist m voor gevraagd hebben. Vind dat deze film de tand des tijds beter heeft doorstaan.

avatar van voyager77

voyager77