Sibirskiy Tsiryulnik (1998)

Rusland / Frankrijk / Italië / Tsjechië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Nikita Mikhalkov
met Julia Ormond, Richard Harris en Oleg Menshikov

De jonge Amerikaanse Jane Callaghan reist naar Rusland. Op haar reis naar deze nieuwe wereld deelt ze de coupé met een groep jonge, onhandelbare kadetten. Onder hen bevindt zich ook Andrey Tolstoy, een elegante en gepassioneerde jongeman. Op het treinstation van Moskou voegt Jane zich bij Douglas McCracken, een excentrieke uitvinder. In de hoop de knappe, jonge cadet Tolstoy opnieuw te ontmoeten, brengt Jane hem een bezoek op de militaire academie. Hier wordt zij voorgesteld aan generaal Radlov, de man die zij voor McCracken moet verleiden, Jane slaagt er al snel in om de nogal lompe Radlov te bekoren. Deze vraagt de kadet om met hem mee te gaan naar McCracken om zijn huwelijksaanzoek aan Jane voor te lezen, en negeert daarmee de gevoelens die Tolstoy voor haar koestert...

protserige, kitscherige, pretentieuze en vooral oersaaie geldverspilling
Vijf minuten ver komen we in een Amerikaans legerkamp terecht, anno 1905, close-up van een wapperende Amerikaanse vlag, een hedendaagse met 50 sterren !! (ipv 45), alsjeblieft zeg ...
*' 1,5 op 5 *'

Niet kijken: verspilling van je kostbare tijd!

avatar van xangadix
*Gaap*

avatar van xangadix
Oh en als je wilt weten waar die titel op slaat: 'The Barber of Siberia' is een soort omgebouwde locomotief die (door Richard Harris bestuurd!) een heel bos om kan hakken... Juist... who cares. Oh en voor het geval jullie het gemist hebben: Mozart is een geweldig componist.

avatar van AardeWerk
Die vlag, dat viel meteen al op, en het is dan ook een grote blunder van Mikhalkov dat hij dat shot er niet uit heeft gehaald. Verder is het een prachtige film, die zeker door de liefhebbers van Rusland en al wat Russisch is gewaardeerd word. Oleg Menshikov en Julia Ormond laten in deze film zien dat ze allebei goed kunnen acteren (al deed Julia het ook al heel goed in Legends of the fall). Een prachtig maar helaas ook gruwelijk sprookje, zeker geen weergave van historische feiten, maar een sfeervolle film. Géén doorsnee filmkost en ook niet vergelijkbaar met licht verteerbare Hollywood produkties, die echt voor de grote massa gemaakt worden. Een film voor de liefhebber, de moeite van hetkijken zeker waard, en allesbehalve saai. Of je houd ervan, of je haat hem.

*** Mozart is een geweldige componist ***

ik heb hem gezien en ikvond het een mooie film.ik ben ook een rusland-liefhebber.je vind hem goed of nie,en ikvond hem goed.

Ik lees op IMDb dat er ook een versie is van 4,5 uur en dat die veel beter is. Ik zag iig de 3 uurs versie en dat was het voor mij net niet. Veel mooie (nostalgische) beelden van Rusland van rond 1900, op zich een mooi tragisch liefdesverhaal, maar het loopt niet helemaal lekker.
Maar ik zou de film iig niet laten verpesten door die fout met die vlag, de meningen over deze film zijn sterk verdeeld, dus de moeite om te zien.

Jammer dat lange films met een goed verhaal door veel mensen niet gewaardeerd kunnen worden. De "versie" die ik heb gezien duurde inderdaad langer dan 4 uur. Vaak worden films langdradig naarmate ze te lang duren. Deze film, heeft dat niet. Het verhaal is ook goed, goed een liefdesverhaal, maar zo mooi neergezet. Met opvallende persoonlijkheden, humor en toch ook wel spanning. Ik vind het een echte aanrader.

avatar van danuz
Sibirskiy Tsiryulnik heeft een zelfde soort bedwelmende kracht als Mikhalov's Utomlyonnye Solntsem. Hier wordt het (drink)gelach echter nog meer aangezet en lijkt de film soms bijna bevallig van dronkenschap (en is inderdaad soms wat dweperig (overigens vind ik dat hier helemaal niet negatief)). Niet om nu van een klucht te spreken of een absurdistische film, maar er is in Mikhalov's oeuvre telkens iets van dwaasheid te voelen. Zo ook hier: Russen die boeren als beren en al lachend met elkaar op de vuist gaan, zich in een duel storten en tot over hun oren verliefd worden, om vervolgens naar Siberië te worden verbannen. Dit allemaal tegen een 'historische' achtergrond, waarvan een liefdesverhaal de spil vormt. Ik kan enorm genieten van dit soort films, die niet direct perfect in uitvoering zijn (zo'n vlag, who cares..), maar me qua sfeer en context raken.

avatar van timburton
Erg vermakelijke film en voor de liefhebber van Russische cultuur zeker herkenbaar bij vlagen. Het verhaal is soms wat flauw en kitscherig is de film zeker, maar Mikhalkov lijkt een erg geslaagde brug te bouwen tussen Amerikaanse en Russische humor en schuwt de stereotypering niet (ook de Europeanen (in de dansruimte) moeten er aan geloven) maar zet deze wel zeer sterk neer. Сибирский Цирюльник is een ideaal filmpje die je teut met een glas vodka na een uitgeputte leessessie Tolstoy kan bekijken.