Cornelis (2010)

Zweden
Drama / Muziek

geregisseerd door Amir Chamdin
met Hans-Erik Dyvik Husby, Malin Crepin en Kim van Kooten

Cornelis is de unieke kroniek over één van de grootste muzieklegendes van Zweden; Cornelis Vreeswijk. Een eerlijk en aangrijpend verslag van een uitzonderlijk getalenteerde artiest. De van oorsprong Nederlander, geboren in Velsen, trok al op jonge leeftijd naar Zweden. Hij was een zelfdestructieve kunstenaar die een intens leven leidde, zowel op als buiten het podium. Een man die tijdens zijn gehele leven op zoek was naar liefde en bevestiging.

avatar van Leo1954
Indringend en aangrijpend gedramatiseerd levensverhaal van Cornelis Vreeswijk. Zelf nooit geweten dat hij zo leefde, kende hem wel van een enkel liedje op de radio, wist niet dat hij eigenlijk in Zweden woonde en zeker niet zo intens. Zeer zeker een aanrader imo.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nederlandse nozem.

Een gemiste kans aan deze biopic is de Nederlandse kant van het verhaal. Zo wordt middels een korte vaderlandse intro met Kim van Kooten duidelijk dat de jonge Vreeswijk tijdens de Tweede Wereldoorlog voorzien wordt van een trauma om u tegen te zeggen, maar daar blijft het dan ook bij. Het levensverhaal van de met zijn innerlijke demonen strijdende troubadour wordt vooral degelijk verteld, maar gelukkig krijgt ook zijn magistrale muziek voldoende aandacht. Hoe het nu echt met de nozem en de non zat, komen we misschien wel nooit te weten. Veel verder dan het vragen oproepende begin en een Nederlands vlaggetje naast het graf, wordt de link met ons land niet toegelicht.

Redelijk.

avatar van Darbie
Om eerlijk te zijn: heel veel had ik mij hier niet van voorgesteld, maar omdat Cornelis van oorsprong een Hollandse jongen was, dacht ik ....oke.... we zien wel.

En ik moet zeggen dat hoe langer ik keek, hoe meer mijn waardering steeg voor deze toch wel bijzonder(e) onconventionele zanger.