Rabitto Horâ 3D (2011)

Japan / Nederland
Horror

geregisseerd door Takashi Shimizu
met Hikari Mitsushima, Nao Omori en Teruyuki Kagawa

In de nachtmerries van bibliotheekmedewerkster Hikari en haar jongere broertje Daigo komt steeds een konijn te voorschijn. De dromen lijken steeds echter en levensbedreigender te worden. Als kind heeft Daigo een keer een gewond konijn uit zijn lijden verlost door het met een steen dood te slaan. Komen de nachtmerries daar vandaan of is er een heel andere reden voor het verschijnen van dit horrorkonijn?

avatar van akira124
aka Killer Nijntje

avatar van maxo922
Klinkt redelijk geniaal... zal wel niks worden...

puckb96
Klinkt als een leuke komedie. van de regisseur van the grudge, ook lachwekkend. Serieus: de waarheid van het konijn? Wat een onzin. Die Japanners worden ook zo snel bang

Oke WAT!?!?!?! Japan/Nederland............................?

avatar van maxo922
Oké, tweede trailer is echt geniaal. Had dit niet verwacht, heb er best wel zinin.

avatar van sinterklaas
Ja, wat heeft Nederland hier eigenlijk mee te maken?

brujeria
wij leverden Nijntje

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
sinterklaas schreef:
Ja, wat heeft Nederland hier eigenlijk mee te maken?

Fortissimo Films (en dat is een Nederlands bedrijf) was coproducent,

avatar van Filmkriebel
Op 11 april te zien op het Brussels International Fantastic Film Festival :

avatar van sinterklaas
Word maar tijd voor een Nederlandse release denk?

Net gezien op het BIFFF festival in Brussel. De titel was hier Tormented 3D.

Heel vage film, maar op het einde valt alles wel op zijn plek. Het is wel echt aan te raden om Tormented in 3D te bekijken. Sommige scenes kunnen anders denk ik langdradig overkomen, terwijl ze in 3D juist erg vet zijn. De beschrijving geeft iets teveel weg, dus ik zal zo een alternatieve indienen.

Opzoek naar een vage horrorervaring, heel anders dan anders, ga deze dan een keer zien in 3D als je de kans krijgt!

Verrassend.

Niet zozeer de film zelf, maar het feit dat het hier om een ongegeneerde prequel van Shock Labyrinth gaat. In het begin zie je de verwijzing al even naar de film in de bioscoop, maar hoe langer hoe meer wordt duidelijk dat deze Rabbit Horror de gebeurtenissen in Shock Labyrinth wat meer achtergrondverhaal geeft. Op zich wel leuk om een prequel op een andere manier aan te pakken en hem ook op het eerste zicht onherkenbaar te verpakken in een andere film.

't is een leuk extraatje, want hoewel deze film oogt als een maffe Japanese horror valt het verder allemaal best mee. Niet zozeer eng dan wel wat trippy, het is uiteindelijk ook veel meer een wat luguber fantastisch drama dan dat het een echte horror film is. Maar dat zijn wel meer Aziatische horrors.

Shimizu heeft eigenlijk geluk dat hij een goed team om zich heen heeft verder. Doyle staat in voor de visuals (wat resulteert in een aantal mooie shots, al haalt hij absoluut niet z'n hoogste niveau), de soundtrack werd door niemand minder dan Kenji Kawai in elkaar gebokst. Toch niet de minste namen voor een relatief obscuur horrorfilmpje.

Verder een paar redelijke twists en een vermakelijk korte speelduur. De film is zeker niet slecht maar blijft af en toe wat teveel hangen in clichés. Het wordt denk ik tijd dat Shimizu echt een keertje breekt met het verleden. Met projecten als deze raakt hij alleen maar sneller in de vergetelheid.

Niet slecht dus, maar had er toch iets meer van verwacht, al helemaal als je ziet wie er allemaal aan mee heeft gewerkt.

Wat een nep konijn zeg, komt niet eens eng over. Einde begrijp ik helemaal niet meer. Af en toe spannende momenten, meer niet.

avatar van Shinobi
Konijnen horror...

Geen vervolg of prequel, maar meer een associatie met Senritsu Meikyû 3D (2009).

Op zich begint het nog wel interessant met het doden van het konijn, maar dat is tegelijkertijd ook zo een beetje de enige horror die je te zien krijgt. De film verzandt namelijk in een drama dat weinig verrassends weet te bieden. Een paar plotwendingen zijn oké, maar de eigenlijke clou komt te vroeg. Hierdoor voelt de rest als opvulling aan.

Wat overblijft, zijn een aantal leuke surrealistische scènes waarin een levensgroot konijn dan wel een knuffel de hoofdrol spelen. Het is te merken dat enkele momenten zo zijn opgebouwd om het 3D-aspect naar voren te laten komen. Daarom is het des te jammer dat het met de 2D versie vrijwel te verwaarlozen is. Overigens kan ik de overgangen wel waarderen.

Al met al matig, vooral als je een horror verwacht. Maar met de - kenmerkende - stijl die Takashi Shimizu hanteert, verbaast me dat nog geen eens meer. Gelukkig is de speelduur niet zo lang.

Kleine 2,0 sterren.