Little Fish, Strange Pond (2009)

Alternatieve titel: Frenemy

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Gregory Dark
met Matthew Modine, Callum Blue en Zach Galifianakis

Sweet Stephan is een moordenaar met een geweten gepersonifieerd door de mysterieuze Mr. Jack. Samen rijden ze doelloos door de straten van Los Angeles filosoferend over vrije wil, leven en dood terwijl prachtige vrouwen dood en in stukken gesneden gevonden worden in hun kielzog. Er zal een ware criminele geest aan te pas moeten komen om deze misdaden op te lossen en agent Tommy is precies de man om dat op zich te nemen.

avatar van jarno1975
Met ook nog een rolletje voor Zach Galifianakis.

avatar van breedbeeld
Boeiende film.
De synopsis klopt voor geen moviemeter, hooguit een centimeter, maar dat terzijde. Voor het eerst dat ik Modine zag en ik vond hem sterk.
In het begin dacht ik erg Pulp Fiction ( of Tarantino ) inspired maar dat bleek gaanderweg niet helemaal juist.
Misschien ben ik een beetje biased omdat ik bijna letterlijk een 30 jaar oude gedachte van mij verwoord zag ( Mr.Jack zegt intuitie ik zei instinct)
maar zeker een dikke 3,5 sterren neigend naar 4 omdat ik hem pauzeloos uitzag.

Flauwe vervelende film die me absoluut niet kon boeien , jammer van het acteer talent van Matthew Modine.

avatar van henkula
Zo zijn de meningen weer verdeeld, ik vond hem prima, Adam vind ik ook de beste acteur van de familie. Heerlijk dialogen, grappig en ook boeiend tot het eind. Voor het originele idee van de film, 0.5 punten extra.

Adam Baldwin is geen familie van ...

Erg jammer, Zach. G. was wel erg grappig.

avatar van Pazmaster
Artistiek filmpje waarin redelijk tot matig wordt geacteerd. Niet heel slecht maar ook zeker niet goed. Leuk voor een regenachtige dag. 2,5

avatar van StevenMighty
Overkomt me heel zelden, maar deze film heb ik na een halfuur kijken uitgezet.
Ik vond het echt vreselijk slecht en nergens over gaan.

Normaal gezien doe ik de moeite bij mindere films om ze alsnog tot het einde te kijken, maar bij deze was ik zelfs niet een klein beetje benieuwd om te weten hoe het verder ging.

Ik geef geen echte beoordeling omdat ik hem niet uitkeek, maar voor het half uurtje dat ik zag zou ik zeggen:

0,5 sterren

Verrassend.

Ligt in de winkel overal als Frenemy, met het harige hoofd van Galifianakis op de cover. Een moedige poging om nietsvermoedende Hangover-fans tot een wilde aankoop te dwingen, maar verder het meest droevige stukje mis-marketing dat ik ooit gezien heb.

Uniek filmpje dat draait om de twee heren die hier op de poster staan. De film bestaat vooral uit conversaties tussen de twee. Ze wandelen van situatie naar situatie, wat vooral het eerste uur erg random en detached maakt.

Uiteindelijk komt alles wel samen en wordt het meeste duidelijk, maar je moet er wel een tijdje op wachten. Het is vooral dat de film erg grimmig en direct durft te zijn. Het is en blijft een comedy, maar niet eentje waar je je verstand afzet en kan zitten lachen met een paar simpele grapjes. Verder goed geacteerd ook, Modine en Blue dragen de film, Galifianakis zit er hooguit een kwartiertje in.

Erg leuk, erg verrassend, maar niet zo vanzelfsprekend. Ga niet af op de cover in de winkel, geef dit filmpje gewoon een eerlijke kans.

4.0* en een uitgebreide review

Vooral de regisseur, bekend van soft-erotische werkjes, is merkwaardig.

Hij had de switch al gemaakt met See No Evil denk ik (geen verkeerd horrortje trouwens, zeker niet gezien de clichés waar Dark mee werkt).

avatar van Inland Rabbit
Vond hem ook zeker geslaagd. Beetje een kruising tussen Kevin Smith en Quitin Tarrantino. Zowel in dialoog en geweld alleen veel botter en abrupter.

Al een paar jaar lees ik veel slechte recensies van media en vooral kijkers. Uiteraard heeft dit ook te maken met slechte marketing, want wie (terecht) een Hangover komedie verwacht, komt bedrogen uit.
Toch blijkt men ook te vallen over het script en dan vooral het gebrek aan een duidelijke structuur. Dit is nogal belangrijk tegenwoordig. Kijk je een komedie, ziet men het liefst alles voorgekauwd. Lekker achteruit hangen en niet nadenken. Hoewel dit af en toe ook fijn is, natuurlijk funest voor een zwarte komedie, zo'n instelling.

Dat gebeurd hier dus ook niet. Men wordt bij de les gehouden door rap, slim dialoog, vol zelfbewustheid en sarcasme. Als afwisseling is het geheel doorspekt met bot geweld, vaak zonder reden. Geweld dat vaak gezien moet worden als komedie, maar dikwijls ongepast overkomt. Heerlijk.

Het acteerwerk is niet perfect, maar past bij het zelfbewuste sfeertje. Neem een Amerikaan die je Brits laat praten en een Brit die je Amerikaans laat praten. Hier is in de film vaka genoeg aan gerefereerd, dus in plaats van misplaatst te zijn, is het een komische troef.
Van Adam Baldwin weten we al dat hij tongue in cheek acteerwerk aankan, met zijn werk in Chuck en Firefly heeft hij dit al goed laten zien. Geweldige acteur voor dit soort filmpjes. Galifianakis doet wat hij moet doen, niet meer en niet minder.

Het kan niet genoeg benadrukt worden; neem deze film mee als je zin hebt in een abrupte, botte zwarte komedie, met goede dialogen en hard geweld. Heb je zin in een achteruit-hang komedietje, laat hem dan liggen!

Oja die bios scene is uit het leven gegrepen, was ik maar zo onbeleefd.