• 8.301.750 stemmen

Geregisseerd door: Philipp Stölzl

Met onder meer: Alexander Fehling, Miriam Stein en Moritz Bleibtreu

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Goethe!

De jonge, tot nu toe mislukte dichter Johann Goethe, faalt in zijn rechtenstudie en wordt door zijn boze vader verbannen naar een rijksrechtbank in een slaperig stadje. Hij wordt er verliefd op de jonge Lotte en is er later getuige van haar verloving met zijn superieure raadsman Kestner. Johann wil voor Lotte zelfs een duel aangaan met Kestner en belandt daardoor in de gevangenis. Maar hij geeft niet op: hij zet zijn en Lotte's geschiedenis voor haar op papier en de langste liefdesbrief ter wereld wordt zijn roman 'Die Leiden des jungen Werther'. En Johann wordt daarmee de eerste literatuurster in Europa...

Johann Wolfgang Goethe

Hausmädchen

Freund Goethes

avatar van lebowski

lebowski

De zaal dacht er anders over, maar wat mij betreft teleurstellende en ietwat banale film. Een verkapte lovestory met in het kielzog wat flarden inzicht in leven en drijfveren van de olijk gespeelde Goethe. Weinig diepgang, en de show wordt gestolen door de kleine kindacteurtjes. Dat zegt genoeg. Mooie beelden, dat wel, maar daarvoor kan ik ook op de fiets stappen. 3*

avatar van nadrin

nadrin

4* voor het mooi weergegeven tijdsbeeld.. Die zich vooral visueel uit. Maar ook het acteren had een charme die me trof. Geen oogverblindende schoonheden maar realistische karakters.

gauke

In dit dramatische tragische verhaal over de jonge dichter en een ongelukkige liefde wordt in het algemeen goed gespeeld; Moritz Bleibtreu vond ik echter (ditmaal) een regelrechte misser. De regisseur maakt gebruik van historische feiten en fictie en wil zo proberen het verleden naar het heden over te brengen. Maar deze in de ogen van Philipp Stölzl frisse wind werkt niet: het maakt het verhaal weifelend en geforceerd en de diepte ontbreekt. De opnames van zowel het landschap als de stad zijn prachtig.