The Locked Door (1929)

Mystery / Drama

geregisseerd door George Fitzmaurice
met Rod La Rocque, Barbara Stanwyck en Betty Bronson

Frank Deveraux, een rijke playboy, lokt de secretaresse Ann Carter onder valse voorwendselen mee naar een 'rumboot' (schip dat naar internationale wateren vaart om aan het drankverbod te ontsnappen). Een politie-inval verstoort zijn kwade intenties, maar door de borgsom onmiddellijk te betalen, blijven beiden buiten vervolging. Een jaar later is Ann inmiddels gelukkig getrouwd met Lawrence Reagan, maar haar trouwjubileum wordt flink verstoord als Frank weer in haar leven opduikt. Hij blijkt de nieuwe vlam te zijn van Lawrence's zusje Helen en is niet van plan om haar zomaar op te geven.

avatar van ToNe
Barbara Stanwyck's eerste talkie. De stroeve overgang is duidelijk merkbaar. Iedereen neemt rustig de tijd om te ar-tie-coe-leren en de regie verraadt de nauwe band met toneel (het is gebaseerd op een toneelstuk), in plaats van de 'grote gebaren' van de stomme film. De laatste akte is gewoon een podium waar de spelers (onnatuurlijk) opgesteld staan, ook al moet het een hotelkamer voorstellen, waar een politieonderzoek gaande is. Maar ach, het is 1929 en leren deden ze on-the-job.

ZsaZsu Pitts zorgt voor de komische noot met haar karakteristieke stem en de 'filmpolitie' maakt zich schuldig aan showmanschap. Ik bedoel hiermee de act van de politie, in dit geval een inspecteur, om het oplossen van een misdrijf zo emphatisch mogelijk te doen. De inspecteur 'steelt' gewoon de show, door de verdachten tot waanzin te drijven. Dit is duidelijk een toneelspelende agent met gevoel voor dramatiek en spektakel.

Het onderwerpstof is op zich al vrij 'ordinair'. Rod LaRoque - wat een foute naam! - die de naïeve Stanwyck wil dronken voeren en onzedelijke dingen in gedachten heeft. Dezelfde LaRoque is ook de oorzaak van overspel bij een vriend van Stanwyck's echtgenoot, die hij moet rechtzetten. En tenslotte Stanwyck, die als getrouwde vrouw, vast komt te zitten in LaRoque's kamer (Locked Door). Wat een onzedelijke toestand!