Blinker (1999)

België
Familie / Mystery

geregisseerd door Filip Van Neyghem
met Joren Seldeslachts, Melissa Gorduyn en Matthias Meersmans

Het is hoogzomer in Kruisem. Samen met zijn vriendjes Jonas en Mats en zijn onafscheidelijke hond Sadee geniet Blinker van een zalige vakantie. Ze trekken vaak naar het kasteelpark waar ze stiekem afspraakjes maken in het bochtwachtershuisje en poedelnaakt gaan zwemmen in de vijver. Spannend, want ze kunnen elke moment betrapt worden door Ward, de boswachter, die schiet op alles wat maar enigszins verdacht lijkt of door Juffrouw Slick, de zure en verbitterde huishoudster van het kasteel. Adaptatie van het boek 'Blinker en de Bakfietsbioscoop' van Marc de Bel.

avatar van Jordy
Verrek, ik zie dit nu pas... boek vond ik echt ge-wel-dig toen ik 10 was

avatar van sn@ke
Marc de Bel heeft inderdaad goede jeugdboeken geschreven.

avatar van [Preketero]
het is wel een leuk boek maar de film vind ik toch wat minder, 1,5 sterren

avatar van Pieter Montana
Marc De Bel zijn boeken konden mij nooit boeien.Ik snap niet wat anderen er nu zo goed aan vinden.

Cliché jeugdfilmpje, vol met stereotype karakters. Die vader bijvoorbeeld, op een gegeven moment heb je het wel gezien en is het totaal niet grappig meer.
Vol voorspelbare grappen en gebeurtenissen. Net of iemand geloofde dat hij geen prijs zou winnen. Bovendien dacht ik de eerste twee keer dat de telefoon ging meteen al dat het een van de vriendjes van die zus was. Ik weet dat het een jeugdfilm is, maar het hoeft er niet allemaal zo dik bovenop te liggen. Bovenal niet echt een sterk verhaal. Het komt in ieder geval niet uit de verf. Magere 2 sterren.

avatar van Guyke
Typische jeugdfilm, met wat voorspelbaar verhaaltje en eenvoudige karkaters.
Ik ben te oud om nog de boeken van de Bel te hebben gelezen. Vroeger moest ik het stellen met jeugdfilms uit Tsjechië of de DDR. Dan is een typisch lokaal Vlaams product voor de jeugd toch veel leuker.
Binnen zijn genre zeker niet slecht.
Als volwassene kan je amper warm worden voor deze film. Maar je moet hem dan ook beoordelen met de ogen van kinderen (in dit geval mijn neefje en nichtje). En zij vonden het een heel heel heel leuke en grappige film.
Warre Borgmans toont in de film trouwens dat hij heel wat komisch talent heeft.

avatar van Hilarious
Ik vind dit een geweldige jeugdfilm!! Het boek is ook geweldig. Joren Seldeslachts, Matthias Meersmans, Benny Claessens, Warre Borgmans,... zijn hier allemaal super in.

avatar van Sportingerke
Nu ik onlangs de heruitzendingen van het Geslacht de Pauw zag met Benny Claessens (hilarisch als broer van Bart de Pauw) dacht ik weer terug aan deze film (die ik dacht ik in (avant)première gezien heb).

Weet nog zeer goed dat mijn kleine broertje een welbepaalde scène nogal akelig vond...

Verder kan ik er me niet veel meer van herinneren en aangezien dit bij de meeste films die ik vroeger wel gezien heb wel zo is, is dit geen goed teken. Echt slecht was hij wss ook niet...

avatar van kimberlyVD
deze film vond ik vooral goed toen ik nog een aantal jaren jonger was... voor toen een 4
nu een 3

avatar van krosnicky
prachtige film had deze vroeger op video . ik hou van vlaamse film hebben me altijd al geboejd

avatar van film88888
Hele mooie film voor jong en oud.

Heb het boek nooit gelezen, maar de film was ik echt weg van vroeger. Dit is echt puur jeugdsentiment.

Voor de kids is het toch stevig spannend, en al bij al is het een heel gezellig filmpje.

3,5 sterren.

Mooi gemaakt.

avatar van mipha
speelt regi hier niet mee?

avatar van MyOwnStyle
Dit is héél erg lang geleden.. Als kind vond ik hem niet slecht, maar tja nu krijgt ie niet te veel punten meer.

avatar van misterdhdh
typisch vlaamse film, heb het boek niet gelezen, dus wist totaal niet waarover de film ging, ben nu 12 jaar, misschien te laat om deze film te zien. dit is meer een film voor - 14 jarige denk ik. Verhaal slaagt eigenlijk op niet veel, maar deze film is wel mooi gemaakt, leuke personages, denk wel dat de scene met de ondergrondste gang in het kasteel wel akelig is voor kinderen van 6 jaar, al bij al leuke film voor de kinderen, maar niet voor mij. als volwassene kan je ook minder lachen met de humor denk ik. heb deze wel niet met tegenzin bekeken, maar ook niet met de volle goesting

2.5/5 een aanrader voor -14 jarigen

avatar van Phantasm
Aardige film, alleen soms wel een beetje moeilijk te verstaan, de film hadden ze beter kunnen ondertitelen, ik kon het nog redelijk volgen.

avatar van Metalfist
Is motoriek hé

Als kleine Metalfist verslond ik werkelijk de boeken van Marc de Bel. We hadden thuis een hele resem van zijn oeuvre liggen en het was altijd wachten op de Boekenbeurs omdat daar indertijd een mooie stand van de Bel stond. Een hele hoop titels staan me nog in het geheugen (Boeboeks, De Zusjes Kriegel, Het Ei van Oom Trotter, ...) maar één van mijn favoriete was toch ongetwijfeld de Blinker saga. In die periode kwam dan ook de verfilming uit en ook daar was kleine Metalfist verzot achter. De VHS tape is ondertussen al rotversleten dus een tijd geleden maar eens op DVD aangeschaft.

Ik vroeg me alleen af of dit me eigenlijk nog ging kunnen overtuigen. Het laatste boek van Marc de Bel dat ik volgens mij heb vastgehad was Blinker en de Blixvaten uit 2008 en dat vond ik toch al beduidend minder, maar deze verfilming van De Bakfietsbioscoop (vreemd eigenlijk dat de film die titel niet meekreeg) kon me uiteindelijk nog ten zeerste bekoren. Filip Van Neyghem levert met Blinker dan ook een vermakelijke jeugdfilm af en bovendien eentje die naar mijn gevoel goed aanleunt bij het boek zelf. Ik sluit het effect van nostalgie dan ook niet uit, maar moet zeggen dat ik me hier beter mee heb geamuseerd dan ik oorspronkelijk had verwacht. De ontluikende romance tussen Blinker en Nelle, de akkefietjes met de Red Vampires (met zelfs Han 'Solo' Coucke!), het mysterie van de schedel in de vijver en natuurlijk de uitvinding waar het allemaal om draait. Voorspelbaar? Ja, maar welke jeugdfilm is dat ondertussen niet.

Leuk trouwens om Marc de Bel nog even in het begin te zien als de man die Blinker zijn dagboek cadeau geeft. Sowieso wel tof om hier wel wat bekende koppen in te zien in hun jonge jaren. Niet altijd even denderend (Jelle Cleymans, Nathalie Meskens, ...) maar Warre Borgmans blijft een ideale Tiekenei. Het is echter Joren Seldeslachts (Blinker), Melissa Gorduyn (Nelle) en Matthias Meersmans (Jonas) die me nog het meeste konden bekoren. Ik denk dat Gorduyn mijn eerste echt tv-liefde was, jammer dat ze nooit meer iets anders dan Nelle heeft gespeeld. Benny Claessens verdient trouwens ook nog wel een speciale vermelding. Dacht altijd dat hij effectief een tikkeltje gehandicapt was, maar dan verscheen hij opeens in een compleet andere rol in Het Geslacht de Pauw. In de bijrollen nog onder andere een altijd degelijke Chris Lomme te ontdekken.

Veel nostalgie denk ik, maar volgens mij blijft dit als jeugdfilm toch nog altijd overeind staan. De muziek voelt bij vlagen wat geforceerd aan en het is en blijft allemaal wat voorspelbaar maar er straalt een zekere charme van af. Heb de opvolger ook nog op DVD liggen, die ga ik binnenkort eens zien. Het derde deel ben ik volgens mij nog nooit tegengekomen.

avatar van K. V.
De boeken heb ik niet gelezen en het was ook de eerste kijkbeurt. Het is wel een typische jeugdfilm. Niet echt verrassend of super spannend.
Nog een bekende en vaak piepjonge cast. Ze deden het niet slecht, maar ook niet waw.
De film zag er ook wel al redelijk gedateerd uit. We hebben hem nochtans op dvd bekeken en hier was de kwaliteit ook maar van belabberd niveau.
Een redelijk low budget jeugdfilm.