12th and Delaware (2010)

Alternatieve titel: De Vijand aan de Overkant

Documentaire

geregisseerd door Heidi Ewing en Rachel Grady

De schijnbaar rustige kruising van 12th Street en Delaware Avenue in Fort Pierce in Florida is een soort Ground Zero voor de slag om het abortusrecht in Amerika. Op de ene hoek staat een abortuskliniek A Woman's World en op de andere hoek staat het Pregnancy Care Center, een pro-life centrum dat abortuszoekers graag de pas afsnijdt naar de overkant. De documentaire volgt de ideologische oorlogsvoering die hier dagelijks plaatsvindt op de voet, waar vrouwen worstelen met hun zwangerschap.

Van de makers van Jesus Camp. Erg eng. Voor veel Nederlanders zal dit als gek overkomen maar voor iedereen die bekend is met (voornamelijk) het Zuiden en Midwesten van de VS zal dit erg herkenbaar zijn.

avatar van narva77
Ligt Fort Pierce toevallig aan de kust? Want dan kan men de Abortusboot van Women on Waves daar nl. ook naar toe sturen!
Oftewel een voorstander van abortus en baas in eigen buik.

avatar van narva77
"This bitch is getting on my nerves!"

Dit is een quote van een "cliënte" van het Pregnancy Care Center, die betrekking heeft op de eigenaresse van dat Centrum, waarvan ze bij dat centrum al dachten dat ze die cliënte bijna hadden "gered" uit handen van de Duivel. Later loopt ze over (letterlijk) naar de abortuskliniek, maar of zij later daadwerkelijk tóch een abortus heeft laten doen, dat heb ik eerlijk gezegd helaas niet onthouden.

Nou nou nou nou, daar stond ik toch echt serieus bijna op het punt om na de eerste 45 minuten gezien te hebben, een waardering van 0,5* in overweging te nemen....!
Want de eerste drie kwartier gaat het nagenoeg alléén maar over het "Pregnancy Care Center" van de Pro-life beweging, een stelletje religieuze, voor geen enkele rede vatbaar zijnde, manipulatieve en schijnbaar óók leugenachtige (want ze zouden eerder gemaakte afspraken niet altijd nakomen!), intimiderende, stalkende en uitermate irritante Christenen, die natúúrlijk de Enige Echte Waarheid aan hun zijde hebben!

Die hele dagen (schijnbaar) bijna niks anders te doen hebben dan op de stoep en de straat te staan met borden, kreten roepen, en die eventuele klanten die abortus overwegen intimideren en proberen om te praten en paaien om een gesprek aan te gaan in hún kliniek.

Tja, in discussie gaan met gelovigen is al bij voorbaat bijna altijd kansloos, dat valt bijna niet te winnen. Dat is het woord van God en de Bijbel versus het gezonde verstand, de ratio, de wetenschap, de wet- en regelgeving enz.

Maargoed, ik dwaal nu een beetje af. De reden dat ik na drie kwartier al een 0,5* in mijn hoofd had, was dat ik het wel héél erg eenzijdig en subjectief vond allemaal. En ik had ook sterk de indruk dat beide regisseuses zelf óók niet helemaal onbevooroordeeld en objectief waren (ook vanwege hun eerdere documentaire "Jesus Camp")....

MAAR, gelukkig, na 45 minuten komt dan ein-de-lijk de andere kant aan het woord. De mensen van de "A Woman's World" abortuskliniek. Wát een verademing zeg! De balans werd direct weer een beetje teruggebracht in de film, en geloof me, dat was érg hard nodig imho!
Wat volgde, vond ik toch wel een redelijk evenwichtig beeld van twee verschillende visies, verschillende opvattingen over leven en dood, twee verschillende interpretaties van normen en waarden. Gelukkig maar, want ik had er eerlijk gezegd niet aan moeten denken om een uitermate interessante en fascinerende docu als deze te moeten "straffen" met de allerlaagste waardering van 0,5*.

TIP:

ik had gisteren al de plaats Fort Pierce opgezocht op Google Maps, vanwege mijn topografische en geografische interesse, en ik had de bewuste straathoek van 12th St. en Delaware Av. opgezocht, en helemaal ingezoomd.
Als je hélemaal inzoomd tot het niet verder kan, kan je het zogenaamde 'Street View" bekijken. Als je dit doet, kan je, als je héél goed kijkt, een paar (2 of 3) mensen (waarschijnlijk van de Pro-life en Anti-abortus beweging) vlak onder een electriciteitspaal zien zitten, voor de ingang van de abortuskliniek, om te demonstreren en mensen in te palmen....!!

avatar van narva77
Komt morgenavond (maandag 6 december) op TV; op NED2 om 23.00 uur onder de Nederlandse titel "De Vijand Aan De Overkant" !

Aanrader!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Helaas wel een ingekorte versie, zoals te vaak bij docu's op de publieke omroep.

avatar van Haaampie
Nou ik zal het wel zien vanavond hopen dat ik het 45 minuten vol hou.

avatar van Moviestar1979
Onlangs heb ik deze documentaire ook bij de NCRV gezien.
Het betreft de ingekorte versie van ongeveer 54 minuten.

Het verhaal gaat over de strijd tussen de abortuskliniek A Woman's World en het Pregnancy Care Center.
De abortuskliniek wordt gerund door een echtpaar, maar een groep religieuze medewerkers van het Pregnancy Care Center hopen door hun demonstraties het bedrijf op te doeken.
Ze gaan hierin zelfs zo ver, dat ze vrouwen geld willen geven om hiermee het kind te kunnen onderhouden, of de huur te betalen.
Ze zijn van mening dat abortus alleen maar moord is.
Echter gaat het koppel van de abortuskliniek vaak genoeg een gesprek met de vrouwen aan, om zeker te weten of ze voor de volle 100% achter hun beslissing staan.
De volledige documentaire wil ik graag eens zien.

3,0 *