Chilsu wa Mansu (1988)

Zuid-Korea
Drama / Komedie

geregisseerd door Kwang-su Park
met Sung-kee Ahn, Chong-ok Bae en Joong-Hoon Park

Chilsu en Mansu zijn twee vrienden die als broodwinning reclameborden schilderen. Ze leven vrij comfortabel en maken lol met elkaar en hun vriendin Chin-a. Mansu's vader is een politiek gevangene, maar hij doet niets om hem te helpen. Chilsu kan alleen maar dromen van emigreren naar familieleden in Miami. Dan krijgen ze te horen dat Chin-a zal worden uitgehuwelijkt en dat Mansu's vader niet de, vanwege zijn zestigste verjaardag beloofde, vrije dag uit de gevangenis zal krijgen. Ze klimmen als reactie hoog op een reclamebord en gaan leuzen scanderen.

avatar van Baggerman
Geslaagde film met achter het lichte en lekker wegkijkende verhaal(volgens mij) aardig wat dubbele bodems en verborgen bedoelingen. Een bijzondere film vanwege de tijd waarin deze is gemaakt en waarin Zuid Korea wat betreft de vrije meningsuiting geen haar beter was dan het communistische Noord Korea.

Ik vreesde van tevoren wat voor fletse beelden zoals zoveel films uit die periode, maar dat valt mee. De film is goed bij kleur en geeft een leuk kijkje in het leven van de gewone man in Seoul in die tijd. Foute jaren tachtig muziek als soundtrack, maar wel passend.

Beide acteurs Ahn Sung-ki en Park Joong-hoon presteren prima.