• 10.535 nieuwsartikelen
  • 8.963.598 stemmen

In de Schaduw van de Overwinning (1986)

Oorlog / Drama | 109 minuten / 150 minuten (tv-versie)

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 109 minuten / 150 minuten (tv-versie)

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Ate de Jong

Met onder meer: Jeroen Krabbé, Edwin de Vries en Rijk de Gooyer

IMDb beoordeling: 6,3 (285)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 16 januari 1986

Plot In de Schaduw van de Overwinning

Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Een aantal verzetslieden overvalt het bevolkingsregister. Alles loopt in de eerste instantie gesmeerd. Nadien wordt toch een groot gedeelte van de groep opgepakt, waaronder de leider van het verzet. Dan neemt rokkenjager Peter de scepter over.

avatar van nachtschade

nachtschade

Na alle negatieve commentaren gelezen te hebben, viel de film me eigenlijk helemaal niet tegen.Een voldoende derhalve.

avatar van krabs_movie

krabs_movie

Mij viel vooral Tom Janssen op. Wat een geweldig acteur is dat toch. Ik kom hem iets te weinig tegen en is inmiddels op leeftijd,dus heel veel zal er niet bijkomen. De man kan mooi ingetogen spelen,en hij kan je de rillingen over je rug laten lopen. Was ook sterk in Penoza.

avatar van Carl

Carl

Bijzonder slechte regie.

Voorbeeld: in een verhoorkamer beginnen folteraars een gevangene pas te slaan als de deur open gaat. Een ervaren filmkijker wil geluid uit een folterkamer horen komen nog vóór de deur open gaat. Een treinstation waarbij de acteur zegt: kijk uit want het barst hier van de sd-ers in burger. Nou, dat had hij net zo goed niet hoeven zeggen want het straalde van de heren acteurs af - alleen de zonnebrillen ontbraken nog. En zo waren er vele voorbeelden van slecht regisseren en acteren in de film.

Jammer want het verhaal was prima, en de psychologie boeiend. de rolprent had veel beter kunnen zijn.

raymon schreef:
tja wat moet ik er van zeggen, er zit echt geen spanning in ik dat eerst van de vorige berichten zal wel mee vallen, dus niet. Het verhaal is ook niet echt boeiend, het camera werk en de belichting (voor de belichting) vind ik matig tot slecht. Het acteer werk is wel soms goed met de dialogen. De eind scene met Peter en Swarz en de granaat vond ik wel heel goed bedacht en zoals Youri al zie de film heeft net niet en haal het niet bij Soldaat van O.

En hoe heeft Ate de Jong het voor elkaar gekregen om toch hierna zijn amerikaanse debuut te maken. Hoe kan dat de man maakt vind ik persoonlijk geen goeie nederlandse films al probeert het wel!

En toch 3.5 ster geven ??

avatar van raymon

raymon

FrenkieTankie schreef:

En toch 3.5 ster geven ??

Word meteen bijgewerkt.

avatar van Brix

Brix

• 19230 berichten

Vanavond te zien op TV > Nostalgienet > 22:00 uur

avatar van Fransman

Fransman

Typische jaren tachtig film over het verzet, toen zo'n film vooral ook spannend, avontuurlijk en afwisselend moest zijn. Want zo was het verzet toch? Dus heeft deze film een hoog 'De Overval' karakter met die opnamen in de gevangenis. Spannend en afwisselend is de film zeker met z'n twee verhaallijnen. Sterk spel ook van Jeroen Krabbé en Edwin de Vries, en een glamourcast voor de bijrollen. Me geen minuut verveeld.

Maar dramatisch laat de film nogal wat steken vallen (zoals met die niet passende sleutel). Het scenario is rommelig, met te veel zijlijntjes, onnodige dialogen, niet uitgewerkte scènes, zodat het je nogal onverschillig laat wie wat overkomt. Maar het kijkt lekker weg en dat zal wel de bedoeling zijn geweest.

avatar van Robi

Robi

Het blijkt maar weer dat ik deze film dus al eens gezien had. Ik had hem al een waardering gegeven. In de jaren zeventig en tachtig zijn er veel oorlogsfilms gemaakt in Nederland. De een had meer succes dan de ander. Deze had volgens mij niet zoveel succes. Misschien was iedereen in 1986 ook wel al die oorlogsfilms zat. Toch is het wel een goede film. Twee verzetsmensen zijn los van elkaar bezig met hun eigen dingen, maar worden gedwongen om met elkaar samen te werken. Ondanks dat het verhaal wat warrig overkomt in het begin, bouwt het langzaam maar gestaag op en zit het toch wel goed in elkaar. En ook wordt er uitstekend geacteerd. Kortom een prima film in dit bekende Nederlandse genre.

avatar van 93.9

93.9

Heel vroeger wel eens gezien en sommige scenes heel goed bij gebleven.

Prima film. Ook met een piepjonge Nada van Nie.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Leuk vanwege rijk de gooyer.