Sampoganeun Kil (1975)

Alternatieve titels: The Road to Sampo | A Way to Sampo | 삼포가는 길

Zuid-Korea

geregisseerd door Man-hui Lee
met Il-seob Baek, Jin Kyu Kim en Suk Mun

In een strenge winter haakt een nog jonge zwerver aan bij een oudere veteraan om te overleven. Hun doel wordt Sampo, de geboorteplaats van de oude man. Onderweg stoppend bij een klein café wordt hen geld geboden als ze een weggelopen prostituee terug brengen. Ze vinden de jonge vrouw, maar in plaats van haar terug te brengen, laten ze haar aansluiten bij de reis naar Sampo. Het vrouwelijk element zorgt voor een opleving van het gemoed in de barre tijden, maar ook voor spanningen

avatar van Baggerman
Ooit na het kijken en geven van een mening (dat de klassieke Koreaanse film niet veel voorstelt) bij Sonagi (1979) - MovieMeter.nl aan beavis beloofd meer klassieke Koreaanse films te gaan kijken. Daar is nog niet veel van gekomen (slechts Dokjitneun Neulgeuni (1969) - MovieMeter.nl), maar Sampo stond al heel lang op mijn lijstje.

De film viel zeker niet tegen en is een heel mooie slice-of-life. Sowieso speelt het geheel zich af in een indrukwekkend besneeuwd landschap, waardoor er genoeg mooie plaatjes langskomen. Wel even irritant is de stem van Roh die nogal lawaaierig schetterend is. Maar als je daar doorheenbijt, ontvouwt zich voor je een fraai drama waarin het verleden van de karakters je langzaam duidelijk wordt. Het einde is passend en een beetje triest.