My Brother's Keeper (1995)

geregisseerd door Glenn Jordan
met John Lithgow, Ellen Burstyn en Annette O'Toole

John Lithgow zet twee uiteenlopende karakters neer als de tweelingbroers Tom en Bob Bradley. Beiden zijn toegewijde onderwijzers, maar Tom raakt besmet met het HIV-virus. Hij ontdekt dan dat zijn immuunsysteem hersteld kan worden via een transplantatie van Bobs genetisch identieke ruggemerg. Tom wil die behandeling, maar het is een zeer kostbare, experimentele ingreep die zijn verzekeringsmaatschappij niet dekt. Dit leidt tot een rechtszaak. Als de broers als laatste redmiddel steun proberen te krijgen van hun familie en de conservatieve gemeenschap op Long Island, komt de zaak in de openbaarheid. Dan komen ook de interne conflicten binnen de familie en tussen de broers aan het licht. Als voormalige seminariegangers zijn ze nog steeds diep religieus en hebben ze moeite hun homoseksualiteit in overeenstemming te brengen met hun katholieke geloof. Hun moeder Helen (Ellen Burstyn) ontkent hun seksuele voorkeur en hun zuster Joann (Annette O'Toole) is heel begripvol.