Marti, dupa Craciun (2010)

Alternatieve titel: Tuesday, after Christmas

Roemenië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Radu Muntean
met Mimi Branescu, Maria Popistasu en Mirela Oprisor

Paul Hanganu heeft een groot probleem. Hij houdt van zijn vrouw Adriana met wie hij tien jaar getrouwd is. Maar hij is ook verliefd op de mooie Raluca, de tandarts van zijn achtjarige dochtertje Mara. Paul en Raluca hebben sinds een half jaar een gepassioneerde relatie, wanneer Paul vlak voor Kerstmis voor een dramatische keuze wordt geplaatst.

avatar van Seamus
Nu, dit is acteren !
Jawel mensen, mocht het verhaal nog slecht zijn (wat het niet is) dan nog ging deze in mijn top 10 van 2010 komen.

Supercasting!

avatar van sonyjh
ik ben benieuwd!!!

Inderdaad een echte acteursfilm met vrij lange, zo te zien deels geimproviseerde scenes. Mooi.

Een verhaal dat met zoveel omzichtigheid verteld wordt dat ik er bijna bij in slaap viel. Je weet bij aanvang van de film al dat het te nemen besluit pijnlijk zal zijn.

avatar van Fuentes
Zeldzaam saai. Het goede acteren van Maria Popistasu maakt maar een klein beetje goed.
De scène bij de tandarts is echter bijna bijzonder door het ongelooflijk saaie ervan.

avatar van Movie-Addicted
Film net een halfuur gekeken, en afgezet. Is inderdaad een saaie film, maar wel goed acteerwerk. Ik ving bij het doorspoelen van de film nog een glimp op van mijn favoriete Roemeense acteur Dragos Bucur! maar goed, puur voor het acteren dan 2.5ster

avatar van depri83
Kan me voorstellen dat het voor sommigen wat langdradig was. Vond het echter wel aangenaam dat het niet een standaard vreemdgaan film was waar de emoties open en bloot op tafel liggen.
De nerveusheid van Raluca tijdens het bezoek aan de tandarts was perfect gespeeld. Het enige moment dat het echt venijnig wordt is als Paul z'n buitenechtelijke relatie aan zijn vrouw opbiecht, maar daarna gaat het al snel weer over naar onderhuidse spanning.

Ik heb wel genoten.

Na haar rollen in de buitenlandse films Sex Traffic en Man Zkt Vrouw was ik erg benieuwd naar deze Roemeense film met Maria Popistaşu. Dat viel toch een beetje tegen. Er gebeurt niet zo veel, hoewel geduld beloond wordt, want het tweede deel is beduidend boeiender dan het eerste.
Maar het is vooral een film met veel dialoog, waarbij de camera soms minutenlang op een vaste plaats blijft staan. Daardoor oogt de film heel erg traag.

Niettemin maakt het verhaal en het voortreffelijke acteerwerk de film toch nog wel interessant. Maar na het zien van een aantal heel mooie Roemeense films had ik beter verwacht.

Ik krijg weleens het gevoel dat alles wat die Roemenen aanpakken goud oplevert. Nu zie je natuurlijk ook wellicht alleen de parels, maar dan zijn dat er toch nog steeds een paar per jaar. En neem nu dit. Man heeft affaire met een tandarts en uiteindelijk gaat alles toch wringen. Geen Roemeense misstanden, geen bureaucratie op politiebureau of in ziekenhuis, gewoon een alledaags thema. Maar dan wel typisch Roemeens uitgewerkt. Stilstaande camera, lange dialogen, veel scene-setting. Maar ik zat weer op het puntje van mijn stoel. Er wordt gaandeweg ook steeds beter geacteerd en het laatste halfuur is gewoon schrijnend. Hele knappe film.

avatar van shanti
goed gespeld; niet verveeld; goed regie...alleen het achtergrondse geluid van autos buiten is erg vervelend..daarom een 3,5 ipv 4 sterren!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ook ik was weer onder de indruk. Erg knappe sfeersetting. Met de alledaagse rompslomp van een huwelijk waarbij de film niet de fout maakt te suggereren dat er in wezen iets fout zit, het huwelijk lijkt gewoon goed. Ondanks hele subtiele tekenen van sleur die anderen accepteren, maar Paul spiegelt aan zijn affaire.

Het acteren wordt hier al veelvuldig geroemd en dat is terecht. Maar dat is niet het enige. Deze film is ook groots in timing. En dat zit 'm ook in de montage. Scenes lopen lang door en worden spannender. Ongemakkelijke stiltes.

Iemand heeft hier kritiek op het achtergrondgeluid (van auto's o.a.), dat vond ik nou net een sterk punt. In de adembenemde scene waarin het bedrog uitkomt, klapt het leven van Adriana volledig in, maar leeft de wereld gewoon verder alsof er niets aan de hand is.

avatar van jippie2010
Waar is de kijkwijzer eigenlijk op gebaseerd?
Deze film is niet voor alle leeftijden

Het klassieke verhaal van overspel en de nare inpact op de man-vrouw-kind relatie op een heel eenvoudige, maar gevoelige en intieme manier gebracht.
Schitterende vertolking van Mirela Oprisor (de echtgenote) in de scène waarbij een eerste reactie wordt losgemaakt en van Mimi Branescu (de echtgenoot), voortdurend met twijfel en schuld overladen wanneer vrouw en kind zich onbewust het dagelijks, vertrouwd gedoe beleven.
Goed, zonder veel franje en echt. Roemeense films ontgoochelen zelden.