Countdown to Zero (2010)

Documentaire

geregisseerd door Lucy Walker

Tijdens de Koude Oorlog lag de publieke focus op de atoombom. Dan was de Koude Oorlog voorbij en trok de mensheid zich terug in ontkenning. Eigenlijk is het gevaar van een nucleaire vernietiging nooit verdwenen: integendeel, het is alleen maar groter geworden. Countdown to Zero voert ons naar een verschroeiende, hypnotische reis rond de wereld om de voelbare mogelijkheid van een nucleaire ramp te onthullen en om een probleem aan te kaarten waarvan de menselijke overleving afhangt.

avatar van Jawaddedadde
Actueel thema, docu wordt ook vertoond op Cannes.

Is van de hand van de makers van An Inconvenient Truth en het lijkt er op dat men opnieuw de wereld een geweten wil schoppen.

Zie in de trailer weer heel wat bekende politici opduiken maar ook zogenaamde schurkenstaten als Iran en Noord-Korea. Uiteraard kan het begrip 'terrorist' niet uitblijven. Ik hoop alleen maar de de maker ook de hand in eigen boezem steekt en niet onvermeld laat dat de VS nog steeds het grootste aantal nucleaire wapens bezit.

Actionfreak
Jawaddedadde schreef:
Actueel thema, docu wordt ook vertoond op Cannes.

ik Zag de trailer bij toeval op youtube, en wekte mijn interesse. Dit ziet er goed uit!

Hier de prachtige soundtrack uit de trailer: Audio Machine - Redemption

avatar van Masterchief
interessante docu over kernwapens vandaag de dag met toelichting van de geschiedenis erbij.

avatar van Petina
dann, mooie tekst hierboven maar heb je dit zelf geschreven of gekopieerd, geplakt?
Er staan nogal wat boude uitspraken in.
Desondanks ga ik toch de film zien.

Petina schreef:
Er staan nogal wat boude uitspraken in.
Desondanks ga ik toch de film zien.

Gewoon copy/paste natuurlijk

Niburu - onthullend en bewustmakend nieuws - niburuarchief.nl

avatar van RickZ
DocuDrama over het continue wereldwijde atoombommengevaar en wat er mis kan gaan. Interessant, niet zo boeiend en achteraf toch het idee dat de helft minimaal overdreven (of zelfs verzonnen) is...

avatar van SPT
SPT
dann schreef:

We weten dat er geen werkelijke, door moslims opgezette organisatie als Al Qaeda bestaat. Wel door de CIA en Mossad ingehuurde idioten die op bestelling terroristische aanslagen plegen.

Dit lijken me tamelijk ongefundeerde uitspraken. Ik geloof niet zo in duistere complotten waar een groot aantal mensen bij betrokken is, om de simpele reden dat de kans dat het uitlekt dan erg groot wordt. Helemaal bij een massamoord op de eigen bevolking convergeert de kans dat iemand gewetensnood krijgt denk ik al snel naar 1. Geen rationeel mens zou hier bovendien aan meedoen, omdat de consequenties (gevangenisstraf etc.) zou het ooit uitlekken enorm zijn.

De film is uiteraard volledig eenzijdig en behartigt slechts de kapitalistische belangen van de VS en hun belangrijkste bruggenhoofd in Azië, Israël.

Ik denk niet dat kapitalistisch vs. niet kapitalistisch er iets mee te maken heeft. Het gaat hier om veel algemenere belangen: veiligheid.

Men noemt de atoomwapens van Noord-Korea en Pakistan als groot gevaar, en zwijgt uiteraard in alle talen over de arsenalen van Israël en India, twee landen die het non-proliferatieverdrag nooit hebben ondertekend, maar die wel over kernwapens beschikken.

Een weldenkend rationeel mens wil een atoomoorlog tegen elke prijs voorkomen, omdat wraakacties ook voor de eigen bevolking catastrofale gevolgen hebben. Daarom beperkt het gevaar zich bij stabiele democratieën tot fouten (het per ongeluk afvuren van atoomwapens waardoor een oorlog wordt ontketend). In het geval van de landen die jij noemt, zoals Iran, Pakistan en Noord Korea, is de kans aanwezig dat atoomwapens in handen komen van minder rationele mensen die geen bezwaar hebben tegen het begaan van een massamoord.

avatar van Zeriel
Het stukje van Dann is nog onevenwichtiger dan de film, het klopt iig niet. Israël wordt eindelijk eens gewoon genoemd als kernwapenmacht met jaartal. Dit was altijd taboe, eindelijk wordt dat eens gewoon gezegd. Alleen wordt er verder veels te weinig aandacht aan besteed. Ook India wordt duidelijk genoemd, dus ofwel Dann heeft de film niet gezien, of idd zijn tekst geknipt en geplakt zonder hem te lezen.

Des te meer aan Iran, daar heeft Dann zeker een punt. De pijlen worden vooral op Iran gericht. Het is dan weer naief te denken dat Iran ze "niet heeft", ze hebben ze mogelijk al, en ze zijn er in ieder geval mee bezig. Het is hun goed recht. Ze worden voortdurend bedreigt door de V.S. en Israël en het Westen. De V.S. zijn gewoon hun buurlanden binnengevallen, en houden ze bezet. Turkije is ook lid van de Navo en heeft ook gewoon kernwapens in huis, net als andere Navo-landen zoals Nederland en België.
Dit wordt niet eens vermeld in de docu, dus éénzijdig is ie zeker.

Bij Noord-Korea wordt iig duidelijk gezegd dat zij kernwapens ontwikkeld hebben doordat de V.S. zomaar Irak binnenvielen. Hier wordt verder niet op ingegaan.

Ook de boude veronderstelling dat als Iran kernwapens heeft, Hamas ze dan ook heeft. Een losse uitspraak die er tussen geplakt is, en totaal niet onderbouwd wordt. Lijkt mij buitengewoon onwaarschijnlijk. De Contras hadden ook geen beschikking over kernwapens, ook al werden ze gesteund door de V.S.. Die Iraniërs zijn niet gek, daar zouden ze niks mee winnen.

Verder heeft de V.S. enorm veel kernwapens over de hele wereld, in Navo-landen, overal in kernonderzeeërs en god weet waar nog meer. Ze zeggen dat ze de wapens hebben voor hun eigen veiligheid, terwijl ze zelf de voortdurend allerlei landen bedreigen met hun (kern)wapens.

Wat dan weer wel goed was, om te laten zien dat er bij de VS een aantal kernrampen door een godswonder niet hebben plaatsgevonden. Wat betreft is de docu wel de moeite waard.

De film sluit dan af met een nogal klef amalgaam van wereldbewoners die "Zero" -kernwapens willen. Natuurlijk dat willen we allemaal, maar het is wel hopeloos naief, om te denken dat dat gaat gebeuren met de huidige mentaliteit van vooral het Westen; wij mogen ze hebben en jullie niet, behalve als zo groot en machtig bent als Rusland of China (+ India), of een bondgenoot als Israël.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Oppenheimer's deadly toy.

Dat je de angstaanjagende documentaire over de krankzinnige wapenwedloop met kernraketten en andere nucleaire vernietigingsgekte suggestief en manipulatief kunt noemen, is een inkoppertje. Dat is het namelijk overduidelijk. Hetgeen normaliter ook geldt voor iets van de hand van bijvoorbeeld Michael Moore en andere documentairemakers, maar hier misschien wat pijnlijker en minder geraffineerd omdat de link met terrorisme gelijk wordt opgevoerd. Ook zijn de zogenaamde 'talking heads' vooral verknipt tot griezelige soundbites, die ongetwijfeld kloppen maar doen denken aan een moderne 'exploitation'-voorlichtingsfilm. Maar er moet ook voorgelicht, zo blijkt helaas.

Het zit natuurlijk allemaal iets complexer en minder hypocriet in elkaar, en vreemd genoeg tegelijkertijd ook verschrikkelijk simpel; als één gek drukt en de rest reageert, is de wereld binnen enkele uren compleet verwoest. Niets geen post-apocalyptische films en andere Day Afters die ook maar een beetje in de buurt van de waarheid komen. Als het niet door de klap is, sterf je alsnog door radiatie, zuurstofgebrek en andere ellende terwijl je levend wordt verbrand. Geen leuk vooruitzicht. Je zou bijna hopen op zombies of enkele dagen van avontuurlijk uitstel. Het moge helder zijn; over en uit. Binnen 24 uur mist de aarde haar oppervlaktelaag. Bomen zullen daadwerkelijk smelten.

Dat de wereld aan een zijden draadje hangt, weet ieder weldenkend mens. Daarom wordt er volop gefeest en genoten van de geneugten des levens, is er kunst, muziek, film en ander moois zoals de alles overstijgende liefde tussen mensen. Op dat laatste moeten we maar blijven gokken. Want wie diep door het scherm in Oppenheimers ogen kijkt, ziet de verontschuldiging weerspiegelen. What might save us, me and you, is if the Russians love their children too. Herman van Veen reageerde in de jaren '80 op Doe Maar en hun protest-hit. Sting deed het iets internationaler. Frankie ging naar Hollywood en zong 'Two Tribes'. En toen waren we het vergeten. Oud nieuws. Brrrr...

Goed.

avatar van Knisper
Copy-paste van een andere site (met daarin een politieke discussie) verwijderd.