Majesteit (2010)

Alternatieve titel: Majesty

Nederland

geregisseerd door Peter de Baan
met Carine Crutzen, Gijs Naber en Marcel Hensema

'Majesteit' speelt zich af net na het overlijden van Claus. Beatrix moet een troonrede voorlezen waar verschillende punten in staan waar ze het totaal niet mee eens is. Een uur voordat de troonrede begint komt Premier Balkenende naar haar toe, hij eist dat er stukken worden aangepast. Dat is voor haar het begin van een emotionele reis die laat zien welke onmogelijke eisen de monarchie stelt aan de mens. Beatrix blikt terug en denkt aan haar verblijf in Canada tijdens de oorlog en de Hofmans-affaire. Is het verstandig dat ze afstand doet van de troon, met wie kan ze daar over praten, wie is te vertrouwen?

robertus65
Het één en ander wekt mij toch vooral op de lachspieren, enerzijds de belachelijkheid van de monarchie of anderzijds de verbitterde zure teksten die ZKH uitkraamt. Ik weet niet wat de regisseur hiermee wil, erg serieus kwam het niet over, en als dat wel zo is, wordt het tijd om de monarchie af te schaffen, ZKH kwam toch over als een verbitterde, zure, ouwe, wereldvreemde en gemuilkorfde vrouw, die ruzie met alles en iedereen heeft en die zich Koningin Eenoog in het land der blinden voeld, omringt door slappe ministers en mensen die vooral gewoon willen zijn en zij mag dan één keer per jaar opdraven om mee te doen aan een toneelstukje uit 1850. Wat betreft de monarchie zou ik zeggen: afschaffen, één keer minder koekhappen per jaar kunnen we wel missen.

Aardige film, maar het mist toch wel de kracht van bijv. The Queen.

avatar van Toontje35
Redelijke film (mijn versie duurde overigens maar 80 minuten)
Boeide toch niet echt; dat was een beetje het probleem.
Je krijgt een leuk kijkje achter de schermen en daar blijft het bij.

Als je het allemaal niet te serieus neemt is deze film vol scherpe dialogen een genot om naar te kijken. Sterk spel van vooral Carine Crutzen, Jeroen Willems en Marcel Hensema.

Na een half uurtje hebben we hem maar uitgezet, er gebeurde in de film gewoon helemaal niks. Later nog weer aangezet maar kom mij zo weinig boeien dat ik ondertussen de krant heb zitten lezen. Heel jammer want volgens mij is het niet een goedkope film geweest.

avatar van Keane1983
Het is een serieuse versie van Koefnoen...alleen Willem Alexander leek een beetje, maar Jan-peter was gewoonweg lachwekkend.
Dit gezegt te hebben over de cast, is het acteerwerk wel redelijk. Qua verhaal heeft deze film helemaal niets te bieden. Althans het verhaal deed me helemaal niets!!
Ook ik had moeite de stopknop niet aan te raken...want het was een martelgang.
Wat gauke hierboven aangeeft "als je de film niet serieus neemt" deze vol scherpe dialogen zit.
Dit klopt ook wel weer, maar toch kon ik de film niet los zien van het koningshuis.
Achja...het was een klein kijkje in de keuken van de Orjanjes (hoewel ik betwijfel hoeveel er op echtheid is gebaseerd).
Persoonlijk denk ik dat ze meer uit deze film hadden kunnen halen...want volgens mij is dit inderdaad geen goedkope film geweest.

avatar van Queen-Bee
Mooi portret, vooral de details dat ze steeds letterlijk zichzelf tegenkomt. Niets gaat ten koste van de waardiheid van onze Koningin Beatrix

avatar van Fran
Wat ik moeilijk vind bij het beoordelen van deze film is dat ik deze personen dagelijks op het nieuws zie en dat ik er eigenlijk al een eigen mening en interpretatie over heb. Deze komt niet helemaal overeen met hoe de regisseur deze personen heeft neergezet waardoor het voor mij moeilijk werd om goed in de film te komen.

Het acteerwerk vond ik redelijk. Net zoals hierboven aangegeven vond ik ook alleen Willem Alexander lijken. Sommigen deden nog een beetje hun best om een beetje het personage na te doen maar als ik Maxima als voorbeeld neem dan is hier toch geen moeite gedaan om ook maar enigszins haar manier van praten of bewegen na te doen.

Het verhaal vond ik ook wel een beetje saai. Ik had niet echt het idee dat ik echt een blik in het leven van de koningin kreeg en ik heb ook niet het gevoel dat ik er iets van geleerd heb. Wat ik wel heel sterk vond overgebracht was de eenzaamheid en de rouw van de koningin. Maar verder moet ik helaas zeggen dat ik niet zo heel erg onder de indruk was.

avatar van booyo
Een interessante film over Hare Majesteit. Goed geacteerd, interessant verhaal en ook het filmwerk zelf was dik in orde. Ben benieuwd in hoeverre alles (haar karakter, verleden etc.) ook daadwerkelijk overeen komen met de echte Beatrix. Komt dan niet echt over als een erg gelukkig persoon. Ik mag verder hopen dat de ontmoeting tussen Beatrix en Mabel verre van realistisch is, vond ik echt een belachelijke scène. Slotscène vond ik daarentegen prachtig gedaan.

Goeie film waarin een blik wordt geworpen achter de schermen van het Nederlandse koningshuis. Het verhaal speelt zich af op de dag van de troonrede van 2003, maar door vele flashbacks passeren ook een aantal andere belangrijke gebeurtenissen de revue. Ondanks dat het soapgehalte redelijk hoog ligt en de personages op het randje van karikaturen balanceren, blijft het toch boeiend. Verder ziet de productie van de film er uitstekend uit.

avatar van Jessen0wnt
Voor mij wel een meerwaarde voor de Nederlandse filmwereld. Bijzonder qua verhaal, maar ook stijl in dialogen. Natuurlijk, koninklijk huis praat anders dan ''burgers'', maar toch was er een hoog-niveau qua communicatie tussen de spelers. Iets theatraal, heel sterk. Verder leuk om een klein beetje achter de schermen te kijken. Verder visueel onderhouden, boven gemiddeld. Leuk, en goed. 3,5 ster

erik1677
Sommige dingen vind ik heel goed maar sommige dingenook heel erg knullig.
Diegene die Beatrix en diegene die claus speelt vind ik wel heel erg goed.
Vooral die acteur wat Claus speelde was echt supergoed, maar daar om heeb zie je ook wel heel veel knullig acteerwerk, zelfs van gerenomeerde acteurs en dat doet helaas afbreuk aan de film.
Persoonlijk had ik denk ik ook liever een film gezien over een jeugdiger Claus en Beatrix.

avatar van Dogie_Hogan
Wat een deceptie, leek wel amateurtoneel ('jan klaasen en katrijn') . Deze film haalt bij lange na niet het niveau van beide vrij recente tv-miniseries over het NL vorstenhuis.
IMDb *2/10,

avatar van mystica
Beetje teleurgesteld over deze toch wel traaglopende film waarin feitelijk vrij weinig gebeurd. Een detaillistisch stukje uit het leven wordt sterk uitvergroot weggezet (nl. de onenigheid over de tekst) en de liefde tussen haar en Claus. Verder is er weinig te beleven. Na films over Elizabeth e.d. gezien te hebben vind ik dit niet erg super boeiend. Verbaasde me over hoe ze zou zijn en hoe haar zoons zich opstellen. Vraag oprecht af of ze werkelijk zo is. Als ik zo ontevreden met mijn baan was, had ik allang wat anders gedaan.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Uitstekend achtergrond muziek/geluid
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Een goede Nederlandse film...

avatar van 93.9
Vooral viel de mooie muziek op.
Film is zeker niet slecht, einde ook best mooi.
Bijna 3,5, maar ja blijft wat vreemd te kijken naar zulke bekende personages die vaak zo niet 'erop leken'.
Daar moet je je overheen zetten, zo niet wordt het een slechte koefnoen.

Redelijke film, en ook wel interessant.
Carine Crutzen doet het redelijk als Beatrix, maar de gelijkenissen tussen de acteurs en hun personages zijn wel erg ver zoek, daarin was de reeks 'Beatrix' met Willeke Van Ammelrooy als de koningin stukken beter.

avatar van jipt
Goed gespeeld maar verder vrij standaard koningsdrama. Het had van mij allemaal nog kritischer en scherper gemogen. 2,5*

avatar van Pelagatti
Vreselijk matige en saaie vertoning deze film. Dat hier überhaupt ruim anderhalf uur film aan gewijd is ... man man man. Zonde! Er gebeurd (vrij) weinig. Personages worden erg onder de maat neergezet. Beatrix wordt neergezet als een ouwe onsympathieke zuurpruim. Misschien is ze dat ook wel. Ik vraag me af of het Koningshuis toestemming gegeven heeft om deze film te maken. Geen reclame in elk geval. Mocht je twijfelen om deze film te gaan bekijken. Vooral niet doen! Overslaan... het is echt zonde van je tijd!

Kon er niet enthousiast van worden. Altijd tricky om van figuren die wereldberoemd zijn in Nederland en derhalve feilloos in ons geheugen staan gegrift een film te maken, want je bent dan automatisch erg bezig om te kijken op welke punten de acteurs de plank misslaan. Alleen Hensema kwam in de buurt van de echte JP, de rest bleef bij een technisch redelijke maar qua looks mislukte imitatie. Door dat gebrek aan identificatiemogelijkheid kom je nooit echt in het ook al niet bijzondere verhaal. Een dun verhaal bovendien wat toch vooral een niveau much about nothing uitstraalde. meer amateurtoneel, dan een volwaardige speelfilm.

Puur mijn mening, hoe het koningshuis weg gezet word, en dan vooral Koningin (Prinses) Beatrix, heb ik mij mateloos aan zitten irriteren. Ze word afgeschilderd als monster. Er worden dingen “gezegd” en gedaan, waarvan ik denk dat het nooooooit zo in werkelijkheid zou zijn gegaan.
Er zijn zat documentaires en biografieën / films uitgebracht die op waarheid gebaseerd waren, hierin was nooit een sarcastische valse zuurpruim achtige Beatrix vertoont. Ik kan dit ook niet geloven dat ze ook maar een beetje zo zou zijn.

Opzich vond ik de film zelf goed, alleen kon ik hem niet serieus nemen of ook maar echt gekoppeld zien aan ons koningshuis.
Beetje jammer dus.