Once upon a Crime... (1992)

Komedie / Mystery

geregisseerd door Eugene Levy
met John Candy, James Belushi en Cybill Shepherd

Twee Amerikanen op reis in Europa vinden een hond. Er blijkt een flinke vindersloon voor de hond te zijn en ze besluiten hem naar zijn eigenaar in Monte Carlo te brengen. Daar aangekomen blijkt de eigenaar vermoord te zijn. Zelf worden ze onmiddellijk gezien als verdachten. Een inspecteur onderzoekt de zaak en trommelt allerlei in het plaatsje aanwezige Amerikanen op die hij verdenkt. Daaronder een verstokte gokker en een a-sociaal echtpaar.

Dappere poging tot screwball comedy, maar het is allemaal net niet wat moet het zijn. Hier en daar grinnik je eens wat, maar van de bank rollen van het lachen? Nee, dat niet. Daarvoor zijn eenvoudig te weinig grappen echt leuk.

En was het niet Groucho Marx die ooit beweerde dat komedie muziek is? In komedie moet een goed ritme zitten en deze film zit regelmatig naast de maat. Belangrijke personages worden plompverloren geintroduceerd, verhaallijnen worden afgeraffeld, het soort zaken dus dat er voor zorgt dat je tussendoor eens op de klok kijkt in plaats van dat je meegaat in het verhaal.

Ik denk dat ik nog redelijk aardig ben als ik hem een rapportcijfer 5 geef.

**½

avatar van De GeuS
Lekker luchtige film; amper verhaal, veel bekenden en genoeg grappige scenes; 3,5 ster

deze film heeft een plot dat bijna net zo onlogisch als fantastisch is soms met een vleugje flauwe humor! alle amerikanen die in monte carlo geraken en er vervolgens een amerikaanse rotzooi van maken, écht heel grappig.

****

Ik moest heel erg lachen om deze film want het heeft een hillarische inhoud boordevol rake grappen, en john candy met zijn veelzijdigheid laat zien dat je humor ook kan treffen in serieuze situaties.

Regisseur is de pa van Jim in American Pie.

Zeer onderhoudende film die me eigenlijk heel veel deed denken aan een ouderwetse klucht ala John Lantink. Maar dan wel een goeie gelukkig. Zonder dat ik er echt voor in de stemming was heeft de film me in ieder geval een aantal keren flink aan het lachen gekregen en het verhaaltje is daarbij ook nog eens vrij aardig. Ik vond zelf de rol van de inspecteur erg goed en de grap van de aansteker die het steeds niet deed dan opeens een steekvlam produceerd vond ik geweldig gevonden. Al met al 3* voor deze geslaagde comedie.

avatar van predator
Ik vond het erg flauw en warrig. Ik hou best van onderbroekenhumor maar dit was allemaal wel erg suf.

1,0 *

grappige film

avatar van Antonev
Hartstikke leuke film hoor! Heb hem jaren geleden op video gekregen en uit nostalgie zet ik hem zo nu en dan nog eens op.

avatar van tommykonijn
Ah, zo'n film die ik probeerde te scoren in de tijd dat ik alle John Candy films in de videotheek was aan het huren. Ondanks dat tot mijn grote vreugde relatief onbekende films als Armed and Dangerous, Going Berserk en Volunteers wel aanwezig waren, ontbrak Once upon a Crime uit het aanbod. Toen ik de dvd een tijdje terug in Londen zag liggen, kon ik het niet laten deze film alsnog mee te nemen.

Dit was echt compleet gestoord, zoals wel vaker het geval is bij films met Candy. Meer dan een absurde 'whodunnit' is het eigenlijk niet, maar ik had ook niet anders verwacht. De film heeft even tijd nodig om op gang te komen, maar gelukkig gebeurt dit uiteindelijk wel. Hilarisch wordt de film niet gauw (hoewel Candy die zich vast lult en een uit de duim gezogen vluchtroute moet reconstrueren echt prachtig is ), maar er zitten evengoed diverse leuke vondsten in. Het verhaal is leuk om te volgen, je speculeert als kijker mee en de cast heeft het zichtbaar naar hun zin gehad. Naast Candy zijn ook Jim Belushi, Cybill Shepherd, Sean Young en Richard Lewis goed in vorm. Soms is er wel wat overacting in het spel, maar binnen deze context kan ik dat goed verdragen. Het hele verhaal is ontzettend hysterisch, dus het past erbij dat de cast zich daar zo nu en dan naar gedraagt.

Dit is absoluut geen memorabele film, maar ik heb me wel uitstekend vermaakt. Als je de acteurs uit deze film kan waarderen en een ietwat foute whodunnit niet schuwt, kan ik je garanderen dat je je hiermee gaat amuseren. Ik vond het in ieder geval een zeer aangenaam tussendoortje.