ad
  • 8.146.307 stemmen

Simon Werner A Disparu… (2010)

Drama / Mystery | 87 minuten

Genre: Drama / Mystery

Alternatieve titel: Lights Out

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Fabrice Gobert

Met onder meer: Jules Pelissier, Ana Girardot en Serge Riaboukine

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 10 maart 2011

Over Simon Werner A Disparu…

Maart 1992, een voorstad van Parijs. Tijdens een feest ontdekt een stel tieners een lichaam in de bosjes. Een lichaam dat levenloos lijkt te zijn. Twee weken eerder komt Simon, een 16-jarige tiener, niet opdagen in de klas. Daarnaast worden er bloedresten gevonden in de klas. Is hij gevlucht, gekidnapt, zelfmoord, moord? Een paar dagen later wordt Laetitia, een scholiere uit dezelfde klas, vermist. De volgende dag verdwijnt Jean-Baptiste, een derde scholier. De geruchten beginnen zich te verspreiden en de angst slaat toe...

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Mislukkingen zijn voor mij net zo interessant om te analyseren als meesterwerken, misschien zelfs nog wel meer (hoewel ook moeilijker soms).

avatar van flaphead

flaphead

weer een film die er niet uit lijkt te halen wat erin zit. het mysterieuze/spannende wordt niet goed opgebouwd naar mijn idee, althans, het gevoel komt niet over. dat komt voornamelijk door de 'gebrekkige' reacties, die wat ongeloofwaardig overkomen. als er 3 mensen uit 1 klas verdwijnen, lijkt me dat iets meer dan een pauzepraatje. het acteerwerk helpt ook niet mee.

de vertelling uit verschillende oogpunten is niet nieuw en ik was er een beetje huiverig voor, maar op zich komt het niet vervelend uit de verf; weinig overlap en geinige nieuwe inzichten over eerdere scenes. het doet af en toe alleen beetje aan als 'jongens die een spannend avontuur beleven', als ze bijvoorbeeld zo met een zaklamp het bos in gaan op zoek naar het lijk.

de grootste teleurstelling voor mij zat hem echter vooral in het einde. eigenlijk geeft het daarmee aan dat je de hele film naar iets 'leegs' hebt zitten kijken. bijna alles wat er gebeurde had helemaal niks te maken met hetgene waarmee 'het balletje is gaan rollen'. dat een extern persoon de aanleiding is en ook nog eens totaal niet duidelijk is waarom het gebeurd (het lijkt geen beroving, veel te onlogisch), was een anti-climax. jammer.

avatar van 93.9

93.9

Mensen die klagen over anti climax hebben er niets van begrepen.

De film is gewoon realistisch, de jongeren zitten in een verwarrende leeftijd dus verzinnen ze er van alles bij. Echter de waarheid is minder complot-theorie.

Ruime voldoende. Jammer van Killing Joke, da's 80s muziek en geen 90s. Voostad van Parijs loopt niet achter...

Tarkus

Mooie vertolkingen dat wel, maar het verhaal, dat sprak me totaal niet aan.

Het kon me nooit boeien, hoewel het een zeer hedendaags thema is.

avatar van Montorsi

Montorsi

93.9 schreef:

Jammer van Killing Joke, da's 80s muziek en geen 90s.

Lees ook pas in de synopsis dat het in de '92 zou spelen. Ging eigenlijk ook uit van de jaren 80. Wilde ook juist zeggen dat ik de sfeer niet zo eighties vond.. maargoed dat verklaart al waarom.

Afijn prima filmpje, dat jammer genoeg een klein beetje afzwakt halverwege. Het heeft wel wat weg als Elephant. Goeie muziek natuurlijk ook en een leuk verhaaltje, maar het kon ietsje sterker allemaal. De anti-climax vond ik eigenlijk juist wel goed. Typisch en wrang . ruime 3*

avatar van Robi

Robi

In een middelbare schoolklas komen opeenvolgend op mysterieuze wijze diverse klasgenoten niet meer opdagen. Het verhaal is op een erg boeiende manier gefilmd door hetzelfde verhaal iedere keer opnieuw te laten zien maar dan vanuit de diverse oogpunten van de afzonderlijke scholieren. Hierdoor kom je iedere keer weer scenes tegen die je al eerder hebt gezien, maar dan iedere keer met weer een beetje meer en extra informatie. Alsof je een puzzel aan het leggen bent. Deze manier van filmen werd later ook in de film De Geheimen van Barslet (2011) gebruikt. Uiteindelijk stelt het verhaal niet zo heel veel voor en zijn een hoop mysteries helemaal niet zo mysterieus. Maar je krijgt wel een leuke kijk op de afzonderlijke personen, de relaties met elkaar, hun puberale gedrag en hun ontluikende sexualiteit. En daarmee was het toch een erg genietbare film.

avatar van Boenga

Boenga

• 2020 berichten

Leuk opzet; slecht uitgewerkt.

Met vooral veel saaie gesprekken van een groep adolescenten die bijzonder weinig te vertellen hebben.