The Domino Effect (2012)

Verenigd Koninkrijk / Nederland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Robert de Hoog, Theo Maassen en Jelka van Houten

Wat zou er gebeuren met families wereldwijd wanneer de immer stijgende economie in elkaar zou storten? The Domino Effect is een portret van enkele van deze families en de gevolgen van deze instorting. Zo is daar bijvoorbeeld Nick, die in de gevangenis heeft gezeten en de kans krijgt om in het restaurant van Kai en Antoinette te werken. In zo'n tijd van wereldwijde crisis is iedereen meer met elkaar verbonden dan je zou denken.

Een verhaal over de wereldwijde kredietcrisis. Een realistische, ontroerende, confronterende en deprimerende mozaïekfilm, die zich over de gehele wereld afspeelt en die de kettingreactie (het omvallen van dominosteentjes) laat zien wanneer er een bank failliet gaat. De omvangrijke cast speelt uiterst solide en geloofwaardig. "Kleine en menselijke verhalen maken de crisis meer invoelbaar en inzichtelijk", las ik. Dat is waar, maar ik denk wel dat de verhalen sterker waren geweest wanneer er minder gevallen/situaties aan bod waren gekomen; nu is de film wel erg volgepropt.

avatar van Zeriel
"We are all connected!"
De boodschap van de film. Anno 2013 weten we dat wel.

Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een keurige verbeelding van dit gegeven aan de hand van o.a. het omvallen van een bank, in de vorm van een collage aan verhaaltjes die aan dit gegeven vast geplakt zijn.

Weinig verrassend, fragmentarisch, voorspelbaar, afstandelijk, teveel protagonisten waarvan er geen enkele uitspringt. Verder geeft de film ook geen inzichten in hoe het mis ging.

Als speelfilm niet boeiend omdat je niet echt mee kunt leven met de personages of zelfs niet met één. Inhoudelijk niet interessant omdat de film verder vrij oppervlakkig is.

GZN
Geen erg slechte film, maar het kwam net niet helemaal uit de verf.

robertus65
Werkte inderdaad niet, de film had zelf last van een domino effect.

Voor een Nederlandse film was het niet echt slecht

Dominootje
Een goede film, maar voor mijn gevoel "onaf"
Er had dus meer ingezeten!

avatar van cantforgetyou
Vreselijk wat een slechte film. Super saai. Die acteurs. Niets zeggende personen. In de prullenbak ermee.

avatar van adso
steriele crisis ellende.

UItstekende film over de globale gevolgen van de huidige economische crisis, maar dan op micro- en persoonlijk niveau. Het duurt even voordat je de connectie ziet tussen de vele verschillende personages, verhaallijntjes en wereldwijde locatie maar door de constant vlotte schakeling tussen de verschillende verhaallijntjes, blijft het geheel voorzien van een bepaalde spanning. Door de overdaad aan personages, is niet alles even volledig uitgewerkt. Vandaar net geen 4.0 sterren.

avatar van pvl63
Babel-achtige raamvertelling komt niet geheel uit de verf. Het verhaal blijft m.i. te vlak. Toch is het een interessante film die de moeite waard blijft om uit te zien.

Wat een rommeltje.
Bovendien deprimerende film.
Snel vergeten.

avatar van SnakeDoc
Het ene stukje beter dan het andere. Leuk probeersel.
Vond Bracha wel erg goed spelen.

Verder niet een film die zal blijven hangen.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Theo Maassen...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Redelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van GeniusMove
Verschrikkelijk wat wordt ik hier moe van. Weer zo een misser. ooooh oooh dominoooo. Nu even een bakje koffie.