Bool-sin-ji-ok (2009)

Zuid-Korea
Horror

geregisseerd door Yong-Joo Lee
met Shim Eun-kyung, Young-nam Jang en Bo-yeon Kim

Wanneer de dertienjarige So-Jin verdwijnt, keert haar oudere zus Hee-Jin terug naar de flat van hun godsdienstwaanzinnige moeder. Agent Tae-Hwan, die de zaak wat tegen zijn zin serieus moet nemen, wordt geconfronteerd met steeds meer zelfmoorden waar lastig een rationele verklaring voor te vinden is. En waarom blijft de sceptische Hee-Jin, die steeds griezelige ontmoetingen heeft met zelfmoordenaars, maar hoesten?

avatar van LinkVink
Best wel een degelijke filmpje.

Gisteren in de Cinerama gekeken en ik moet zeggen dat het me zeker wel beviel. De regisseur was er ook bij, waardoor hij zijn eigen visie en mening over de film gaf.

Zijn bedoeling was om niet zo een cliché film te maken. Hij wilde niet vergeleken worden met hack and slash films en met films als the grudge.

Het is namelijk ook geen horror (hoewel er wel horrorelementen erin voorkomen), maar meer een thriller.

Het verhaal was beter dan ik had verwacht. Zeer intressant en boeiend. Soms best nadenken wat er precies aan de hand is, maar je wordt vooral meegesleurd met de hoofdpersonen.

De acteurs en actrices waren erg goed. Ze speelden naar behoren, sommige zelfs beter dan verwacht (Tae-Hwan en natuurlijk Hee-Jin).

Het is een beetje vergelijkbaar met "a tale of two sisters" van Kim Jee-Woon.

Een toppertje!

avatar van Verhoeven
Vooral verwarrend en clicherijk. En een kraanvogel.

avatar van Mug
Mug
LinkVink schreef:

En dat is hem dus niet gelukt... Want de hele film zit boordevol verwijzingen naar andere films, om al te zwijgen van opvallende cliches die het horrorgenre rijk maken. En dit is natuurlijk veel meer een horrorfilm dan een thriller. De film moet het dan ook veelal hebben van de scares. Die werken wel, maar de film ontspoort compleet qua logica. Gelukkig zit er sporadisch nog een fris windje humor in om er als kijker niet snel de brui aan te geven, dat ook te maken heeft met het hoofdthema, het rotsvaste geloof in religies. Een maatschappelijk probleem verpakt in een commerciele horrorfilm. Ook al zitten er deze keer geen kinderspookjes met blauwe gezichten in, er zijn genoeg krakende nekjes, rollende oogballen, schaduwen en donkere kelders te bespeuren. En een kraanvogel natuurlijk, symbool voor 'het eeuwige leven'....of toch een verwijzing naar die ene bekende Hitchcock flick?

Mug schreef:

Ik ben het met je eens, maar dit is toch (voor mij dan) een stuk prettiger kijken dan de 'andere' horrorfilms....

avatar van Mug
Mug
Wat bedoel je met 'andere' horrorfilms? Ik vond het opmerkelijk dat de regisseur puur sprak over slashers en oosterse horrorfilms, terwijl er al legio bovennatuurlijke horrorfilms zijn gemaakt (waar hij dus niet door is 'geinspireerd'....yeah right)/

Mijn vriendin, die geheel geobsedeerd is geraakt door 'de kraanvogel', heeft eventjes wat onderzoek verricht. De kraanvogel staat bij verschillende religies en landen voor iets anders. Aangezien hier het christendom veelal op de hak wordt genomen, is het toch wel interessant om het hier te vermelden.

japan:
gelukbrenger, symbool van lang leven

china:
boodschapper van wijsheid

korea:
symbool van harmonie

christendom:
symbool van de waakzaamheid

Het maakt de film wel enigszins ietwat begrijpelijker...

avatar van LinkVink
Ik bedoel met 'andere' horrorfilms, de oostersefilms of de re-makes ervan.

Er zijn (natuurlijk ook wel andere dingen, maar die vallen meestal in grote lijnen hieronder) enkel maar 3 horrorgenres: Slashers, monsterfilms en Oosterse horror film.

Slash zijn films als Halloween, saw (hoewel dit meer een thriller is) en natuurlijk jason en freddy.

Monsterfilms: vampieren, weerwolven etc.

En oosterse horrorfilms (misschien wel een verkeerde benaming (zie The Host), maar zo interpreteer ik het...) zijn films (voor mij dan) met vooral geesten en demonen.

Misschien, als ik het zo zeg, heb ik voor mij doen verkeerde benaming aan de genres gegeven , maar ach, ieder denk voorzich

avatar van Verhoeven
Een ZK-Horror met de voorspelbaarheid, verwarringen en clichés van een J-Horror. Toch?

avatar van BlueJudaskiss
Een tegenvaller. Jammer, want de film begon ontzettend goed en wist me zelfs een paar keer echt bang te maken. Maar dat veranderde in het middenstuk, wanneer de verhaallijn onnodig ingewikkeld wordt en ik veel te veel gekopieerde scenes tegenkwam van o.a. The Excorcist. Vermakelijk, maar niet de film waar ik op had gehoopt.